1 514 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Offert på vattenburet system (luft-vattenpump)
Har direktverkande el idag i mitt hus (150 m2). 1,5 plansvilla. Tog in en offert. Pris för 10 radiatorer + innedel och utedel (Nibe) + arbete är 240 000 kr. Sen skrev han att jag kan ta bort 15 000 kr för RUT. Så 225 000 kr.
Rimligt?
Rimligt?
Låter billigt.
Jag installerade en IVT precis. 144k efter rot. Men då var jag tvungen att dra fram en del rör och el = lätt 30k. Addera sedan att du ska dra för alla radiatorerna, köpa radiatorerna etc. så låter det billigt i mina öron.
Jag installerade en IVT precis. 144k efter rot. Men då var jag tvungen att dra fram en del rör och el = lätt 30k. Addera sedan att du ska dra för alla radiatorerna, köpa radiatorerna etc. så låter det billigt i mina öron.
ROT-avdraget verkar inte stämma, man ska räkna med ROT-Schablon på värmepump om man lämnar fast pris.
På luftvatten är det 30% av totalpriset man får räkna som arbete, sedan drar man 30% på den summan.
Så 240 000:- ska ge ett rot på 21 600:-, Slutsumman blir då: 218 400:-
På luftvatten är det 30% av totalpriset man får räkna som arbete, sedan drar man 30% på den summan.
Så 240 000:- ska ge ett rot på 21 600:-, Slutsumman blir då: 218 400:-
Det gäller väl bara för installationen. Är det massa rör som sak dras så blir det större andel arbetstid och därmed möjlighet till ROT-avdrag.T Tagge skrev:
Klicka här för att svara