Värme allmänt
Fideliox: Har ca 2 grader och 60% luftfuktighet. Börjar närma sig gränsen. Man kanske skulle använt en luftavfuktare?
S0MMER: [citat] Såg den här för ett tag sen, påminner lite om ditt problem. [MEDIA=youtube]LobHLdUrx-w[/MEDIA]
Plutus: Vad är det för returtemperatur? Om returen håller bara 20 gr. så är det dåligt flöde, normalt borde returen vara 5gr. svalare än framledningen
svare: [citat] Tack, jag tror du har rätt. Jag kommer säkert nojja var tredje vecka ändå men då får jag väl öppna alla ventiler men sänka Max framledningstempersturen till 20 grader och låta vattnet cirkulera lite :P Då behöver det inte kosta skjortan att värma upp till 33 grader men jag får samtidigt lite flöde som lugnar nerverna :) Verkligen tack för all hjälp. Mkt som kommer dyka
Lightman: Uppdatering: handdukstorken verkar ha vilat sig i form. Två dygn efter jag öppnade reglaget till vänster är den strax över ljummen och nu kommer det vatten när jag luftar. Avvaktar därför vidare åtgärder.
jannekjuyckken: Golvvärme i källare är ju som gjort för fuktvandring i väggarna. Gamal tråd. Hur gick det för dig?
Thomas_Blekinge: Köpt en IR-mätare idag och testa lite. Inte den billigaste. På kopparrör och ballofixer visar den het galet. Har det att göra med fel emissionskoefficient? Jag klistrade en eltejpsremsa på kopparrör som ju har emission på 0.95 men inte det fungerade riktigt bra. Annars på icke-metalliska ytor blir det rimliga värden. Det är ju inte lätt att bedöma noggrannheten på ett
Demmpa: Det är inte själva golvvärmeslingorna du sta strypa flödet till utan flödet till golvvärmeshunten.
Denniserik90: Tack, läst igenom och ser inget tydlighet i hur jag kopplar den till sommarläge eller stänger av cirkulationspumpen, men är kanske bara att testa sig fram lite.
DDR%: Hej, Har googlat runt allmänt och på detta forum, men hittar inte et bra svar. Rörmokaren installerade en helt onödig cirkulationspump för en del år sedan som inte används. Den har unionkopplingar. Vill nu ta bort pumpen då den stör flödet. Kan man skarva mellan unionkopplingarna? Vilka delar behövs i så fall? Behöver ju två typ hanar som kan hålla tät mot de lekande muttern.
wille_ds: Har fått golvvärme i hallen kopplat till rören från elementet i rummet bredvid. Pumpen sades behövas då vvs firman var osäker på om cirkulationen skulle räcka. Golvet blir inte varmt, verkar dock bli varmare ju lägre varvtalet är på pumpen. Sitter normalt en termostat under pumpen, tog bort den för att säkerställa att den inte bromsar. Rören till elementet till höger. Ser det
Josth: Frånluftsvärmepump med tilluftsmodul är ett mellanalternativ om man bor i södra halvan av landet. Kostar inte lika mycket som FTX med bergvärme men ändå ganska mycket.
dadid: Förra våren installerades en LLVP i fritidshuset. Den tycks klara även årets kallare dagar utan att temperaturen sjunker för mycket invändigt. Har iofs inte fått möjlighet att testa -20 under flera dagar. Inne hålls 16-18 grader. I sovrummen och på toa finns oljeradiatorer på vardera ca 400W. I kök/vardagsrum skulle jag vilja ha någon form av frostvakt, då inkommande vatten finns
Josth: Frånluftsvärmepumpen stänger av kompressorn om frånluften sjunker under 16 °C inne så ni bör hålla minst 17 °C inne för att värmepumpen ska fungera som tänkt.
kayakerboy: [citat] Tack alla för bra svar! Bra isolerat är det inte skulle jag säga men jag har också resonerat att om framledningstempen blir lägre så går pumpen effektivare / med lägre energi. Det borde vara bra med lagom antal element för både komfort och förbrukning!
Rillehouse: [citat] Har faktiskt tänkt samma sak och jag har testat det i ca 2 veckor. Det jag tycker är märkligt är att el förbrukningen är ungefär densamma. Jag har sänkt till kurva 3 bara för att testa. Första dagen gick förbrukningen ner till ca 600w (ser det i min Tibber app) men nu är jag uppe runt ca 1300w vilket är nästan samma som det var innan då jag hade kurva 6 (låg på runt 1400w
InsidersUnited: Vad har du för yttemp på ditt golv( är det klinker/parkett/plastmatta?) ? Vilken framledning resp returtemp har du ? Du ökar ju värmeavgivningen om du minskar deltat mellan dessa, detta gör du genom att höja cirkpumpen ett snäpp. (Har du r410 i pumpen så klarar den fint att kondensera även vid 3-5c delta) Du skulle kunna sätta in fläktkonvektorer som du driver med värmen från din
Majaji44: Hej, Detta har jag ju snurrat till ordentligt med att ha 2 trådar uppe samtidigt. Så nu har jag säkert snurrat till det ordentligt. Sorry Min ursprungstråd som jag trodde jag skrev i :https://www.byggahus.se/forum/threads/val-av-uppvaermning-lvvp-ellr-franluft-vp.471383/#post-4965269
n_sandstrom: [bild] Och så här har temperaturen påverkats, över lag jämnare. Nu ska vi se om vi vågar krypa upp mot 20° inne :p (lila elementet har en luftskruv som inte går att rubba, alltid är det nåt)
Gamern: [citat] Har haft samma fundering men inte öppnat och tittat än. Frågade på Bauhaus och de sade att man oftast kör med vatten och glykol i dessa kombitorkar om de bara ska köra på el.
Jockebyggab: Håll källaren vältempererad året runt så blir det inga problem. Kall källare får problem både på vintern i form av kallras och ojämn energifördelning samt fukt, och på våren o sommaren så suger en kall källare in varm fuktig luft utifrån och bildar kondens med fuktproblem som följd.
Jockebyggab: [citat] Behåll elementen!!!! Värme stiger uppåt och hjälper till med fördelningen av värmen i hela fastigheten. Se till att elementen hålls i bra skick. Värmeburet radiatorsystem som funkar är guld värt och ger behaglig temp och dessutom behåller husstommen tempen vintertid. Ta inte bort elementen!
Jockebyggab: Se till så elementen funkar bra i källarplan. Huset är konstruerat för att ha uppvärmd källare för att få jämn energifördelning. Kom ihåg att värme stiger uppåt och sprider sig i golv och nedre delar av väggar, vilket medför hjälp för värmefördelningen i övre våningen också. Gå aldrig på myten om att stänga ner värmen i källaren skulle bli billigare, nej, tvärtom! Om
Jockebyggab: Håll värmen på i källaren. Big time! Stor risk för fuktproblem från kondens som bygger på annars. Vintertid så kyls källaren ned kraftigt och kyler dessutom golv ovanför vilket resulterar i ständigt obehaglig kylig känsla runt knän och fötter på våningen ovanför. På våren och sommaren tränger fuktig luft utifrån ner i källaren som kondenserar och vipps! Fukt i stora mängder
S0MMER: [citat] Finns inget bättre sätt att lära sig än att erfara! (y)
Sika85: Har öppnat upp nu och ruckat på stiftet. Och ja det kom vatten när jag luftade. Detta samt att det är flera element tyder på att det är mer centralt så får kolla på det. tack alla för hjälpen!