F
Fredrik o Maria: Tack för feedbacken! :) Källartrappor Jag håller med om att det är bra att ha två ingångar till källaren. Dilemmat är att den naturliga placeringen av en utvändig källartrappa sammanfaller på samma gavel som den invändiga trappen. Den enda alternativa platsen för en utvändig källartrappa som inte kommer ner i källaren strax bredvid den invändiga är på den norra delen av husets
3 svar · 3,3k läst
·
F
Fredrik o Maria: Om garageplattan rör sig av tjälen och befintliga huset intet gör det är det svårt att få till ett sammanbyggt golv och gemensamt take på ett bra sätt. Jag hade en likartad fundering att förlänga mitt hus över befintligt garage (skiljer ca 75 cm i golvnivå) men lade den idén åt sidan efter samtal med en byggare. Byggarns lösningsförslag var att låta golvhöjden ligga kvar på
1 svar · 3,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Jo, eftersom det är en källare, och man numera tydligen räknar 6 meter från souterrängväggen även i en lägenhet som bara finns i källaren. Dvs en lägenhet som är helt i källaren och ingen souterräng, bara små källarfönster, består som jag tolkat det enbart av biyta.
27 svar · 5,3k läst
·
F
f91jsw: Om det inte är badrum eller kök involverat kan man nog räkna lite lägre. Men det beror förstås på en massa förutsättningar: vilken grund? Hur mycket markarbeten behövs? Typ av tak och fasad? Vilken uppvärmning? (vattenburen golvvärme som ska anslutas till befintligt system är t ex kostnadsdrivande). Om det är enkla markförutsättningar, vanlig platta på mark, normalt bygge med
2 svar · 1,3k läst
F
f91jsw: Bygget är klart men jag har inte summerat de sista kostnaderna än. Tror att min tidigare uppskattning fortfarande stämmer hyfsat, vi landade nog på 770-800 för tillbyggnaden (efter rotavdrag) och sedan ca 200 extra för renovering vardagsrum, nytt garagetak, braskamin med skorsten i gamla huset, trädäck, växthus och lite småsaker.
6 svar · 28,4k läst
F
f91jsw: Grannarna har inget att säga till om så länge du följer detaljplanen. Om bygglovet däremot kräver en sk mindre avvikelse från detaljplanen så kommer kommunen med största sannolikhet kontakta dina grannar för medgivande. Vi byggde ihop huset med fristående garage och i vår detaljplan fanns bara skrivningen att på tomten får uppföras en huvudbyggnad och ett uthus eller garage. Inget
2 svar · 11,8k läst
·
É
ÉlPon: Jo men huset står i souturräng kan man säga, och enda aktuella är att fortsätta utåt det öppna. Hur som helst måste man förlänga "källaren" som så alltså blir ovan mark. Jag tänker mig att det räknas som två våningar? Alltså bara 7,5m2/våning.
7 svar · 4,9k läst
schnyggve
schnyggve: Dags att skriva en avslutning på det här. Entreprenören kallade så småningom in en advokat. De hävdade å sin sida att han haft stora kostnade pga att bygget dragit ut på tiden och att allt som gått åt skogen var mitt fel och därför skulle fakturera en bra bit över 200' extra. Jag å min advokat hänvisade till kontraktet och det vite som fanns inskrivet och att alla punkter från
25 svar · 22,9k läst
K
KarlEmil: Hej! När jag byggt med limträbalkar så har jag skickat ritningen till leverantören av limträna. i mitt fall var det moelven. Så har jag fått tillbaks vilka dimensioner jag behöver använda. Helt kostnadsfritt. Då vet man att det blir rätt. //KarlEmil
2 svar · 2,1k läst
F
f91jsw: Bbr: [citat]
5 svar · 3,1k läst
F
5 svar · 3,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Men hur blir taket på tillbyggnaden om du vrider takstolarna 90° ? Kommer det inte att se tokigt ut exteriört? Eller har jag inte förstått :o
2 svar · 16,2k läst
·
A
Andreas Solberg: Har absolut inte hänt nåt.. bara samlat information om hur vi får bygga om i vårat område.. mått från grannar, höjder, utseende m.m. Har faktiskt varit tvungen att renovera badrum samt tilläggsisolera huset och efter som det är 2 olika kroppar så får garaget trilla ner några platser på att göra listan. dock fick vi rätt trevlig information från stadsbyggnadskontoret att vi
3 svar · 3,7k läst
·
S
SBH: prefab till kan 1-2m från nuvarande(anpassas). anslutningar mot gamla delen "lösvike"
11 svar · 6,3k läst
A
AG A: Nej, du väljer fritt mellan stål. betong, limträ och konstruktionsvirke. Det är väl bara programmet som använder sig av limträ. I ett vanligt enkelt fritidshus har du sannolikt inga brandskyddsregler.
2 svar · 2,5k läst
F
f91jsw: 40 tusen för ett fönster av den storleken är helt orimligt. 15 tusen är mer troligt. Jag uppskattar limträbalk för avväxling och övrigt material kanske 6000. Grov uppskattning är att arbetet tar 2,5 dagar för två gubbar, dvs 40 timmar. Det är kanske lite högt räknat. Om ni själva kan fixa med finliret runt fönstret (foder, lister, målning etc) kan det nog bli mindre. Med 500 kr i
8 svar · 1,7k läst
·
H
hemljuvahem86: Ni har större tvättstuga än vad vi har (Smålandsvillan-hus) men lika dålig entré. Vi hade den turen att familjen som bodde i huset innan oss byggde igen mellan hus och garage, så de fick en entre som går in i tvättrummet och vidare in i köket. Den gamla entrén på framsidan har vi bara en tamburmajor för gäster, familjen tar vi in andra vägen med rejäla garerderober, lådor,
8 svar · 2,5k läst
·
haavard
haavard: Eftersom det är q-märkt får du nog inte förvanska huset. Begränsar möjligheterna alltså.
2 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen! Om du bara har ett enda avtal och då med ett företag som är ansvariga för helheten så är det de som är ansvariga för att lösa problemet. Om de sen vill gå på betongföretaget är upp till dem. Om du känner dig osäker läs om konsumenttjänstlagen på Konsumentverkets webbplats och kontakta kommunens konsumentvägledare som är mycket kunniga om den lagen.
1 svar · 1,2k läst
C
Casper Sebastian Karlsson: Tänkte bumpa denna gamla tråden. Nu är tanken att göra om grunden till ett fungerande rum med golvvärme. Hur mycket skulle ni säga "tummen pekfingret" att det skulle kosta? Pratar vi 300k eller 1miljon? Tänkte en spiraltrappa från vardagsrummet ovan.
2 svar · 2,8k läst
·
H
huggan: Beställ en plåtlåda från en plåtslagare.
1 svar · 1,6k läst
Oldboy
Oldboy: Kanske är jag lite seg såhär på söndagskvällen, men vad är kopplingen mellan en bekvämt dressad granne och golvvärme vs radiatorer i en vinterträdgård? Estetik el avsaknad av densamma ;) i klädval förstår jag, liksom att man kan prata om estetik map radiatorer i glashus med glas ner till golvet, men vad gäller radiatorerna så finns det ju radiatorer (vackra) och radiatorer (fula).
4 svar · 1,8k läst
F
Flamman: Jag hade gillat att ha en källare som är större än huset ovan mark.Typ ett suterränghus med dubbla kvm-ytan under mark. Perfekt om man vill ha stort garage, snickarverkstad, gym, spa, förråd som inte behöver dagsljusinsläpp.
39 svar · 32,0k läst
·
S
sibb: Vi vill bygga ut vår villa för att få ett till sovrum på övervåningen och större vardagsrum på nedervåningen. Vi kan bara bygga ut huset på ena sidan eftersom vi har ett nytt badrum på mitten av övervåningen som vi skulle få riva om vi byggde ut på mitten. Taket lutar mycket. Vi har kattvindar på övervåningen. Går det att få ett tillräckligt stort sovrum på övervåningen
0 svar · 2,1k läst
·
B
Born79: Funderar på att bygga in den befintliga bron/altan för att få större hall och övervåning. Det jag funderar på, hur ska man lösa själv grunden till detta, för förmodligen blir det mycket tyngre än nuvarande konstruktion och dom tre gjutna pålarna pallar nog inte trycket. Är drygt 1m upp till underkant på reglarna nu.
0 svar · 1,5k läst
·
A
asterlund: Går i tankarna om att bygga ut hallen mot garaget. Där är nu ett kallförråd 30cm efter entrédörren. Planen är att bygga nya väggen jäms med garageväggen, (blåa fasaden), och flytta ytterdörren dit. Ett frågetecken som jag försökt klura på är hur vida befintliga råspontens riktning har betydelse då den ligger längs med takfallet så att säga, (ca 3-4 graders lutning). Hur
0 svar · 2,2k läst
·
S
sepani: Funderar på isolering i innertak? Om jag har en utvändig höjd (yttertak) på t ex 315 cm, hur mycket ska jag räkna bort "inåt", d v s hur tjock ska isoleringen i innertaket vara? Jag förstår att man själv kan variera detta, men finns kanske någon norm? Huset i övrigt är ett 70-talshus och jag ser ingen anlednng att ha tillbygganden "super isolerad" medan övrigt är sämre.
1 svar · 1,9k läst
T
talle1: Jag tänkte faktiskt på Boltis uterum, är tacksam för svar.
17 svar · 8,3k läst
·
Music Man
Music Man: Yes källaren ligger på marknivå så det är bara att rulla in rullstolen. Nej det är ett gammalt hus byggt 1928. Jag det finns gått om utrymme för att ställe en rullstol intill toaletten.
20 svar · 10,2k läst
·
A
Acer767: Nu har du säkert redan valt .. Men min erfarenhet är så här: Lilla firman. Då kommer ägaren ut och är superintresserad. Sedan är det vanliga löntagaren som utför arbetet. Stora firman. Löntagaren går igenom arbetet. Sedan kommer nästa löntagare ut och utför arbetet. Frågor man ska ställa sig är: Vilken firma har mest erfarenhet att utföra just det arbete du vill och vilken
3 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Fast tjockare väggar bör ju vara känt när offerten om fast pris görs. Det bör inte bli tillägg på ett fast pris.
6 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.