Vi har fått hjälp av en rörmokare att plocka ner en vattenburen radiator i vår hall och det som är kvar att ta bort innan vi kan dra igång med tapetseringen är fästena. Det verkar vara en gängstång som sitter i en form av metallplugg. Gängstången går ej att skruva ut och väggen är ganska spröd. Vet ni hur den här infästningen kan tänkas se ut inuti väggen och hur vi bäst får bort den med så lite åverkan på väggen som möjligt?

Gängstång i en metallplugg i en spröd vägg med delvis borttaget tapetlager, redo för tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en äldre typ av expanderbult. Antingen får du kapa den längs med väggen, eller använda våld, vilket kommer att innebära ett större hål som du får laga.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Så här ser den ut. Stal bilden från en annan tråd

Sliten metallhylsa med intryckningar och märken, uppvisad i två perspektiv.

Hej!

Väcker denna tråd till liv då jag precis demonterat en radiator med exakt samma typ av infästning i lättbetongvägg.

Jag skall dock återmontera min radiator på samma ställe men var av olika skäl tvungen att riva ut de gamla expanderbultarna och står således med två relativt stora hål i väggen...
Frågan är då: Vad gör jag nu?

Alternativen som jag ser det är att 1. Fylla hålen med någonting (vad isf, betong? Husfix?), borra nytt och slå in nya liknande expanderbultar. Alternativ 2 skulle kunna vara att använda kemankare och limma in gängstänger av rätt dimension? I det fallet behöver jag kanske inte ens fylla hålen och borra nytt innan?

Tacksam för input!

Husfix funkar.

För montage av nya radiatorn så är det väl enklast att använda lämplig plugg för lättbetong.

MathiasS MathiasS skrev:
Husfix funkar.

För montage av nya radiatorn så är det väl enklast att använda lämplig plugg för lättbetong.
Tack för svar!

Ja jag kanske är onödigt nojig men tänker att det finns en anledning till att det var så kraftigt dimensionerad infästning tidigare?

Du ska göra en lika kraftig infästning som tidigare, men använda nylonplugg för porös vägg istället.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.