Hej på er
Bor i ett två våningshus 180kvm i Stockholm och har vattenburen golvvärme hela huset via Nibe FIGHTER 310P huset byggde 2008 så borde Nibe vara 15 år gammal. Har täljstenskamin också i huset.
  • Har Primär värmekälla Nibe FIGHTER 310P
  • Har en Täljstenskamin används några timmar när elen är dyrt
  • Fundera köpa LLVP (Mitsubishi Electric Hero LN25) som ett komplement till Nibe och som backup

1-Undrar bli ekonomisk om slänger min fungerande Nibe FIGHTER 310P och köper en ny Nibe i så fall vilken Nibe rekommenderar ni som kan ersätta min model?
2-Eller bättre att vänta tills den pajar och sedan köper en ny Nibe? risken är att min Nibe pajar mitt i vinter och beställning tiden för ny är mer än 2 månader.

3-Om köper en ny Nibe, blir mer ekonomisk om köper också en LLVP också som komplement till nya Nibe eller inte nödvändig och inte ekonomisk när man investera på en ny Nibe?

Hur skulle ni göra?

Om ni är intresserade av kyla på sommaren sä är det ett mycket bra val att komplettera med en eller två LLVP i huset. Då sätter man ner golvvärmen i alla rum som istället värms av LLVP och låter 310P värma varmvatten och rum med stängda dörrar. Annars byt till NIBE S735 om avluftskanalen tål den modellen.

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.