Luckan till primärluften stängs automatiskt när pannan når 60 grader av nån anledning. Så vill jag ha mer drag får jag öppna askluckan en aning bara.

Sekundärluft kommer in genom 5 små hål på ca 3-4 mm i diameter, i vedluckan. Så den är konstant, går inte att ställa.

Det är överförbränning på denna, lågorna går uppåt.
 
Då. kan det bli bra varmt i pannan. Det ska bara pysa in luft via sekundären, att primären stänger är för att det inte ska övertända hela grytan ( mitt namn ) Det tar säkert en eldningssäsong innan du lärt dig att elda. Mig tog det 2 åt med ved.
 
Så utan sekundären hade det blivit ännu varmare, förstår jag rätt då?

Jag tror jag lagt in lite för lite ved åt gången hittills dessutom, jag är van med en gammal köksnorah där man fick plats med 3 klabbar ungefär. Här får jag lätt in 6-7 st och det är drygt 1/3 av själva utrymmet.

Men med den här (långsamma enligt mig) farten på uppvärmning så känns det verkligen olönt att öppna den andra tanken så jag får 1000 liter, tror det kan bli mastigt att värma så mycket på rimligt tid.
 
Allt beror på när du starar eldningen. Går tank/ar ner till ca 30 C så med den pannan blir de nig en laddning av ca 5 - 7 liter per minut med 70 C från pannan, det blir många minuter innan returen har blivit ca 50 C och flödet ökar.
 
M Mike the farmer skrev:
Så utan sekundären hade det blivit ännu varmare, förstår jag rätt då?

Jag tror jag lagt in lite för lite ved åt gången hittills dessutom, jag är van med en gammal köksnorah där man fick plats med 3 klabbar ungefär. Här får jag lätt in 6-7 st och det är drygt 1/3 av själva utrymmet.

Men med den här (långsamma enligt mig) farten på uppvärmning så känns det verkligen olönt att öppna den andra tanken så jag får 1000 liter, tror det kan bli mastigt att värma så mycket på rimligt tid.
Det låter ungefär som den upplevelse jag hade med min 21kw vattenmantlad spis. Den var bra, men jag är tveksam om man någonsin kom upp i de där 21kw förutom under den sista eldningstimmen när laddomaten var helt öppen och man närmade sig 90c. Jag räknade lite på det och insåg att jag nominellt hamnade en bra bit under de listade 21kw. Jag körde också med 72c termostaten och mot en 500l tank.
 
G guggen skrev:
Det låter ungefär som den upplevelse jag hade med min 21kw vattenmantlad spis. Den var bra, men jag är tveksam om man någonsin kom upp i de där 21kw förutom under den sista eldningstimmen när laddomaten var helt öppen och man närmade sig 90c. Jag räknade lite på det och insåg att jag nominellt hamnade en bra bit under de listade 21kw. Jag körde också med 72c termostaten och mot en 500l tank.
Okej, intressant. Hur länge/mycket fick du elda för att fylla tanken?
Men det kan nog vara så, toppeffekten som anges är ju toppeffekt, när pannan går som bäst. Innan det så är effekten nog reducerad ja.

Har ett hus som är extremt otätt. Ett gammalt plankhus, det drar överallt. Så när jag eldar får jag ha en hel del värmeuttag samtidigt, vilket gör att tanken såklart värms långsammare. På morgonen är tanken ca 25-30 grader, men inte fått upp den mer än max 70 grader än så länge (som sagt, jag har nog varit lite feg med eldandet). Tanken står i ett källarutrymme på 8-10 grader, tanken är isolerad men inte rören (än). Så känns som det borde gå att effektivisera detta lite.
 
G guggen skrev:
Det låter ungefär som den upplevelse jag hade med min 21kw vattenmantlad spis. Den var bra, men jag är tveksam om man någonsin kom upp i de där 21kw förutom under den sista eldningstimmen när laddomaten var helt öppen och man närmade sig 90c. Jag räknade lite på det och insåg att jag nominellt hamnade en bra bit under de listade 21kw. Jag körde också med 72c termostaten och mot en 500l tank.
Varför skulle effekten gå upp under de förhållandena menar du? Det låter orimligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle effekten gå upp under de förhållandena menar du? Det låter orimligt.
En vattenmantlad kamin kyls ner av flödande vattnet och det blir således svårt att få riktig "fart" i elden/bra förbränning. Laddomaten gör ju enorm skillnad men även med en 72c termostat upplevde jag att det inte fungerade optimalt. Det blev tydligt när tanken går över 90c.
Min kamin hade förhållandevis ganska stor vattenvolym och vattenuppvärmning på fyra sidor om eldstaden.
 
M Mike the farmer skrev:
Okej, intressant. Hur länge/mycket fick du elda för att fylla tanken?
Men det kan nog vara så, toppeffekten som anges är ju toppeffekt, när pannan går som bäst. Innan det så är effekten nog reducerad ja.

Har ett hus som är extremt otätt. Ett gammalt plankhus, det drar överallt. Så när jag eldar får jag ha en hel del värmeuttag samtidigt, vilket gör att tanken såklart värms långsammare. På morgonen är tanken ca 25-30 grader, men inte fått upp den mer än max 70 grader än så länge (som sagt, jag har nog varit lite feg med eldandet). Tanken står i ett källarutrymme på 8-10 grader, tanken är isolerad men inte rören (än). Så känns som det borde gå att effektivisera detta lite.
Ungefär samma som mig då, relativt dåligt isolerat och jag värmde upp hela huset enkom med kaminen plus att elpatronen fick gå in på nätterna. Min erfarenhet är att de flesta av dessa kaminer säkert kan leverera angivna effekten men knappast nominellt i vardagen. Jag räknade med att den levererade ca 10kw till tank/raddar och 4-5 till rummet. Specen sa 21 totalt varav 3 till rummet.
Jag eldade i princip hela dagarna eller iaf 8-12 tim när det var kallt, vilket stämmer ganska bra med värme behovet huset hade då
 
G guggen skrev:
Ungefär samma som mig då, relativt dåligt isolerat och jag värmde upp hela huset enkom med kaminen plus att elpatronen fick gå in på nätterna. Min erfarenhet är att de flesta av dessa kaminer säkert kan leverera angivna effekten men knappast nominellt i vardagen. Jag räknade med att den levererade ca 10kw till tank/raddar och 4-5 till rummet. Specen sa 21 totalt varav 3 till rummet.
Jag eldade i princip hela dagarna eller iaf 8-12 tim när det var kallt, vilket stämmer ganska bra med värme behovet huset hade då
Okej då är det kanske inte så konstigt att det tar lite tid. Pannan säger 25kw på specen, nätet säger 22 kw och på bruksanvisningen säger 21 (19 till vatten och 2 till rum). Men hursom, bättre än min förra iaf. Och jag märker nu att när jag fyller pannan med mer ved, som för övrigt har 32,5 liter vatten, så går det lite bättre/snabbare.

Har en luft/luft som jag satte på under natten inatt då det var 8 minus, och tanken var nästan 70 C igår kväll. Var behaglig värme i huset i morse så jag klagar inte. Gått från direktel senaste månaden med ca 100 kwh/dygn till 18 kwh/dygn nu när jag eldar så lite skillnad där.

Så jag antar att jag bara behöver elda på och inte ha för stora förväntningar på uopvprmningstiden, det verkar ju iom dina svar som att jag ligger som du låg ungefär. Helt okej för mig. Tack för svar!
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Att elda i en köksspis/panna torde ju vara lika "effektivt" som att elda i en gammal kombipanna? Dvs vill man ha det varmt så är det ju ett heltidsarbete. Mer vatten gör ju då inte saken bättre heller och inte om effektbehovet i huset drar iväg heller så vattnet som kommer i retur är väldigt nerkylt. Då skulle ju den totala eldytan behöva vara mycket större.......
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Att elda i en köksspis/panna torde ju vara lika "effektivt" som att elda i en gammal kombipanna? Dvs vill man ha det varmt så är det ju ett heltidsarbete. Mer vatten gör ju då inte saken bättre heller och inte om effektbehovet i huset drar iväg heller så vattnet som kommer i retur är väldigt nerkylt. Då skulle ju den totala eldytan behöva vara mycket större.......
Så är det ju. Heltidseldande spelar ingen roll för mig/oss, det är vi vana vid. Den förra kökspannan hade 20 liter i sig men mycket mindre eldyta, den här har ca dubbel så mycket eldyta och 32 liter vatten. Men mindre vatten hade nog kanske varit att föredra. Men som sagt, hittills är den mer effektiv än min gamla så jag får vara nöjd, jag hade nog orimliga förväntningar på hur snabbt det skulle gå att värma upp.

En parentes: Jag kör laddomatpumpen på läge 2 av 3 i hastighet. Tänker jag rätt att pumpen ska gå så långsamt som möjligt utan att pannan riskerar kokning, för att anläggningen ska bli så effektiv som möjligt?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.