847 läst ·
2 svar
847 läst
2 svar
Oljelampa som avfuktare?
Hej!
Som beskrivet i tidigare tråd så har min källare utsatts för vatten. Har nu 2 st avfuktare som kör sin grej där nere och håller på och samtidigt plockar jag bort all organiskt material.
Problemet är att elräkningen kommer bli skyhög efter 8 veckor och min kompis föreslog att man skulle kunna ersätta en av dem med min oljelampa? Har dock aldrig hört talas om att man kan göra så? Kommer det inte bara lukta en massa olja där nere istället? Någon som har någon aning?
Som beskrivet i tidigare tråd så har min källare utsatts för vatten. Har nu 2 st avfuktare som kör sin grej där nere och håller på och samtidigt plockar jag bort all organiskt material.
Problemet är att elräkningen kommer bli skyhög efter 8 veckor och min kompis föreslog att man skulle kunna ersätta en av dem med min oljelampa? Har dock aldrig hört talas om att man kan göra så? Kommer det inte bara lukta en massa olja där nere istället? Någon som har någon aning?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Lampan kommer att generera ungefär lika mycket fukt som den bränner olja. Inte är det särskilt billig värme heller. Så nej, kör med avfuktarna i stället. Har du timpris kan du kanske stänga av dem när elpriset är som högst.
Har tidigare hört folk hävda att en fotogenlampa kan driva ut fukt. Kanske fungerar i ett litet tält med en rejäl stormlykta som värmer och sätter fart på ventilationen.
Kommer man ihåg sin grundskolekemi så vet man att förbränning av kolväten bildar vatten
Kommer man ihåg sin grundskolekemi så vet man att förbränning av kolväten bildar vatten
Klicka här för att svara