Värme allmänt
Pamliss: Tips någon? Kan det vara fel på ventilhuset trots att piggen fjädrar som den ska?
JormFloo: [citat] Blåsan är inte trasig, men expansionskärlet är nog i minsta laget. MVH Olaf
Demmpa: Uppe vid termostaten är det en konisk tätning, [bild] Den nedre har jag för mig är någon sorts halvkoppling, [bild]
Rickardbravo: [citat] Nu har jag haft systemet på läge 3 i runt 72 timmar och det ligger fortfarande på samma grader. Både retur och framledning. Ska ändra till läge 2 se om det händer något. Annars får det nog bli att boka upp NIBE så de får kika på detta.
Josth: Ja finns det ballofixer på de rören som går till radiatorn ska det går bra att byta utan att tömma ur systemet. Men har gott om trasor.
Demmpa: STAD är en speciell injusteringsventil. Vad har du för difftemperatur på radiatorerna i första kretsen, samt vad är det för framledningstemperatur och returtemperatur i vardera kretsen? Har du termostater på radiatorerna i första slingan. Med rätt injusterat radiatorsystem samt rätt injusterad centrala reglersystemet så behövs inga termostater på radiatorerna. Termostaterna på
J.Kahari: [citat] De var här och sotade 30 november men fick ingen respons om hur det såg ut mer än att det verkade okej, inte fått några papper heller. De sotar ju inte lika ofta om det inte är en huvudsaklig värmekälla. Kan jag ringa dem och hoppas på att de kommer ihåg mig eller behöver de komma ut igen tror du?
extcon: [citat] Tack, då ska jag ge mig ut på jakt efter expansionskärl och påfyllnadsventil. På den gamla kombipannan satt detta precis vid pannan men har inte koll på var den sitter på rak arm i nya BVP-systemet då den pumpen står på ett annat ställe i huset.. när jag liftade de tre första radiatorerna pös det luft sammanlagt kanske någon minut och kom ut ett drygt dricksglas med svart
Pellux: [citat] Hej Patrik! Jag tappade bort denna tråd totalt och gav upp för att hitta den igen men nu har jag lyckats lista ut var den fanns! Jag har ju en Pellux 200 E Touch och nu undrar jag om du har haft något problem med den automatiska rengöringen av rosterplåten? Även om jag har rengjort den och skrapat bort all fastbränd koks så går det tungt när plåten går ut och tillbaka,
kniv: Ring golvvärmebutiken.se. Dom har flertalet olika märken, även ett eget. Fått mycket bra kundservice av dom tidigare och är alltid trevliga. Ska ni göra det själva eller leja bort? Annars brukar det ofta va som så att din VVS installatör har en/flera tillverkare som de ”kan” och vill jobba med eller rekommenderar.
jonaserik: Du kan sätta in det var du vill, om du sätter det i gaderoben på gamla exsp-röret så ska det även vara ett rör till källaren för säkerhetsventilen. samt att det är ingen höjdare att ha manometern långt bort. Den bör sitta vid värmekällan. Så klipp av alla rör upp till vinden, plugg och koppla på det nya kärlet på ett av rören som kommer från returen. Det är alltid bra att
Trollskidan: Ska bygga nytt matrum utanför köket med stora fönster på 24m2 Där har jag tänkt sätta in en sådan för å ha skön morgon värme vid frukosten. Eldar normalt med ved i huset har vedspis i köket men frun vill ha kamin så detta är ju kanon om den startar å är varm när man kommer upp eller hem. S [citat]
MathiasS: Exakt. Jag satte ett extra avstick där också för att kunna fylla kärlet innan jag öppnar mot resten av systemet. Blir minimalt med luft som smiter in då....
williamspäron: Stort tack för snabba svar, ett fult rör mindre i pannrummet :-)
Baoa: Går i samma tankar fast på ovanvåningen. Har vattenburet där nere med frånluftsvärmepump. Jag funderar på att dra ledning i kattvindar. De är isolerade men kalla. Funderar också på energiförlusten men även om det finns risk för kondens...? Någon som vet? ''
abel48: Fick igång det nu var nog luft som fastnat i slingan. Körde pumpen från pannan på högsta fart och stängde alla element som är på samma matning då lossnade nog luften så nu fungerar det igen
jonaserik: Ska du få reda på hur mycket som det kostar i kW så måste du ha en kW-mätare kopplad för alla värmegrupp. du har visst 2 centraler och en för värme. Då sätts mätaren in mellan dessa
Åsa Lund: Sån som var modern på åttiotalet Kallades ibland porrfläkt av elaka tungor :rofl: Lite mer design på dem nu https://www.lamp24.se/starluna-pira-led-takflaekt-3-blad-vit.html
PeterRask2: Jag har ersatt Etermon med en wifi lösning Jag har 2 luft/luft värmare som sköter grunduppvärmning och 13 oljeelelement med termostater. Under vintern är det tänkta scenariet för elelementen följande: Luft/luft på ner till -10 grader Vid utetemp < 0 grader, elelementen alltid på Mellan 21.30 och 6.30, är elelementen på, om temp ute < 10 grader Om bortrest, elelementen på vid 06.30 <
Mats: [citat] Kan ju tom gå att sätta några meter ut om det finns plats. Kan ju tom byggas in lite om man vill värna just kulturmiljön. Tänk hundkoja i storlek
gessiebygg: [citat] Min har inte fungerat de sista 4 dagar. Den kör videre enligt sitt program med tider och temp som var installerat i appen men jag kan fortfarande inte logga in
mrmixter: [citat] När pannan är ex 80 grader så ska luckan vara i princip stängd och vredet ska då vara på 80 med. Anpassa kedjan så det stämmer. När pannan svalnar ner ska luckan öppna och det börjar brinna mer. Detta om du eldar med fastbränsle ( ved) Om den inte öppnar så är termostatkäglan trasig, inte helt ovanligt.
A-Man_08: Jag lät detta vara då det var varmt på dom andra elementen som jag fick lufta en 3 ggr. Elementet var varmt en dag helt upptill så det löste sig nog av sig självt när kylan började och cirkulationspumpen gick hela tiden. Så jag gissar att det cirkulerade av flödet.
Sixten08: Har glömt att svara men felet lokaliserades till slut och det blev byte av bergvärmepump. Kylkretsen var orsaken och i och med att pumpen är 20 år gammal så bytte jag den.
Demmpa: [citat] Vattnet tar alltid lättaste vägen. Lättast väg lär vara genom växlaren
Demmpa: Jag var kanske lite otydlig i det inlägget jag skrev häromåret som jag länkade till. Första bilden visar VR-ventil, den har som sagt ingen förinställning. Tredje bilden visar FVR-ventil, den har förinställning. Din ventil har ingen förinställning, enda sättet att få en förinställning på den är att byta insatsen, men det är dyrare än en ny ventil. Så du får strypa på
Demmpa: Kontroll/rengöring av automatavluftare, [MEDIA=youtube]VnOQAWVRPxI[/MEDIA]