Byggahus.se
Redigerat:
Tack. Gjorde precis detta med kalkylen och hamnade nästa exakt på mitt uppskattade värde inför 2017.13.300 (se mitt första inlägg)
 
20Kwh i el och drygt 10liter torr björkved, så i runda slängar ca: 45Kwh/dygn om det är -15, 20 grader inomhus, 200kvm boyta.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Efter 5 år (inflyttning 20 nov -11) står elmätaren på 38622 kWh (30 nov) så vi har snittat 7700 kWh /år. Har separat mätare på Niben 750:in och den står på 25815 kWh idag.Minns inte när fasadskåpet kopplades in men jag antar EONs räknare har tickat ända sen byggstart? Huset är ett LB-hus på 135 kvm samt garage på 42kvm med underhållsvärme (luftvärmepump.) Två vuxna,två barn nu 4 & 6 år. Så svaret blir ca 21 kWh per dygn.

Glömde visst. Har runt 21-22 grader,kanske en grad kallare första åren.
 
Redigerat:
E EndZone skrev:
Fel tråd för detta kanske, men ni som visar sådana fina detaljerade diagram och allt, hur gör ni och vad använder ni för att få fram detta? Är det bara för riktigt teknikkunniga, eller kan vem som helst (dvs jag) också få till en sådan grej? Ser ju kanonintressant ut!
Kolla på di elräkning. Det finns förmodligen en inloggning så du kan kolla dina räkningar , förbrukning, avtal mm
Logga in och gråt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Skärmdump av Greenelys energiförbrukningsstatistik som visar en besparing på 12% jämfört med liknande hushåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmvisning av energianvändningsstatistik med stapeldiagram och fördelning av förbrukning över dygnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E EndZone skrev:
Fel tråd för detta kanske, men ni som visar sådana fina detaljerade diagram och allt, hur gör ni och vad använder ni för att få fram detta? Är det bara för riktigt teknikkunniga, eller kan vem som helst (dvs jag) också få till en sådan grej? Ser ju kanonintressant ut!
kolla in greenly...och nej du behöver inte teckna abonnemang.
 
Torp på 80 kvm + gäststuga 20 kvm. Torpet 20 grader med bergvärme.och gäststugan 10 grader med llvp.
4300-4400 kWh/är inklusive allt. Kyl och tvä frysar och tv drar merparten.
Tilläggas att ca 4 kbm ved ( ger pensionären motion i stort sett gratis) Årskostnad där ca 2000:-.
Mälarområdet.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
T Tommy Englund skrev:
Torp på 80 kvm + gäststuga 20 kvm. Torpet 20 grader med bergvärme.och gäststugan 10 grader med llvp.
4300-4400 kWh/är inklusive allt. Kyl och tvä frysar och tv drar merparten.
Tilläggas att ca 4 kbm ved ( ger pensionären motion i stort sett gratis) Årskostnad där ca 2000:-.
Mälarområdet.

Men det där är väl inte per dygn som du anger nu? Känns ju mer som en årsförbrukning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.