Hej!

Objektet det gäller är ett Älvsbyhus byggt 2002 1 1/2 plan med 38 graders takvinkel. På övervåningen är huset i princip delat på mitten med ett stort sovrum på ena gaveln och på andra gaveln två små sovrum. Pga snedtaket och taklutningen får man inte ens in en vanlig garderob i dessa rum och det som ryms är säng och litet skrivbord. Vi börjar bli trångbodda nu och har tänkt att ena barnet flyttar ner till bottenplanets enda sovrum (ganska litet men 2 garderober och enkelsäng får plats) och att antingen vi eller större barnet tar det stora sovrummet på övervåningen och att någon flyttar in i det ena av de små sovrummen på övervåningen. Det andra lilla sovrummet behöver vi ha som gästrum. Problemet är att det lilla sovrummet är för litet för att någon ska kunna bo där permanent. Min fru fick då idén att varför inte bygga en takkupa som gör att detta rum får dels två extra fönster och att det blir fullhöjd i hela rummet och då kan minst 3 garderober ställas in här. Låter ju som en bra idé men jag fick då två funderingar:

1) Kostnaden? Alternativet är att vi skär ner på sociala ytorna på nedervåningen vilket ingen av oss vill göra, billigare men inte ett alternativ för oss. Klarar man en takkupa med två fönster för ca 50-60000? Vädertätt, vi kan göra resten själva. Snedtakssovrummet är idag ca 6 m2 och med takkupa blir det väl ca 1.5 meter bredare golvyta samt att hela rummet kan nyttjas.

2) Gick runt i grannskapet och kollade på de hus som fanns där, och de som har takkupa har den i mitten, fanns inget hus med takkupor mot ena eller andra gaveln. Varför? Låter ju annars som ett smart sätt att göra små oanvändbara sovrum till "riktiga" rum?

Flytta är inget alternativ, vi är etablerade i området, finns inga hus till salu samt det hade blivit mycket dyrare att flytta oavsett pga. höjda markpriser i området. Vi byggde billigt, men för litet :( Men det var det kapitalet vi hade då.

Tacksam för synpunkter

/S

Det första du bör göra är att titta på höjdkraven i det. planen. I många fall sätter det. planen käppar i hjulet för byggen av kupa. Det gäller då framförallt om kupna skall ligga mot den höjdbestämmande sodan, ofta mot gatan.

Jag har inte hört talas om att det skulle finnas begränsningar för kupans placering i sidled, däremot förekommer det begränsningar i stil med att kupan får vara max 1/3 del av takbredden.

Å andra sidan tror jag att jag aldrig sett en kupa som ex. är byggd direkt mot gaveln, där alltså även gavelfasaden dras upp, så någon form av begränsning för sidleds placering kanske det finns.

Budgeten vågar jag inte ha åsikter om, men spontant tycker jag det låter rimligt. Kan ju iofs dra iväg om du väljer dyra fönster. En annan detalj som ofta är osannolikt dyr är plåtarbeten, det blir en hel del sådant där kupan ansluter mot taket.

Jag håller med hempelaren. Kolla på höjdkraven. Bygg annars en i mitten och två på varsin sida om den!

Att takkupan är i mitten, beror nog till stor del på att det är kataloghus med allrum i mitten och sovrum mot gavlarna. Om inte kupan kommer alltför långt mot gaveln, kan det knappast göra något om den inte är centrerad på taket.
Omkring 60,000 är nog lite i underkant, om ni inte gör det själv. Sen beror det lite på, om ni vill ha pulpettak eller sadeltak på takkupan och även storleken på fönster.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.