Demmpa
Demmpa: Kontroll/rengöring av automatavluftare, [MEDIA=youtube]VnOQAWVRPxI[/MEDIA]
3 svar · 1,0k läst
·
L
Liseberg: [citat] [citat] Tack för snabbt svar! Då får jag en anledning att också lösa hur få upp AC från bergvärmen till övervåningen
2 svar · 591 läst
H
Helen Jonsson1: [citat] Reparatören var här idag igen. Metallflisor som täppte till i ”ut-röret” Nu börjar värmen komma tillbaka i golven! Tack o lov!
20 svar · 2,2k läst
·
prototypen
prototypen: Varför skulle det inte gå förbereda med golvvärmeslangar och koppla in det senare? Man bör ha en plan var det ska sitta fördelare och sånt. Protte
3 svar · 1,4k läst
martin7805
martin7805: jag meddelade contura som kommer hit vecka 7 och byter listen
2 svar · 1,6k läst
·
S
Smugglet: Tack för tipset. Ska kolla med LK. Ställer jag upp rums termostaterna så blir det lite diff mellan rummen. Nedre plan har 3 st slingor. Och där blir det en viss diff. Den längsta slingan blir varmast. De andra 2 slingorna är ungefär lika långa , men den ena blir inte varm alls.
2 svar · 2,3k läst
SamT
SamT: Tack för svar allihop! Jag är fortfarande lite osäker på exakt hur det ska göras Jag har bokat in en service på maskinen imorgon som egentligen inte är kopplat till detta men dom ska även göra en lättare felsökning och visar det sig att det är luft i systemet så får jag gå vidare med det och antingen utföra själv eller ta hit en som kan. Vet ni på ett ungefär vad det skulle
4 svar · 2,7k läst
·
N
Nära nog: Kolla gärna in denna tråden för lite mer exempel och lösningar: https://www.byggahus.se/forum/threads/airmove-ett-hittepa-eller-bra-skit.480146/
3 svar · 3,5k läst
·
D
Daniel 109: Ja, det går att ha fler kärl. 10% av volymen är en tumregel för slutna kärl. Men i ett lågtemperatursystem kan man ha mindre.
1 svar · 1,0k läst
A
Anders_sbj: Svärfar gjorde samma. Mögel ganska snabbt i hall och sovrum och badrum som hade dålig ventilation och el-golvvärme. Det är var fönsterkarmar så gick lätt att tork av men. Obs han har bara en pax fläkten och ingen ftx. Har kompletterat med luftavfuktare i badrum och hall. De är bara två så funkar kanske men säkert svårare om man har barn också och alla duschar
7 svar · 2,1k läst
G
gamlahulta: Det var oväntat tipsen från er. Flytta kalluft från övervåningen har man aldrig tänkt på. Förstår nu varför min tidigare luft/luft hade svårt att få upp värmen till övervåningen trots placering vid trappan nere. Och nu förstår jag varför min kakelugnsvärme bara stannar kvar i det rummet den står i. Nu j-klar ska det monteras kalluftförflyttare neråt....Bytt namn på
6 svar · 1,9k läst
J
Jo Mel: [citat] Ursäkta några felstavade ord.. Man ska helst inte skriva några längre utlägg med mobil med små knappar
4 svar · 849 läst
L
Leafy: [citat] Har du något externt kärl någonstans, mitt är t.ex. rött, på det brukar man kunna hitta en tryckmanometer som visar hur mycket systemet har i tryck, följ rören baklänges från armaturen så borde du komma rätt :) Gällande piggarna, ta en skruvmejsel eller något annat hårt och tryck på piggarna med, inte överdrivet mycket våld och enbart uppifrån, de borde ge med sig då,
4 svar · 1,9k läst
·
N
Nixons: [citat] Det finns att köpa original sotluckor och andra reservdelar till cronspisen på nicita.se
3 svar · 3,6k läst
·
Dan1891
Dan1891: [citat] Ja, det är en viktig aspekt, mycket man tar för givet nu, blir svårt och krångligt på gamla dar.
41 svar · 5,4k läst
·
I
IngerE: Tack snälla för beskrivningen! Har fått andra förklaringar som inte verkat stämma,, ska t stugan imorgon och testa. Mina är ca 25 år nu så skulle ju vara skönt att byta returventilerna,, men de får en chans till med din förklaring .
7 svar · 2,9k läst
·
J
jonaserik: Bredd mellan bjälkarna intressant, om det är stort , kanske går att få dit reglar mellan och s.k GV-plåtar. Att borra i bjälkarna går bra om du borrar i centrum, där är nollspäning och håller dig till det minsta hål som behövs. GV finns i 16 eller 20 mm slang och 20 är bäst
1 svar · 1,2k läst
M
Mats: Tråd städad Skärpning eller räkna med varningar /Mats Moderator
9 svar · 6,2k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Serviceavtal för fjärrvärmen är oftast onödigt. Det är olika hur mycket av fjärrvärmecentralen som ligger på leverantören.
5 svar · 1,6k läst
·
K
Kidd: [citat] Vi anlitade Sandbäcken rör för arbetet. Supernöjda. Arbetet tog 5 dagar. Dock tog vi in offerter från flera andra firmor.
64 svar · 20,5k läst
J
jonaserik: Kanske för mycket luft i kärlet. Trycket totalt i systemet brukar vara ca 1 bar. Hur är förtrycket i kärlet, ska vara ca 0,5 bar och det mäts genom att släppa ut vatten till noll, fylla luft till 0,5 bar. D ska inte manometern röra sig, gör den de så ut med mer vatten. Det ska vara tomt på vatten och bara luft. Är det för mycket vatten eller luft i systemet så kan säkerhetsventilen
1 svar · 819 läst
S
Stegra1: [citat] [citat] [citat] [citat] [citat] [citat] Thank you i will try that, but i feel nervous about pulling all three wires out, so i will drink a bottle of Absoslut first
2 svar · 733 läst
S
Sten Rik: Dumt av mig att inte nämna kondensrör men den delen samt el/signal-dragning är det inga som helst problem att dra. Det är bara kylvätskan som går från/till ett rum där det är svårt att dra tjocka rör utan att avsevärt påverka bärighet i bjälklag på flera platser. Lågt i tak i kombination med normalhöga dörrar gör det omständligt och skrymmande att bara snickra dit boxar i
2 svar · 1,0k läst
useless
useless: [citat] Jo, dom har ju 100% verkningsgrad. Kan väl inte bli bättre?
15 svar · 2,7k läst
·
Z
Zakalwe: Det ser ut som en shunt och 25W är knappast något värt att optimera.
3 svar · 2,1k läst
·
H
heimlaga: Alldeles förnuftig tanke. Dessutom får du möjlighet att spara pengar miljö och hjälpa till att säkra nationens energiförsörjning. Kombinationen ved och bergvärme är den idealiska värmekällan anser jag. Man kan elda energieffektivt med köpevärme när det finns elektricitet så det räcker i landet och när det finns pengar och elda med ved när det är brist på pengar eller
3 svar · 1,6k läst
P-plats
P-plats: Efter lite funderande på olika lösningar så klippte jag till övre och undre isoleringen så de möttes på detta sättet: [bild] Ska snygga till anläggningsytirna och tejpa ihop det så fort jag kollat så alla skarvar är täta. [bild]
1 svar · 980 läst
·
Demmpa
Demmpa: Gå in på länken, en bit ner på sidan finns användarmanual.
4 svar · 810 läst
·
P
Perperperper: Grymt! Tack så mycket för hjälpen!
7 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.