Hej,
Jag har en konvektor på bottenvåningen som inte har varit varm under vintern. Har bergvärme som sitter på andra sidan av huset och har inte haft problem tidigare år med att få ut värme ut konvektorn.

Har testat att lufta alla element och expansionskärlet men det har inte hjälpt. Testade att ta bort slangarna till konvektorn idag och märkte att vattnet knappt åker igenom. När jag testade rören så ramlade svarta bitar ur dem, misstänker att det är dem som har blockerat vattnet.

Men undrar om detta är normalt och vad det kan bero på? Har testat att söka runt men har inte hittat något relevant. Lägger upp bild på konvektorn och det svarta gruset.

• Rostfritt ståldiskho med vattendroppar och svarta smutspartiklar runt avloppssilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskinsanslutningar, slangar, eluttag, avstängningsventiler och en diskmaskinsdel vid vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Borrslagg?

Tar du vatten från egen brunn?

Du visar en utslagsdisk, är det den skiten som kom ut. är på värmesidan det är problem. Det med skit/flagor i slangar är en klassiker på värmesidan. Det kan vara magnetit ( en järnförening ) som brukar sättra sig i slangarna. Bara rensa upp och hoppas det blir bra.

Redigerat:
  • Gilla
Kimkim82
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du visar en utslagsdisk, är det den skiten som kom ut. är på värmesidan det är problem. Det med skit/flagor i slangar är en klassiker på värmesidan. Det kan vara magnetit ( en järnförening ) som brukar särrra sig i slangarna. Bara rensa upp och hoppas det blir bra.
Ja I disken slog jag ut det svarta ifrån de böjbara rören som jag hade kopplat bort ifrån konvektorn. Det är som du säger i värmesidan.
Ska testa att rensa röret mera, rann ut ifrån konvektorn också. Ska testa att spola den..

Då ska den spolas baklänges och något som är bra är att ha en lite längre slang med en del luft i. Samt att få till en häftig inström av vatten. tillsammans med luft. Glöm inte om det går att stänga av mot raddar och annat. Dessa grejer tål inte mer än kanske 2 bars tryck, så lite försiktighet med tryck och spolning är på plats.

• Gilla
Kimkim82
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Många har problem med att dom där flexslangarna beckar igen.
[länk]
Tack för tipset, ska se vad jag kan göra för att byta ut dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.