Utbyggnad och tillbyggnad
Jonas Kenntoft: [citat] Hej, Jag tror inte det blir så tokigt med en liggande låda längs taket! Jag får se hur jag löser min luftning, mitt tak blir inte lika stort som ditt så jag kanske klarar mig. Har inte börjat riva mitt tak ännu så jag vetefan hur det kommer se ut :) lycka till!
Åbacka: Golvspån och golvgips. Problemet är att jag la klinkergolvet innan jag rev väggen.
bygga2015: Vi är i startfasen för att bygga på en våning, Hittills har vi tagit hjälp av en arkitekt för att ta fram en planlösning som vi gillar (inom gällande detaljplan) och varit i kontakt med tre taklyftfirmor som bygger moduler och lyfter dem på plats under en vecka - två av dem har vi upplevt som intresserade. Offerterna ligger på samma nivå och de verkar båda ha goda referenser. En vän
Per i Hamrånge: Klokt att strunta i en ny övervåning. Då kan du i lugn och ro bygga din tillbyggnad utan att övriga huset påverkas (vatten, avlopp, trappa osv. Håller också med om att det i allmänhet blir onödigt stor yta (ska ju trots allt värmas upp). Snedtak är faktiskt ingen höjdare. En hel övervåning i fullhöjd kommer kanske se konstigt ut (samt ännu dyrare). En tillbyggnad blir inte
MissAnpassad: Det jag tänker på är om ni sedan skulle vilja bygga till ytterligare, så skulle det bli dörrar i båda sovrummen. Exempel: [bild] Jag skulle snarare sätta badrummet på sidan, med en passage som man sedan kan bygga ut. Exempel två: [bild]
JerreEssberg: Du har bott där i 9 år och då detta gjordes av förra ägaren är det väl troligt att det är mer än 10 år sedan. Olovligt byggande preskriberas efter 10 år. Jag vet inte exakt hur reglerna ser ut men sök på 10 års regeln eller nåt liknande så hittar du nog information.
f91jsw: Från bilden och skissen kan man tänka sig att ni bygger en gång från befintliga huset till ett annars fristående 6- eller 8-kantigt lusthus till höger. Gången kan utformas i samma stil som entretaket man ser till vänster, dvs ett snedtak längs med husfasaden och ett glasparti i gammal stil. Alternativt bryter man av stilen helt och gör något modernt, men det är nog svårare och
ZipLock: [citat] Det låter ju i så fall ännu konstigare. Kan föreningen få bygglov för 8 balkoner oregelbundet utspridda på framsidan och 5 balkonger lika utspridda på baksidan? Huset lär ju se alldeles knasigt ut efter den ombyggnaden.
byggarätt: kolla på frigolit som man fyller med betong...klossar som sätts ihop och som du putsar direkt utanpå....du bygger direkt från frostfritt djup och färdig dränering till färdig höjd 1 bjälklag i taget...isolering på plats och innervägg skruvas direkt
leby: Har sett dina olika inlägg och du verkar ju sugen på att odla. Då du dessutom skall byta taket och dränera så kanske du skulle gå "all in" och göra som i denna artikel. http://myhome.aftonbladet.se/inspiration/hemma-hos/vi-bor-i-ett-vaxthus.html Taket kan du då strunta i, bör bli tort runt huset så dräneringen blir överflödig, du slipper köpa mark eftersom det växer så bra i
f91jsw: Grunden kostar typiskt 1500-3000 kr/m2 om det är en gjuten platta. Om man räknar i det högre spannet med 20000 kr/m2 totalt så är ju det bara en liten del av totalen. Jag skulle räkna så här för att få en grov uppskattning: gör en enkel ritning själv och bestäm dimensioner på regelverket, skivmaterial, tak, fönster etc. Räkna ihop hur mycket det blir av varje materialpost. Googla
Testarn: Vi håller på att bygga till ett hus från -57 med kopplade tvåglasfönster och vi ville också ha samma utseende men med något bättre U-värde. Vi hittade en tillverkare(RM snickerier) som hade snarlika fönster i sitt utbud men med fel profil på frästa kanter och där mittposten blev avsevärt mycket bredare. De kunde dessutom inte leverera i tid för planerad installation så vi vände
Marlen Eskilsson: Vi fick också bygga om vår källartrappa när vi gjorde en tillbyggnad. Det var inga större konstigheter men tyvärr minns jag inte priset. Vi lät samma entreprenör göra källartrappan som göt grunden och det var ett paketpris. Ta in offerter från flera på det, det kan skilja jättemycket i pris. 20-40 000 kr säger jag så här som en gissning baserat på andra trappor vi har gjutit
f91jsw: Du kommer få klara besked om vad som gäller av din kontakt på byggnadskontoret i samband med det tekniska samrådet, då du får startbeskedet. Vi bygger en tillbyggnad på 50 kvm och för oss gäller följande (i Lunds kommun): - Ett platsbesök av kommunens tjänsteman när stommen var uppe. - Vi har tillåtelse att börja använda tillbyggnaden innan slutbeskedet. - Slutsamråd sker på
Andreas Blomkvist: Tack för tipsen, håller på att rita om. Blir bara en entré så får vi in mer förvaring istället och så renoverar vi befitnliga badrummet/tvättstugan i källaren istället. Väntar fortfarande på offerter från snickare.
Lane: jag tror kommunen kommer efterfrågafråga en planlösning på hela huset om ni bara lämnar in om utbyggnaden och den innehåller kök, de bör förstå att huset har kök idag och bör rimligtvis ifrågasätta hur det utrymmet ska nyttjas för två kök är väldigt ovanligt. Att ändra användning för ett rum är bygglovspliktigt så tycker nog de slarvar om de inte gör detta. Skillnad om
EllaBella: Tack för input! Jo det var ju det där med höjden på partiet... Vi vill verkligen ha högre än 200 mm och Willab Garden kan erbjuda 2200 mm. Bredden kan vi däremot tumma på för att kunna välja ett billigare standardmått. Annars låter de ju likvärdiga, men man undrar ju om de är lika "bra/snygga" etc? Jag har mejlet Skånaks Byggvaror nu (ska kolla några till också) och bett att få
Thomas_Blekinge: Ibland agerar bygglovsnämnden inte bara och gör livete surt för byggherren, ibland skyddar de också folk från grannar med storhetsvansinne.
EllaBella: Hej, Hoppas någon kunnig orkar läsa och komma med råd! :-) Vi planerar att bygga ut (15 kvm bruttoarea) en "vinterträdgård" dvs. en utbyggnad med delvis uterumsfasader (vikdörrar) som skall vara isolerad för användning året runt. (Kallas det utbyggnad eller uterum då förresten? Måste det vara en dörr mellan bef. bostadshus och "uterummet"?) Hursomhelst, vi håller på att ta in
BirgitS: Det var nog 15 år sen kompisen byggde ut, men du kan ju kontakta några husfirmor och höra vad de säger för det är ju normalt att man kan anpassa deras ritningar. Sen skulle jag tro att det är billigare (och ser bättre ut) att ha de nya väggarna som en rak fortsättning av de gamla. Det är opraktiskt att ha dörrar ut vid gaveln av matbordet som i ditt andra förslag. Du behöver nog
OGN123: Hejsan! Ska bygga till altanen och har haft några markarbetare här till hjälp att få ordning på grunden... De har skött sig jättebra förutom en sak jag funderar på. Jag ska gjuta en kantbalk ut från huset med en platta och mura upp väggar i leca som altanen ska stå på. De har använt sig en kanske 15cm dränerande material, men ingen fiberduk som detta ligger på? Jag är rädd att
majsan83: Vet inte riktigt hur Byggahus funkar så sorry om jag skapat flera trådar....
klaskarlsson: [citat] Det förstås - sen är frågan om frågan gällde fakturerade timmar eller byggtid :) "tidsåtgång" borde ju iof översättas till - "fakturerade timmar" - men jag tänkt inte riktigt så. Kan säkert funka på 2 effektiva dagar också (16 byggtimmar) - men som vanligt gäller väl +50% i tid och +30 i kostnad - och många hantverkare lär ju vilja vara två om man skall bygga tak (?) -
ecb182: Du vill bygga till ditt hus med lastpallar? Du kan hitta hur konstruktioner ska se ut på länken nedan. Lastpallskonstruktioner får du dock leta någon annanstans efter. http://www.byggbeskrivningar.se/
f91jsw: [citat] "Ögontjänare" för att förebygga språkpolisen! :)