Värme allmänt
Perperperper: Grymt! Tack så mycket för hjälpen!
ankanankesson: [citat] En liten uppdatering som kanske kan hjälpa någon framöver. Lånade en polares p11 flaska, bytt hos Byggmax, ingen stank och kaminen funkar igen. Således har jag 2 st p11-flaskor som innehåller "skitig" gasol, helt oanvändbara i en gasolkamin. Fyllt på gas hos samma gubbe i några år, inga problem tidigare. Kan dock konstatera att flaskan från Byggmax inte ger lika mycket värme i
Daniel 109: När jag tittar en gång till blir jag inte lika säker. Men det liknar helt klart en termostatventil, och det brukar sitta en sådan.
lordi: Har inte sett denna ventil förut, men med all sannolikhet så ska du hålla emot med en skruvmejsel samtidigt som du lossar låsmuttern. Skruva sen in skruven ett varv och dra åt muttern igen. Vänta sedan ett dygn och se hur resultatet blir. Notera alltid hur mycket du skruvar så att det går att återgå till ursprungsläget om det blir helt tokigt.
Markarbetaren: [citat] Njae, elpriset i SE3 är upp knappa 300% för 2022 jämfört med nån form av snitt för åren innan. Inte kostar veden 400% mera! Jag skulle nog säga 100% ökning. 6-700kr för 1m3 björk kostar idag 12-1400kr. Pellets har också gått upp 100%. T.ex. en säck på Bauhaus kostade länge 44,95kr och ligger idag på 89,95. Fjärrvärmen gick upp en knapp % mellan 2021 och 2022. Till 2023
Demmpa: [citat] Eftersom det är en (frånlufts)värmepump så är det extra viktigt att den primära och huvudsakliga regleringen ske på framledningstemperaturen. För att få optimal driftekonomi så är det några steg som bör göras. Steg 1: Injustering av förinställningen (Kv-värdet) på radiatorer/golvvärmeslingor så det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje
Demmpa: Det var mer än jag visste. Tack för upplysningen.
Demmpa: Nja, Med termostaterna ställda på max så kommer elementen fortsätta att ge värme fastän rumstemperaturen är varmare än det ni vill ha i rummet när rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex matlagning eller solinstrålning. Därför bör termostaterna ställas så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen. Termostaten för garaget kan
Cancerman_777: Problemet är löst! Vi skruvade ur anslutningsslangen (ja, jag har slangar istället för rör, och GUD vad jag är glad för det nu). Då var det droppflöde. Både jag och tjejen blev ställda. Va f_n?!? C-pumpen går, det är 1 bar...varför droppar det bara ur tillopsslangen. Jag bröt på ballofixen, bankade med en gummerad mejsel på ballofixen och öppnade den igen. Helt plötsligt
eddiw: Kärlet var trasigt och är nu utbytt mot ett nytt. Rörmokare var här och löste det snabbt och smidigt. :)
martinradbo: Ett av mina alternativ i ursprungsinlägget är radiatorer för låg värme. T.ex. den här: https://www.purmo.com/sv-se/produkter/rumsapparater/radiatorer/panelradiatorer/flaktradiatorer/ulow-e2 Ska gå att köra så lågt som 30°, men om man räknar på effekt på deras hemsida och t.ex. anger 40° som framledning så behövs det inte så stora element som man kan tro i mitt fall. Vore ju
Odi et Amo: Beroende på planlösningen så kan en fläktkonvektor sprida värmen effektivare.
Terrific: Hej. Efter höga elräkningar måste jag bygga om mitt värmesystem tidigare än tänkt! bifogar en paint bild. Jag ska koppla in nedre våningen i vår men vad behöver jag mer för saker? Hur stor Cirkulationspump?, hur stort expansionskärl? Behov av laddomat? Vill förbereda mig så mycket som möjligt innan jag börjar djupdyka ordentligt i ombyggnationen, skulle vilja ha kvar minipannan
linuseinar: [citat] Det var drygt två år sedan vi gjorde installationen och det funkar fint fortfarande. Vi valde att installera två radiatorer i två rum i en annan del av huset som inte var ansluten till luftvärmen sedan tidigare. Inga problem med det.
Nobbe_1: Jag har en liten speciell planlösning då det är en påbyggd/ombyggd sommarstuga som är byggd i tre etage och tanken är att placera fläktkonvektorn i köket på en vägg högt upp för att kunna få bra spridning av kylan samt lätt att gå in från badrummet där BVP sitter installerad. Lite osäker på mitt djup på borrhålet dock då det är ett "svarthål" och förra ägaren är död.
Foxpaint: Hur skulle ni andra göra för att värma både hus, garage och marken på det smartaste/mest ekonomiska sätt? Vill gärna höra era tankar, jag är rädd att jag fastnar i mina egna tankar... inte bra...
jonaserik: Innan något avancerat, om du stänger ner med termostaten så blir det samma sak som att justera in ett flöde. Stängs ett element får dom andra mera flöde. Du får prova.
hakan_o: [citat] Men det där är väl inte per dygn som du anger nu? Känns ju mer som en årsförbrukning...
AndersS: Och ett tungt material tar tid att värma men har fördelen att det kan lagra värme. Kan även vara negativt att elda en kamin för hårt, samt att man riskerar att skicka upp större del av värmen i skorsten till kajorna.
vbg-1: Hej Vi har ett hus från-72 som idag har en luft/luft värmepump samt elelement. Vi har även en kamin. 2-planshus med källare. Alla fönster är original 2 glasfönster. Huset ligger i Västra Götaland, så det är sällan längre perioder med kyla, men ofta blåsigt på vintern. I december gjorde vi av med ca 1300 kvm, men då har alla element varit avstängda och vi har enbart annvänt
Alice B: Vi bygger om/till huset och därmed får vi LK Golvvärme i de nya delarna. Planen är att byta de flesta gamla slingorna när vi ändå byter parket men en gammal slinga som är ingjuten i källargolvet måste vara kvar. Vi vill gärna köra LK´s 16 mm-system, inte minst för att vi gillar deras reglering. Samtidigt vill vi slippa dubbla fördelare i det trånga utrymmet i källaren och vill
Kimkim82: [citat] Tack för tipset, ska se vad jag kan göra för att byta ut dem.
cykelbud: du menar nån sån här slags koppling nere vid golvet, och sen koppar på de synliga rören mot radiatorn. ja det kan funka men jag gillar stålrören, de är grova och har lite patina. [bild] såg att man kan gänga stålrören, då kan man koppla på en motsvarande som borde kunna sticka ner lite i ytter röret, kanske blir ok ändå. [bild]
monzhoste: Roth Basicline 24V NC (normaly closed) er et alternativ til analog termostat. https://www.hornbach.se/p/roth-rumstermostat-basicline/8833805/?wt_mc=se.paid.price_search_engines_portals.pricerunner.alwayson_assortment.hei.product%E2%80%A6&utm_campaign=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_source=pricerunner
Attitudeswe: [citat] COP 6.5 om du kyler avluften och skickar ut den ur huset: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/tankar-och-vattenberedare/varmvattenberedare/varmvattenberedare-indol-compact-200aplusplus/p-1342588
InsidersUnited: Ett inte helt ovanligt problem som man ibland inte kommer på förrän långt efter att vvsaren packat ihop sina grejer och tvårårsbesiktningen passerat: -Din termostat styr ett helt annat rum. Vilket rum? Du kan välja vilket du vill ..... Prova att dra ner alla andra rum och kolla om ditt "varma" rum blir kallt, öppna sedan ett i taget. Man kan också börja med att dra ner 50%, då tar du
nizzehult: Räkningen från juristen har tydligen anlänt och den var rätt saftig trots förhållandevis få timmars insats. En sak som försäkringsbolagen absolut inte är tydliga med är att det på ett ställe står att rättskyddet står för 80% av anbudets kostnader men den maxtaxa som man ersätter är f n 1476,-/timme + moms enligt en norm från Domstolsverket så all mellanskillnad utöver detta
Mike the farmer: [citat] Så är det ju. Heltidseldande spelar ingen roll för mig/oss, det är vi vana vid. Den förra kökspannan hade 20 liter i sig men mycket mindre eldyta, den här har ca dubbel så mycket eldyta och 32 liter vatten. Men mindre vatten hade nog kanske varit att föredra. Men som sagt, hittills är den mer effektiv än min gamla så jag får vara nöjd, jag hade nog orimliga förväntningar
David_Berglund: Ja vi har ju haft vår bergvärmepump i 10 år nu. Rörisen ströp/balanserade in slingorna, och jag lade sen en del energi på att lära mig hur jag skulle optimera pumpen genom att justera gradminuter och hitta rätt kurvor.. Sen dess har den - precis som du säger @jonaserik bara tuggat och gått, jag har inte rört en skruv på något förrän vi rev delar av gamla huset för att börja bygga