Vi håller på att få våran tvättstuga fixad efter en vattenläcka/fuktskada. Har fått en tillfällig byggpump under tiden.
Men nu är det jättekallt på nedervåningen och jättevarmt på övervåningen.
Detta hände för 1½ vecka sedan också, då var rörmokaren hör och spolade alla slingor på nedervåningen och värmen kom tillbaka.
Nu är det kallt igen som sagt, sedan en vecka tillbaks. Kan det vara mer skit i systemet?
Den övre fördelaren (utgående) är varm och returen är kall. Stänger jag ventilerna till övervåningen, så blir bara den övre fördelaren ännu varmare, den nedre är fortsatt kall och kall nedervåning.
Vet inte riktigt hur man gör för att spola slingorna. Jag har inga ventiler vid fördelarna som dem flesta andra verkar ha.
Flödesmätarna är fulla med smuts, så man ser inget genom det.
Vad kan jag göra själv?

• En vattenpump och expansionskärl för hemvattensystem på en verktygsbelamrad, dammig betonggolv i ett oavslutat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem och ventiler, möjlig fördelarbox för uppvärmning, under pågående installation eller underhåll.
    Skapa konto
  • Uppvärmningssystem med kopparrör, golvvärme fördelare, kablar, oorganiserad installation, underhållsbehov.
    Skapa konto
  • En öppen värmeskåp med synliga kopparledningar, kablar och mindre rostfläckar på bakväggen.
    Skapa konto
Är pump och panna varma. Väldigt klena slangar som går ut. Det går att ställa upp farten på pumpen genom att på knappen i ändan, tryck ett antal ggr tills den visar 3 streck

J jonaserik skrev:
Är pump och panna varma. Väldigt klena slangar som går ut. Det går att ställa upp farten på pumpen genom att på knappen i ändan, tryck ett antal ggr tills den visar 3 streck
Ja, det är klena slangar mellan. Men det har funkat förut. Ja, pumpa och panna är varma. Ska se om jag hittar någon knapp.

Den stod redan på 3 streck.

Redigerat:
Krilleman
Det är nog bara lite luft i slingorna, ganska vanligt vid första uppstart.

MEN

Varför är fördelarna inte fastsatta på korrekt höjd i skåpet?
På mina markerade streck ska respektive fördelare sitta!!!!!!!

Den undre ser nästan ut att nudda botten.

Är fördelarna gamla och skåpet nytt?!

Eldistributionsskåp och VVS-installationer med rörkopplingar och ventiler i en teknikrumsmiljö.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Det är nog bara lite luft i slingorna, ganska vanligt vid första uppstart.

MEN

Varför är fördelarna inte fastsatta på korrekt höjd i skåpet?
På mina markerade streck ska respektive fördelare sitta!!!!!!!

Den undre ser nästan ut att nudda botten.

[bild]
Jag har försökt lufta flera ggr, men märker ingen skillnad. Är väldigt novis på detta ska tilläggas.
Menar du att dem ska sitta högre upp i skåpet? Det är en firma som har monterat skåpet.

Är det sista bilden på den som inte fungerar. Det sitter som svarta rattar på 4 som syns, skruva ner alla och dom få fart på pumpen, då får dom andra kraftigare flöde , men var ska det luftas .Ser inga luftskruvar och då åker bubblorna bara runt. Att lufta gör man med att spola igen med vattenslang som kopplas till en kran.
Inte samma fabrikat men principen är lika och då kopplas det på dina slangar. PÅ videon är kopplat på fördelarnas ventiler. Stäng av pannan och släpp ut vatten till noll tryck innan du lossar någon slang.

Näe, det är hela nedervåningen som är kall, alltså alla 6 slingor. Den övre fördelaren på bilden är varm, den undre (returen) är kall. Alltså inte ljummen utan kall.
Stänger jag ventilerna till övervåningen, så blir den övre fördelaren (på bild) tokvarm, men returen är fortfarande kall.
På den sista bilden på vänster sida, sitter en avluftare på respektiv fördelare, som man öppnar med en elementnyckel...Eller? Har jag fattat fel.
Jag skulle vilja spola som på videon, men är osäker på var jag kopplar på slangar.
Menar du dem svarta på den nedre fördelaren? Om jag skruvar ner dem i botten, stänger dem den slingan då?

Om jag har sett rätt , så är det 2 slangar från pannan. det är dessa som det ska kopplas slangar till , då får man koppla loss dom från pannan och koppla på slangar , går bra ned Gardenatyper . är säkert 15 mm plankopplingar på slangarna. Men prova med att öka farten på pumpen om det går och skruva ner dom svarta , då ser det som 2 st är utan. Sen flyttar du en svart till en som inte har osv , det blir några vändor. Förhoppningsvis kommer luften att hamna i det röda kärlet som sitter upptill på pannan.

J jonaserik skrev:
Om jag har sett rätt , så är det 2 slangar från pannan. det är dessa som det ska kopplas slangar till , då får man koppla loss dom från pannan och koppla på slangar , går bra ned Gardenatyper . är säkert 15 mm plankopplingar på slangarna. Men prova med att öka farten på pumpen om det går och skruva ner dom svarta , då ser det som 2 st är utan. Sen flyttar du en svart till en som inte har osv , det blir några vändor. Förhoppningsvis kommer luften att hamna i det röda kärlet som sitter upptill på pannan.
Du menar dem på den övre fördelaren? För på dem ska det sitta styrdon eller ställdon som styrs av termostater i respektive rum. Jg har tagit bort dessa och nu står dem fullt öppna. Det som sitter på är bara någon adapter till dessa. Men jag förstår annars principen hur du menar, men vet inte hur jag ska stänga slingorna som det är just nu. Går det att spola "bakvägen", alltså att jag skickar in vatten på retursidan?

Jepp Med borttagna eller uppskruvade är det helt öppet till slingorna. vrid ner dom i botten och testa , dom stänger nere. Sen kan du göra som jag skrev tidigare.

J jonaserik skrev:
Jepp Med borttagna eller uppskruvade är det helt öppet till slingorna. vrid ner dom i botten och testa , dom stänger nere. Sen kan du göra som jag skrev tidigare.
Nja, jag tror inte dessa stänger om jag skruvar ner dem. Kolla min sista bild, det sticker upp en liten blå pinne där. Den följer den fjäderbelastade i själv ventilen. Men kanske kan sätta dit ställdon utan ström på, har för mig att dem är stängda då...Kanske.
Men är orolig för massa vatten på golvet om jag ska ta isär för att få på slang. Just nu är det ju bara golvspån på golvet.

OK ber om ursäkt ( tankevurpa ) , obelastade ventiler är stängda , skruva ner en och låt pumpen gå på max så kanske en bubbla åker med. Det kan bli luft/syre när EL-patronen är i drift, det liksom blir en liten kokning på ytan av den med småsmå bubblor som åker med ut.

J jonaserik skrev:
OK ber om ursäkt ( tankevurpa ) , obelastade ventiler är stängda , skruva ner en och låt pumpen gå på max så kanske en bubbla åker med. Det kan bli luft/syre när EL-patronen är i drift, det liksom blir en liten kokning på ytan av den med småsmå bubblor som åker med ut.
Tack, jag ska prova detta ikväll när jag kommer hem.

Nu har rörkillen varit här och spolat varje slinga igen. Han sa att det var inget "smuts" alls i slingorna. Han spolade ju för ett par veckor sen och då var det en del smuts, men inte nu som sagt. Men det är fortfarande kallt, typ 16 grader på nedervåningen. Jag har luftat. Om det är något som blockerar flödet, borde inte det märkas när man spolar slingorna? Känns som att jag behöver byta fördelare med ventiler. Jag får för mig att det är på retursidan!? Någon som har något tips?

Ett foto närmare den nedre fördelaren så det syns bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.