Har direktverkande el idag i mitt hus (150 m2). 1,5 plansvilla. Tog in en offert. Pris för 10 radiatorer + innedel och utedel (Nibe) + arbete är 240 000 kr. Sen skrev han att jag kan ta bort 15 000 kr för RUT. Så 225 000 kr.

Rimligt?

Man brukar räkna 10-15kkr per radiator i totalkostnad, så bara där 100kkr.

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Låter billigt.

Jag installerade en IVT precis. 144k efter rot. Men då var jag tvungen att dra fram en del rör och el = lätt 30k. Addera sedan att du ska dra för alla radiatorerna, köpa radiatorerna etc. så låter det billigt i mina öron.

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Billigt!

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
K
Låter väldigt rimligt, gjorde nyligen liknande fast 12 radiatorer dock en Mitsubishi maskin och inte nibe för omkring 200’ efter rot

• Gilla
Mjärn och 1 till
  • Laddar…
ROT-avdraget verkar inte stämma, man ska räkna med ROT-Schablon på värmepump om man lämnar fast pris.

På luftvatten är det 30% av totalpriset man får räkna som arbete, sedan drar man 30% på den summan.

Så 240 000:- ska ge ett rot på 21 600:-, Slutsumman blir då: 218 400:-

• Gilla
Mjärn och 1 till
  • Laddar…
T Tagge skrev:
ROT-avdraget verkar inte stämma, man ska räkna med ROT-Schablon på värmepump om man lämnar fast pris.

På luftvatten är det 30% av totalpriset man får räkna som arbete, sedan drar man 30% på den summan.

Så 240 000:- ska ge ett rot på 21 600:-, Slutsumman blir då: 218 400:-
Det gäller väl bara för installationen. Är det massa rör som sak dras så blir det större andel arbetstid och därmed möjlighet till ROT-avdrag.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi installerade en Ecodan luft-vattenpump för ca 2 år sedan för 115 000. Då hade vi allt annat redan.
Så om nu alla radiatorer behövs köpas till så låter det väl rimligt som tidigare har kommenterat.

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.