1 282 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Energibesparing
Hej! Jag har precis köpt hus, 1 och 1/2 plan med oinredd källare. I dagsläget är huset uppvärmt genom en vanlig luftvärmepump, en täljstenskamin samt direktverkande el. Jag tänkte kolla om någon vet om det bara är att dra in vattenburet som gäller eller om det finns andra lösningar, solceller exempelvis för att få ett ok system för framtiden
huset är 128kvm fördelat på två plan samt 64 kvm källare.
Medlem
· Blekinge
· 12 194 inlägg
Du kommer att få väldigt många förslag, och många är baserade på ofullständigt information, rykten, elpriser som gäller nu men inte i framtiden, statliga subventioner, och husets läge och status, samt din egen bekvämlighet.
Din källare ger dig fantastiska möjligheter att installera vattenburen värme.
Jag har konverterat två hus och skulle välja igen vattenburet system med bergvärme. Som komplement solceller på runt 6-8 kWp utan batterilager. Därtill de enkla vanliga isolerknep. Nya fönster är sällan lönsamma ur energikostnadssjäl men kan ju höja komforten.
Sedan kan man ju göra massvis excel-beräkningar om lönsamhet med de ekonomiska förutsättningar (elpris, räntor mm) kan ju ändras över en natt som vi såg det gångna året.
Håll dig borta från professionella energirådgivare för dom fyller bara i sina dataprogram ibland utan ens titta på huset.
Din källare ger dig fantastiska möjligheter att installera vattenburen värme.
Jag har konverterat två hus och skulle välja igen vattenburet system med bergvärme. Som komplement solceller på runt 6-8 kWp utan batterilager. Därtill de enkla vanliga isolerknep. Nya fönster är sällan lönsamma ur energikostnadssjäl men kan ju höja komforten.
Sedan kan man ju göra massvis excel-beräkningar om lönsamhet med de ekonomiska förutsättningar (elpris, räntor mm) kan ju ändras över en natt som vi såg det gångna året.
Håll dig borta från professionella energirådgivare för dom fyller bara i sina dataprogram ibland utan ens titta på huset.
Tack för svar. Det blir ju en stor initial kostnad såklart eftersom det inte finns vattenburna radiatorer i huset men kan vara en smäll värd att ha. Han som gjorde energideklarationen rekommenderade solceller men jag är skeptisk till det. Vattenburen värme känns som en stor men bra investering.
Medlem
· Blekinge
· 12 194 inlägg
Många tror att solceller kan lösa värmen men så är det inte alls. Dom producerar på sommaren när det inte behövs el eller värme och på vintern producerar dom nästan inget, om de inte är ruskigt överdimensionerade.
Jag ser solceller som en ren monetär avkastningsmaskin. Visst finns det bättre avkastning på börsen (oftast) men det är också roligt att titta på kvällen om det räcker till flaska Bordeaux eller bara till en fulöl.
Jag ser solceller som en ren monetär avkastningsmaskin. Visst finns det bättre avkastning på börsen (oftast) men det är också roligt att titta på kvällen om det räcker till flaska Bordeaux eller bara till en fulöl.
Klicka här för att svara