sam2018
sam2018: [citat] Tackar fixade den
4 svar · 1,2k läst
·
A
AxelAxa: Tack för svar! Det borde varit byggarnas ansvar, men jag ville inte klandra dem. Såvitt jag minns gjordes inga fuktmätningar. Den gjutna värmeplattan är ca 8 cm och ligger på styrox, som hindrar torkning från undersidan, som i sin tur består av armerad betong, ca 15 cm - knappast helt torr den heller.
2 svar · 1,0k läst
F
Fritiof Åkergren: [citat] Ja zon1 slinga 1 osv. Vill man ha öppen eller stängd ställdon?
2 svar · 789 läst
·
H
HusägareSthlm: Uppdate. Jag har nu fått kontakt med installatören av värmepumpen som berättade följande: Båda våra badrum är så kallade ”ByPass slingor” då värmepumpen kräver ett visst miniflöde för att inte få driftstörningar. Så det är inte meningen att man ska kunna justera handrattarna för dem, utan de är alltid på och om det är för varmt eller kallt i badrummen ändrar man i
6 svar · 4,2k läst
·
R
robbman: [citat] Är det nån som kan svara på frågan ovan? Vill alltså behålla så mycket av den inomhusluften som möjligt under vintertid där huset värms idag med Luftvärmepump.
8 svar · 6,9k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Det skulle ju vara intressant för TS att kunna se när den är igång. Jag ser ingen signallampa men man kanske kan se det på elmätaren. Om det är snabba blinkningar så är den igång, långsamma blinkningar så är den av. Så kan man kanske få koll på hus mycket per dygn den går. Ganska grov mätning men 13 kW överskuggar ju allt annat i huset så det borde gå att urskilja.
10 svar · 4,8k läst
·
J
Josth: Hej! Kanske du får svar om lägger tråden under tavlan för Ventilation där den hör hemma?
1 svar · 1,3k läst
K
KevinA123: Hej allihopa Har blivit ägare till ett hus med en Tulikvi täljstenskamin. Den blir alltid mkt varmare på vänster sida vilket får mig att fundera på om det är normalt? Det finns en renslucka på var sida, så man tycker ju att den borde värma så jämnt som möjligt...
0 svar · 898 läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Förstår att det inte är kul med små barn, vi hade betydligt varmare hemma de åren. Idag är det dåligt med värme uppe, eftersom det är 15 minus ute, men annars blir det helt okej. Vårt hus ser ut ungefär så här, röd ruta är värmepumpen över ytterdörren, har stängt dörrarna till de tre sovrummen nere: [bild]
17 svar · 2,1k läst
·
H
Husmannn: Hej, Älskar detta forum och skriver mitt första inlägg någonsin, hoppas jag lyckats länka allt rätt och bete mig som jag ska :) Jag har en villa anno 1952 med bergvärme ivt greenline c6 från 2000. Tyvärr har mycket dokumentation försvunnit när jag nyligen köpte huset och nu försöker jag förstå mig på golvvärmen. Om någon med en gång ser vilken produkt jag har installerad är
0 svar · 1,0k läst
·
Al88
Al88: Hej, har tryckt lite på piggen på elementet för att få fram lite värme, men nu tror jag att det läcker från packboxen. Så kanske får byta ut den, men blir inte riktigt klok på vilken ersättningsdel som passar här. Mvh AL
0 svar · 782 läst
·
Tom Barkström
Tom Barkström: [citat] Vår fläkt trycker ner luften nedåt. Uppvärmningskostnaden har vi ingen riktig bild av. Jag upplever att det är mycket kyligare väder i år än tidigare år. Vad vi påtagligt märkt att det tidigare var varmare på övervåningen och svalt där nere. Nu är det jämnare temeratur och inga extra element på därnere.
7 svar · 3,2k läst
·
M
mojjen: Jag har en shunt för golvvärme. Den delas idag upp till 3 Fördelare, och en mindre (Som bara ombesörjer ett badrum med 2 slingor). I samband med tillbyggnad så byts den mellanstora ut till en lite större. Kommer vara 7-8 slingor på varje. Jag tänkte i samband med det passa på att byta ventilerna jag satt för att dela upp matningen till en mer ändamålsenlig. Idag består det av 2 st
0 svar · 1,1k läst
FreddasK
FreddasK: Hej Vi har vattenburen golvvärme i plattan som värms med elpatron och som av synnerliga skäl ej använts dom sista två åren, den finns i en utbyggd del av huset på ca 35 m2. Vi har i år installerat en i61 täljsten Contura som värmer upp detta utrymme samt två rum ovanför mer än väl. Min fråga är: bör jag sätta på cirkulationspumpen till golvvärmen för att röra runt vattnet
0 svar · 1,1k läst
S
Scrangle: Är det verkligen ingen som sett sådana här injusteringsventiler och vet hur de fungerar? :surprised:
1 svar · 2,1k läst
·
M
MishapJoe: Hej alla, Jag är så otroligt tacksam för svar. Jag ska kontakta VVS-firma igen och bifoga bilder… Tack också att ni ”ritat” så även jag fattar. Ska kolla bruksanvisningen när jag slutar jobbet också. Det som förbryllar mig lite är att ingen av de hantverkare/VVS:are som varit och felsökt hos oss sett detta problem. Det sitter dock en skjutdörr precis över där som är otroligt
8 svar · 5,0k läst
·
M
Martin_: Ngenic tune kan användas för att gå mot timdebitering (om man har tibber, vet inte med andra). Då får du inomhus temperatur och utomhus. Ngenic tune lurar flvp att tro det är varmt ute och kör inte i onödan. Skulle tro det finns något som kan kopplas mot din llvp också som samstyr uppvärmningen. Kan vara värt att titta på. Jag har en ivt vent 402 och innegivare så jag valde ett
10 svar · 2,4k läst
·
es.suhaggyB
es.suhaggyB: Slangarna är nog för korta btw. Du får sätta någons slags fuktövervakning som bryter driften på cirkpumpen om den detekterar fukt
2 svar · 1,3k läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] En poäng med att bygga mer vindkraft är att det får mycket fortare än att bygga ny kärnkraft. Sen vill jag ha båda delarna.
102 svar · 13,4k läst
T
Tomvarm: [citat] Ja så är det ju. Allt måste man ta hänsyn till.
9 svar · 1,2k läst
A
André Hallberg: [citat] [citat] Hej läste nånstans att man absolut inte skulle stänga av slingorna då det kan frysa sönder, dock finns det ingen förklaring vid vilka lägen, jag har ju liksom 18-21 grader i hela huset, men frågan är om vattenburna golvvärmen ändå kan frysa sönder om den är helt stängd (vissa slingor då)
4 svar · 2,3k läst
·
S
sinuslinus: 5-10 %
1 svar · 2,1k läst
D
Dilato: https://www.byggahus.se/forum/threads/dieselluftvaermare-far-1l-diesel-till-25kw.475395/
7 svar · 1,9k läst
A
Avemo: Det var en rejäl skopa svammel heat4all har på sin hemsida. De skriver följande: Nackdelar med konvektionsvärme Höga inköpskostnader Löpande underhållskostnader Kort hållbarhet och höga ersättningskostnader Tillkommande kostnader för el och andra driftskostnader som sotare och service etc. Ogynnsam värmefördelning i rummet (kallt på golvet, varmt under taket) Höga energiförluster
8 svar · 7,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Då är det dags att lägga in det i underhållsplanen. 60-talet var länge sen även om radiatorer kan håll mycket länge.
5 svar · 3,0k läst
H
Henrik Linder: Tack för svar, etompau! De är likadana genom att det verkar vara eftermonterade kontrollenheter av NCU 1R-typ på den gamla! Nej, det finns inga som helst montageinstruktioner annat än att det går att eftermontera en NCU-kontrollenhet, men inte vilken och hur. Jag har kontaktat svenska Nobö-leverantören, så får vi se om och vad de svarar.
2 svar · 917 läst
·
P
Plutus: Det behövs lite mer för att komma med råd, det billigaste är ju fler luft/luftvärmepumpar, det dyraste och glassigaste är bergvärmepump med golvvärme överallt?
1 svar · 595 läst
P
Plutus: Testa är aldrig fel, men mät bottentemperaturerna på alla element innan så du vet vad som ändras. lägre flöde gör att element med lägre tryckfall kan påverka mer.
15 svar · 7,7k läst
·
K
Katner: [citat] Aha! Tack för länken, då börjar jag med att fixa termometer och möta ingående och utgående temperatur.
4 svar · 1,7k läst
·
B
BennyOlsson: Hej! Skall förbereda rör till element på ovanvåningen, och tänkte jag vill att de kommer ut från vägg istället för golvet (om det skulle bli läckage så ser man det lättare, än om det rinner längs röret ner). Men, vad gäller vid själva genomföringen i väggen? Måste jag ha en såkallad väggbricka för slangarna? Tex [bild] Ser ju inte så jättesnyggt ut om jag får tycka, och
0 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.