jag skulle prova att stänga av alla termostater på övervåningen och se om det ger någon skillnad på undervåningens slingor....

I
E Emanuel01 skrev:
Httarna har en värmeslinga i sig som mjukar upp innehållet så piggarna ska kunna åka upp. Ställer du ned termostaterna i rummen max kommer hattarna svalna efter en stund.
Du har ju även huvudtermostaten och cirkpumpen som.kan krångla.

Men är elementen varma? Kan ju vara att framledningen från värmepumpen inte är tillräckligt varm än för att golvvärmen ska kännas då det är rätt varmt ute.
Det stämmer nog, jag ställde upp framledningstempen till 30 grader och då blev rören förstås varma.

MEN 3h senare är framledningstempel nere på 24 grader igen, justerar pumpen det automatiskt och behöver jag ställe in en min temp på framledningstemperaturen?

I
M myrstack skrev:
Ställdonen matas av samma spänning oavsett om de är monterade eller ej så även om du monterar bort dom kommer dom vara varma. Förvisso utan den extra värmen de kanske matas med via fördelaren.

23 graders framledning från en värmepump just nu är kanske inte helt onormalt men för att felsöka golvvärmen kanske du måste tvinga upp den. Om du har 23 graders framledning och individuella rumstermostater som tvingar upp alla ställdon maximalt kommer ställdonen vara varma men slingorna kalla om nu dessa 23 är aningen för lågt för att hålla önskad värme i huset.

Skulle föreslå att du tvingar upp pumpen en aning så du har en varmare frameldning för att kunna felsöka golvvärmen effektivare som ett första steg
Jag gjorde just detta och ökade framledningstempen till 30 grader och då blev slingorna varma, vilket är bra. Pumpen ställde dock ned framledningstempen till 24 grader igen efter några timmar...funderar på att sätta en min framledningstemp för att hålla golvet varmt hela tiden?

I
S Stefan1972 skrev:
Fast jag förstår det som att värmepumpen/kompressorn är trasig? Ts värmer nu med nån elpatron om jag fattat saken rätt och frågan är ju om den orkar då om det bara handlar om nått tillskott i värmepumpen.
Elpatronen i 360p är ett monster, när jag höjde framledningstempen till 30 grader från 24 så visade min Tibber pulse runt 9800W i elförbrukning.

I
M myrstack skrev:
Om TS har angivet rätt FLVP borde det finnas tillräckligt många kW tillgängligt i alla fall, upp mot 13 kW om jag förstår manualen korrekt även om den givetvis kan vara nerställd. Oavsett ska 2-3 kW kunna knuffa upp framledningstemperaturen märkbart

[bild]
Helt rätt, pannan har en rejäl elpatron, nästan 10kw började den jobba i när jag höjde framledningstempen till 30 från 24, vet dock inte varför den gick tillbaka till 24 grader efter några timmar.

Är det verkligen något som är fel?

Du har ju haft pannan inställd så att den tycker att 23gr är lagom. Då blir det ju inte varmare än så i början på golvet och snittemperaturen över golvet blir ju lägre. Golvet kommer kännas kallt, oavsett vad du ställer dina termostater på.

I övrigt har du fått bra tips om golvvärmen.

1. Motionera piggarna.
2. Ta bort gröna hattarna och kör utan termostater och reglering, då blir det ju så varmt som vattnet från pannan tillåter. Jag har inte använt termostater på 20år, de blev liggandes i sin låda. Tycket inte det behövs.
3. Är det någon slinga som aldrig blir varm kan man misstänka att den behöver luftas. Det gör du på ändstycket till höger i bild.

I
MathiasS MathiasS skrev:
Är det verkligen något som är fel?

Du har ju haft pannan inställd så att den tycker att 23gr är lagom. Då blir det ju inte varmare än så i början på golvet och snittemperaturen över golvet blir ju lägre. Golvet kommer kännas kallt, oavsett vad du ställer dina termostater på.

I övrigt har du fått bra tips om golvvärmen.

1. Motionera piggarna.
2. Ta bort gröna hattarna och kör utan termostater och reglering, då blir det ju så varmt som vattnet från pannan tillåter. Jag har inte använt termostater på 20år, de blev liggandes i sin låda. Tycket inte det behövs.
3. Är det någon slinga som aldrig blir varm kan man misstänka att den behöver luftas. Det gör du på ändstycket till höger i bild.
Jag har följt alla råd och kunde konstatera att allt är i sin ordning, med en frågeställning som kvarstår.
När jag höjer framledningstemperaturen så justerar pumpen ned den igen efter ett tag.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
I IngaGrönaFingrar skrev:
Jag har följt alla råd och kunde konstatera att allt är i sin ordning, med en frågeställning som kvarstår.
När jag höjer framledningstemperaturen så justerar pumpen ned den igen efter ett tag.
Det är väl på så sätt pumpen håller värmen i huset. Eftersom det sannolikt är tillräckligt varmt i huset så stryps framledningstemperaturen. Öppna dörrar och fönster i någon timme och se vad som händer. Alterativt om det går att höja rumstermostaten ytterligare.

harry73
Om man höjer kurvan genom att vrida den runda knappen vid displayen, ska den inte gå ner av sig själv.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
harry73
Det finns andra funktioner som bara gäller en viss tid (ändrad ventilations hastighet eller extra varmt vatten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.