Jag sitter nu och funderar och skissar på en framtida utbyggnad till vårt hus.

Det är källare i nuvarande huset och det blir mest troligt platta på mark på utbyggnaden. Det skulle göra att det blir en liten nivåskillnad i huset.

Först trodde jag att det skulle bli några trappsteg, men har räknat och kollat lite nu och mest troligt blir det bara en trappsteg eller inte ens ett trappsteg, men en nivåskillnad. (Alltså nya delen är 10-15 cm lägre än gamla).
I den nya delen kommer köket sen att flyttas.
Och i den gamla kommer entrén och toalett finnas.
Tror ni att det skulle funka när det kommer till tillgänglighetskraven som finns?

Om det finns utrymme så man vid behov kan placera en ramp så går det bra.
Och 15 cm blir ju inte någon våldsamt lång ramp, så det bör du kunna lösa.

Fast 15 cm ger en ramp på i varje fall 180 cm. Det gäller ju att det finns utrymme för rampen plus utrymme att komma upp på den i din tillbyggnad.

Vem ska kolla om du har en ramp eller inte? skulle någon vilja kolla så bygger du en tillfällig ramp i trä som du enkelt kan slänga ut sen.

180 cm ska inte vara nåt problem samt att komma upp på andra sidan.
Men jag har räknat på det igen och det kan blir mer.
Jag vet inte riktigt hur mycket man kan justera. Vi har källare i gamla delen och ska ha platta på mark på den nya. Nån som vet hur mycket man kan justera höjden på plattan på mark?

Jag kan väl tillägga att vi vill gärna ha en liten nivåskillnad för att få lite högre i tak i den nya delen.

Standardtjockleken på en platta på mark är 400 mm idag (300 mm cellplast + 100 mm betong). Man kan ha tjockare isolering men om man vill justera höjden är det billigare att fylla på med mer stenkross. Det finns ingen begränsning för hur mycket du kan justera höjden, det ges av förutsättningarna på platsen och vad du kan acceptera. Om du behöver höja grunden mycket så behöver du ju bygga en "kulle" först, dvs det är hur stor nivåskillnad mot omgivande mark du kan acceptera som avgör. Då blir det ju slänter runt huset ner mot omgivande nivå. Om det handlar om stora nivåskillnader så är det väl vanligare att man murar upp en krypgrund än att man bygger med platta.

Toppen! Tack för svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.