2 092 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Luft - Luftvärempump
Prognoserna säger sommarvärme a la 2018 så nu blev jag stressad. Bor i ett parhus på två våningar, 120kvm.
Kikar runt på en luft luftare med fokus på både värme och kyla men jag får inte riktigt ihop det.
Daikin North Star 25 Luftvärmepumpspaket lldi-ns-25D (polarpumpen.se)
Denna säljs via Ikea för ett pris jag tycker låter intressant. Det står att den har kylkapacitet upp till 55m2 med en max kyl-effekt på 4kwh. Låter ju såklart på tok för lite för en bostad på 120 kvm. Samtidigt fick jag till mig av en vän att de har liknande effekt på sin men att de tycker kylan täcker större delar av sin bostad på 150kvh.
Så jag blir lite förirrad på vad jag bör satsa på egentligen. Räcker denna variant länkad ovan eller bör jag hitta någon dyrare med högre effekt? Hur ser verkligheten ut för er med pumpar på samma specar för kylan?
Tack påförhand!
Kikar runt på en luft luftare med fokus på både värme och kyla men jag får inte riktigt ihop det.
Daikin North Star 25 Luftvärmepumpspaket lldi-ns-25D (polarpumpen.se)
Denna säljs via Ikea för ett pris jag tycker låter intressant. Det står att den har kylkapacitet upp till 55m2 med en max kyl-effekt på 4kwh. Låter ju såklart på tok för lite för en bostad på 120 kvm. Samtidigt fick jag till mig av en vän att de har liknande effekt på sin men att de tycker kylan täcker större delar av sin bostad på 150kvh.
Så jag blir lite förirrad på vad jag bör satsa på egentligen. Räcker denna variant länkad ovan eller bör jag hitta någon dyrare med högre effekt? Hur ser verkligheten ut för er med pumpar på samma specar för kylan?
Tack påförhand!
När är huset byggt? Om hela huset ska kylas så måste värmepumpen installeras på övervåningen. Vissa säger de lyckas sätta den mitt i trappan och få både värme och kyla i hela huset men då tror jag man måste ha tur. Bäst är att ta hem ett par installatörer som får se hur det ser ut och föreslå lämplig modell. Att köpa via Polarpumpen är en chansning. Går allt bra är det ok men om det blir garantifel eller annat kan det bli mycket trassel som tar många månader att lösa.
I Sverige behöver oftast inte kyleffekten vara så hög eftersom det alltid blir svalare framåt kvällen och natten även om det varit 33 grader mitt på dagen. Persienner eller markiser är viktigt att ha.
I Sverige behöver oftast inte kyleffekten vara så hög eftersom det alltid blir svalare framåt kvällen och natten även om det varit 33 grader mitt på dagen. Persienner eller markiser är viktigt att ha.
2016. En vän har pratat med några leverantörer fick jag till mig nu men verkar som få vill ta sig ut för att scanna av boendet.J Josth skrev:När är huset byggt? Om hela huset ska kylas så måste värmepumpen installeras på övervåningen. Vissa säger de lyckas sätta den mitt i trappan och få både värme och kyla i hela huset men då tror jag man måste ha tur. Bäst är att ta hem ett par installatörer som får se hur det ser ut och föreslå lämplig modell. Att köpa via Polarpumpen är en chansning. Går allt bra är det ok men om det blir garantifel eller annat kan det bli mycket trassel som tar många månader att lösa.
Kom faktiskt in lite på "screen-markiser" nu som ett alternativ. Har persienner på insidan i dagsläget nästan överallt men ger ingen super effekt på sommaren när solen gasar på. Utan att ha större kunskap gissar jag på att dessa markiser som sitter på utsidan är bra mer effektivare som stoppar solen på utsidan.
Ok, då är huset ordentligt välisolerat vilket också dämpar värmen dagtid. Vid denna tid på året borde installatörerna ha lättare att komma och titta tycker jag om man jämför med hösten då alla beställer värmepump på samma gång. Vertikalmarkiser är ett modernt snyggt alternativ. Viktigt att ha någon form av solavskärmning annars måste man ha mycket stor kyleffekt dagtid för att hålla nere innetemperaturen.
Luft-luftare kombinerat med markiser på utsidan låter som den optimala kombon. Synd att det låter lika dyrtJ Josth skrev:Ok, då är huset ordentligt välisolerat vilket också dämpar värmen dagtid. Vid denna tid på året borde installatörerna ha lättare att komma och titta tycker jag om man jämför med hösten då alla beställer värmepump på samma gång. Vertikalmarkiser är ett modernt snyggt alternativ. Viktigt att ha någon form av solavskärmning annars måste man ha mycket stor kyleffekt dagtid för att hålla nere innetemperaturen.
Klicka här för att svara