Får inte ihop det. Inte ska väl varmvattnet från min panna gå in i toppen på min acktank? Värme stiger ju?? Hur mycket jag än eldar så blir det inte tillräckligt för alla radiatorer. Jag tror rörisarna rört ihop det här.
Kan du visa mer bilder av din anläggning
Det är svårt att få en uppfattning om inkopplingen. Finns ingen fel med att koppla in pannan mot tankarna där den är inkopplad nu men var är radiator kretsens tillopp och retur inkopplade?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Pannan är (ska vara) varmare än tanken så vattnet stiger i pannan och kyls ner och sjunker i tanken.
Med lagom flöde så skiktar sig vattnet i tanken.
Protte
Med lagom flöde så skiktar sig vattnet i tanken.
Protte
Vattnet från pannan borde alltid vara varmare än vattnet är i tanken, så att ansluta det högt upp ska aldrig vara nåt problem.
Om man eldar man så vill man oftast ha elpatronen ganska högt upp så den inte värmer onödigt mycket av tanken (men den kan inte heller sitta högre upp än uttaget av vatten till radiatorerna)
Om man eldar man så vill man oftast ha elpatronen ganska högt upp så den inte värmer onödigt mycket av tanken (men den kan inte heller sitta högre upp än uttaget av vatten till radiatorerna)
Jag vill nog påstå att det ser rätt ut, pannan ska ta ut kallt vatten nere i tanken och leverera varmt vatten uppe i tanken för att vattnet ska skikta sig. Ju mer markerad gräns mellan kallt och varmt vatten, ju bättre. Ett laddkoppel mellan panna och tank ser till att tanken laddas med så varmt vatten som möjligt, bättre lite och varmt än mycket och fesljummet.
Är inte den röda cirkulationspumpen felmonterad däremot? Grundfos Alpha får inte monteras med huset uppåt eller nedåt
Kan du visa en bild av hela tanken?
Det ser i princip bra ut på dina bilder inga konstigheter där för en sån koppling. Det enda som inte är rätt är om det som det verkar är avstängt för bypassen till din termiska ventil i laddningskretsen. Ventilen i vertikala röret invid den grå pumpen ska inte vara stängd om du ska få vettig temperatur i pannan och laddning mot tanken.
Gå in på tex www.baxi.se och titta på hur vedpannan ska kopplas ihop med ackumulatortanken.B Björkbyns Anna skrev:
Dit problem med att du inte får ut nån värme beror på nåt annat.
Titta på TS bilder som ganska bra visar en typisk koppling enligt liknande blad som din länk. Sen kan du gå vidare med hur bra det funkar med bypass avstängd i kretsen mot tanken som på bilden.L lat skrev: