3 686 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Smakråd i samband med ombyggnation, höjning av tak på del av byggnad
Jag står mitt uppe i attefallstillbyggnation av ett fritidshus, 15 kvm.
Som synes av bilden så skall huset förlängas men det slog mig nu att man kan ju faktiskt bygga på ytterligare 1,5 m ovanför befintlig nock, bara genom att höja takstolarna.
I sådant fall behöver jag prata lite med bygglovshandläggaren men det borde kunna gå att fixa till under kommande vecka.
Men, frågan är hur detta kommer att se ut rent estetiskt? Vi är trångbodda redan och detaljplanen är i övrigt mycket begränsande med max 45 kvm på huvudbyggnaden, så allt utrymme behövs.
Vad säger ni?
Som synes av bilden så skall huset förlängas men det slog mig nu att man kan ju faktiskt bygga på ytterligare 1,5 m ovanför befintlig nock, bara genom att höja takstolarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I sådant fall behöver jag prata lite med bygglovshandläggaren men det borde kunna gå att fixa till under kommande vecka.
Men, frågan är hur detta kommer att se ut rent estetiskt? Vi är trångbodda redan och detaljplanen är i övrigt mycket begränsande med max 45 kvm på huvudbyggnaden, så allt utrymme behövs.
Vad säger ni?
Tillåter kommunen att höja hela stugans tak inkl nya delen med 1,5? Eller kanske ni ska ta en mindre del av den gamla byggnaden för sovloft, förvaring m.m. Snyggast är ju att göra nya takstolar för hela byggnaden men kostar lite mer såklart.
Klicka här för att svara