Hej Alla,

I vår villa med källare från 1972 så finns ett vardagsrum (4x6 m) med en balkong ut med ena långväggen. Balkongen ligger ca ½ meter under golvnivån i vardagsrummet och är ca 2x6 meter i storlek. Ut med balkong-väggen så finns ett fönster om ca 3,60 m samt 2 element. Balkongen vilar på marken och dess utsida vilar på ett murverk gjort av lättbetong, lika som med resten av husets grundmurar men lägre samt en sula i marken. Allt verkar stabilt för de sättningar som finns är gamla. Inga bärande element finns i balkongväggen. Takstolarna över vardagsrummet vilar på vardagsrummets en långvägg samt på en limträbalk ut med balkongens utsida, balken har 2 upplag som står på husgrunden. Vardagsrumsgolvet vilar på golvbalkar av trä med golvspån på ovansidan, därpå parkettgolv.

- Jag vill nu införliva balkongen med vardagsrummet, ta bort fönsterväggen och elementen. Bygga en vägg under limträbalken med ett 2-3 meter långt glasparti (skjut-och-gliddörr)samt 2 kortare väggpartier på var sin sida. Utanför glaspartiet så fyller jag upp ca ½ meter för en ny uteplats.

Min fråga är nu hur bygger jag lämpligast upp det nya vardagsrumsgolvet?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.