Utbyggnad och tillbyggnad
Norsjo: Har ett hus från 2004 som byggs med lättbalkerna i gölv. Tyvärr finns ett i mitten av planerad skorsten. Har någon erfarenhet med något liknande när det finns bära 400mm hål att jobba genom? Lättbalk är 250mm och 350mm mellan lättbalkerna. Förmodligen behövas förstarkningen. [bild]
bellman83: Ja, jag låter nog eterniten sitta kvar men skjuter in papp/plåt under. Där uppe iaf. På sidorna får jag fundera lite till.
-RB-: [citat] Nja, ärtsingel brukar vara ett samlingsnamn för singel (av natursten) och kan förekomma i flera olika fraktioner. Egentligen räcker det att säga singel då det implicit är natursten, dvs rundare kanter. All krossad sten heter makadam, oavsett storlek på stenen, men brukar felaktigt användas för grövre fraktioner (större stenar). Exempel på olika fraktioner av ärtsingel kan
f91jsw: Om en entreprenör hade sagt att jag inte fick vara hemma när de utför arbetet skulle jag slängt ut dom omedelbart. Givetvis behöver man inte hänga över axeln på dom men en entreprenör som inte tål att man tittar till arbetet ett par gånger om dagen är inte seriös.
teamlundver: Vi har fått en offert på tillbyggnad där alla innnerväggar är murade och putsade. Eventuellt kommer vi behöva komma ner något i pris och jag undrar därför om det är någon skillnad rent prismässigt mellan de offererade väggarna och "vanliga" inneväggar med osb och gips? Väntar på svar från Byggaren men är lite otålig och vill veta vad jag kan hoppas på.
gnuttisch: Jahapp, det var ju tråkigt. Vi ska nu börja ta in priser på material så får vi se vad det landar på
ullberg: Först riva huvudbyggnad och sedan bygga attefall/komplement bör inte gå, då finns det ingen huvudbyggnad att göra ett komplement till... sen kan du alltid kolla med kommunen om det ändå tycker det är ok. Passa också på att kolla vad de tycker om att bygga komplement och sedan riva, inte uppenbart att det är ok heller (i ett lite väl pessimistiskt extremfall kanske de till och med
beetle_danne: Byggde ett uterum under sommaren. Stora delar av sidorna är täckta av begagnade glaskasetter. Kassetterna är 100x283cm. 3 glasfönster med 6mm glas vardera. Har för mig att jag räknade ut att dom skulle väga runt 130kg/st Kassetterna är liggandes 2 på varandra. Den övre kasseten vilar på en stålprofil 25x45x3. (mellan glas och profil ligger det plastklossar så inte glaset står direkt
hempularen: Det enda tips jag kan ge dig, är att ta god tid med att välja. De riktigt bra firmorna har oftast orderboken full 6 - 24 månader frammåt. Men det lönar sig att vänta. Det är kontakter som gäller, bra firmor säljer på ömsesidiga referenser, firman är lika petig med att välja sina kunder som du är med att välja firma. Om de känner att den här kunden kanske inte blir nöjd med vårt
f91jsw: [citat] Väggen bär bjälklaget till övervåningen, dvs det har inget med taket att göra. Men det gör det också enkelt för en konstruktör att beräkna avväxlingen, det finns standardlaster som ett bjälklag ska bära upp.
tommyf: Har tidigare själv lusläst alla trådar här på byggahus om taklyft innan vi bestämde oss för att bygga på en våning på vårt 1-planshus. Vi tog in offerter från alla de etablerade taklyftarfirmorna men valde i slutändan att låtar ett företag bygga det i lösvirke. Dels för att vi hade lite speciella krav som taklyftarfirmorna hade lite svårt at lösa samt att vi kan få ett
verktygsgurun: Jag hade nog använt mig av invändigt gängat rör. Borrat upp för röret i bjälklaget o kemat fast. Skulle inte våga använda någon expanderande plugg om det är bära kanten.
f91jsw: Sådana där stolpskor brukar väl bara gå upp 10-15 cm på stolpen? Det lär inte ta upp något moment värt namnet. Tror du måste ha plattjärn som sticker upp i alla fall 40-50 cm om det ska vara någon mening.
jlossint: Hej Alla, I vår villa med källare från 1972 så finns ett vardagsrum (4x6 m) med en balkong ut med ena långväggen. Balkongen ligger ca ½ meter under golvnivån i vardagsrummet och är ca 2x6 meter i storlek. Ut med balkong-väggen så finns ett fönster om ca 3,60 m samt 2 element. Balkongen vilar på marken och dess utsida vilar på ett murverk gjort av lättbetong, lika som med resten av
thomas33: Att takkupan är i mitten, beror nog till stor del på att det är kataloghus med allrum i mitten och sovrum mot gavlarna. Om inte kupan kommer alltför långt mot gaveln, kan det knappast göra något om den inte är centrerad på taket. Omkring 60,000 är nog lite i underkant, om ni inte gör det själv. Sen beror det lite på, om ni vill ha pulpettak eller sadeltak på takkupan och även
Johan Falk: Ja, en sån verkar det absolut vara. Tack för snabbt svar
Ögonfröjd: Om du tycker om planlösning3 så sätt arbetsrummet högst upp där du ritat sovrummet. Men minska det, sedan kommer allrummet och sovrummet är i nedre hörnet med burspråket! Vad tror du om det?!
Jonas_80: Ja om inte annat är det ett extremt energi- och resursslöseri. Om jag ska bränna 200.000 för att stå på ruta ett utan hus, och sedan bygga ett nytt utan egentligt behov för annat än 20 m2 utbyggnad så känns det lite onödigt att äga en energisnål bil och att fortsätta källsortera... ;) Sedan om motsvarande tillbyggnad eventuellt hade fungerat på ett fritidshus. Har inte ägt huset
Stefanhamrar: Hej Vi köpte liknande fast glasväggar i smide från http://www.vallonia.se/ /S
JJonkan: Och förlåt. Jag tror att jag kommer behöva schackta ur ca 100mm. @para
Blwrgrl: Sett den sidan men de presenterar inga 15kvm stommar för utbyggnad - utan man ska kontakta dem först - vore ju en produkt för dem att utveckla några bygglovsfria 15kvm modeller kan jag tycka 😋
Jonatan79: Sätt en OSB-skiva att fästa panelen i. Risken att du lessnar och vill måla eller tapetsera är kanske liten, då får man sätta gips den dagen tycker jag.
f91jsw: [citat] Några anledningar: Ytterpanelen tar upp onödig plats i det som nu är inomhus. Väggen blir tunnare om den tas bort. Det kan finnas en massa spindelväv, lövrester, musbajs och annat mög bakom panelen som man kanske vill ha bort innan man bygger in väggen.
urk: Att höja taket på hela byggnaden är inte aktuellt. Den enkla lösningen skulle vara att höja bara den nya delen men rädd att det blir ett väldigt knasigt utseende på huset då.