Värme allmänt
Screew: Eller ska jag vänta till det kommer en kall dag och strypa flödet till shunten tills det kommer tillräckligt med flöde till radiatorerna? I och med att radiatorerna redan är justerade utifrån varandra så kanske det funkar att göra så?
Mikael_L: Ifall den där fördelaren är någorlunda lik min i konstruktionen så kan du skruva bort ett lock högst uppe på den nedre fördelaren, och under det locket finns en justerskruv som stryper flödet. Då kan du skruva in den lite, prova ett halvt varv i taget och vänta 1-2 dygn mellan om du har GV i betongplatta (där tempen ändras långsamt).
KnockOnWood: [citat] När vi byggde nytt år 2010 satte vi en täljstenskamin i vardagsrummet. Stor och fin, och gav bra värme hela dygnet, för täljstenen lagrade ju värmen. [bild] Minns inte nu vad tillverkaren hette, men den var dansk i alla fall. Och faktiskt ganska lik en kakelugn :) PS Den hette nog Lotus [citat] [citat]
Demmpa: De tre punkterna, [bild] Upp till en timme kan man radera/redigera inlägg
Kahuna: [citat] Jag höjde från 1 till 2 nu, så får vi se om det gör någon skillnad. [citat] Tack! Googlade lite, det var en ny värld som öppnades för mig Går det att se på bilden om den ventil som sitter har möjlighet till förinställningar eller inte?
Tobban999: Cellplastskiva är en bra ide! Men faktum kvarstår. Det verkar slösaktigt att värma utifrån och in, när jag egentligen behöver värma inifrån (bakifrån maski en) och ut i rummet. Maskinen står i en hallutrymme som inte behöver ha så varmt under vintern. Det räcker med värmen som håller maskinen frostfri tänkte jag.
Sverkele: [citat] Styrdonen är borttagna och piggarna fjädrar fint. Systemet är inte avstängt utan vi har en sk "byggpump" som ska sköta jobbet under renovering. Men det verkar som att det är för klena slangar son dem har satt dit.
torkelb: [citat] Med 1/2-planshus måste det vara väldigt lågt i tak. Trött i ryggen?
Demmpa: Jag tippar på följande: Övre = nattsänkning i 5 timmar från då knappen aktiveras. Mitten = nattsänkning i 7 timmar från då knappen aktiveras. Nedre = ingen nattsänkning / konstant nattsänkning, (denna är jag osäker på). (Allra längst ner = on/off) Står det vilken modell det är?
HemnMj: [citat] Jag hänger på frågan och din tråd och jag har en liten fundering som jag gärna hade fått svar på av någon sakkunnig eller någon med lite mer insyn. Funkar det att tillverka egen lucka av gammal ugn/elektrisk inreglas som finns i ugnarna ?
nissebrun: Då tackar jag för det svaret. Jag har 2 kortare slingor i köket som regleras av ett styrdon. Jag har problem med att få samma temp. på golvet vid de olika slingorna och prövar nu med att strypa den varmare slingan tills jag får samma temp. på slingorna. Jag undrar hur man ska tänka kring bypassen. Öppen eller stängd ?
anders07: Man kan dock behöva justera flödet mellan våningar. Jag har travertine (sten) i nedre våningen men fiskbensparkett (=26 mm trä) i övre våningen så ca. 65-70% av vattnet går till övre våningen medan nedre klarar sig med mindre för att hålla temperaturen. Man märker ju om det behovet finns, att justera flödet, om det är varmt på en våning men svalare på en annan. Har man fler
Greger_08: Ni som använder nätagg vilket kör ni med? Skulle köpa ett 150W agg på kjell & co men det var slut i den lokal butiken vet inte om man vågar gå lägre än 150W..
mendlock: Tack för svaren! Jag tror att jag fick på den ordentligt, får se om det funkar när systemet går igång.
Soc: Har nu felsökt och mätt. Hitta att i ena relät så släppte den ej genom så jag hade 400v mellan faserna in till termostaten. Efter att skarvat förbi ena kopplingspunkten på relät så har jag nu 400v ut på L1 L2 L3 på elementet istället för 230v som tidigare. Nu väntar jag på och se så element nr 2 hoppar igång sen efter starttiden. Vad har relä 1 & 2 för funktion i CTC ELBOX?
Staffan-N: Har tidigare hört folk hävda att en fotogenlampa kan driva ut fukt. Kanske fungerar i ett litet tält med en rejäl stormlykta som värmer och sätter fart på ventilationen. Kommer man ihåg sin grundskolekemi så vet man att förbränning av kolväten bildar vatten :)
Fel av Åke: Kanske skiljer sig åt mellan kommunerna? Jag hade liknande fråga så jag ställde den till min leverantör och fick svaret att de ansvarar fram till växlaren, därefter husägaren.
Demmpa: Funderar på om det finns någon luftficka någonstans. Jag hade troligen stängt alla termostater förutom en och kört cirkulationspumpen på max, och sedan öppnat nästa termostat å stänga första osv tills jag hade gått igenom alla. På så sätt tvlinga högt flöde genom alla rören.
Eken08: [citat] Tack för detta! Fler giv? Det är alltså under en tillfällig period medan radiatorer blästras och lackas. Har just nu 14-15 grader i alla rum m.h.a. två st byggfläktar; en per rum i två av de fyra rummen. 1 kW på bägge.
Josth: Tycker det låter rimligt men COP 4 är kanske aningen högt men det beror ju på vilka framledningstemperaturer det är fråga om.
Demmpa: Kan vara en Contura, https://www.byggahus.se/forum/threads/braskamin-vilken-har-jag.221794/ Här är en manual, (från ovan tråd), https://www.contura.se/download/18.3bef29f616794a4c8cbab77/1552551753722/iav_Contura_Futura.pdf
paralun: [citat] Jo det där ser väl rätt ut, har inte tid att kolla måtten men sen kan du ju använda de gamla kopplingarna inkl klämringarna (som jag skrev skärringarna) så är det bara att byta själva ventildelen. Finns hos både Ahlsell och Dahl så det kan inte vara nåt skräp. https://esbe.eu/sv/produkter/komplementprodukter/vfa200
jarviklas: Tack för info, åsikter och tips! Uppskattat!
Demmpa: Själva skruven tror jag inte finns som reservdel, utan det är byte av hela luftningsnippeln som gäller, https://www.ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/1002-4841003
Karriärmamman: [citat] Troligen skrev jag mitt svar samtidigt, men det publicerades lite senare. Jag hade lite problem, Men det var tydligen viktigt att kommentera det. Sorry för det
lostinsweden: [citat] Ja det stämmer. När värmen är slut i tanken stängs shunten och VP:n starter.
Magrand: Ditt problem tyder på att du har för lågt differenstryck mellan tillopp/retur. Prova att strypa bypassen mellan tillop/retur med den svarta strypventilen till höger under cp. Då kommer cp i Push 23 hjälpa till att hämta/lämna från primärsidan. Detta är ett vanligt problem i äldre hus med grova rör/radiatorventiler.
Jonatan79: [citat] Den luft som tas in utifrån värms delvis av rören på vägen in samt av den värmeväxlare som sitter i aggregatet. Du kanske kan se på någon fjärrkontroll eller kontrollpanel vilken temp. tilluften har?