Utbyggnad och tillbyggnad
Priceless: Det är en board typ.masonite som sviktar på mitten under tegelpannorna. Vi har gjort med luftspalt enligt ritningarna vi fick med huset för att inreda övervåningen. SMV borde väl kunna svara på om det inte behövs någon luftspalt idag. Jag vet inte detta tyvärr!
HiScore: [citat] Exakt så! Det blir "pilligt" att få till helt enkelt och det kommer att ta tid.
BirgitS: Används de tre rummen i hörnen (förutom köket) som sovrum idag? Att få in 5 rum och kök på ca 100 kvm blir mycket trångt. Men något man ofta gör i Stockholms innerstad är att göra om matplatsen till ett litet sovrum och sen äta i vardagsrummet. Hur stort är rummet vid altanen? Går det att dela i två eftersom det har två fönster och två dörrar? Det går bra att ladda upp bilder
Surly: [bild] Enkelt att få svar här: http://swelagerbalk.inadire.se/Lagerbalk.aspx Bara att klicka på den byggnadsdel du är ute efter och fylla i dina uppgifter.
regelkonstruktion: Ingen annan som har synpunkter eller tips?
Thule-Fredrik: Ja okej, vi har ingen konkret vind utan störredelen av övervåningen definieras som biarea då vi har en relativt hög lutning på taket. På min beskrivning står det BFI, vilket tolkas som Bostadshus, fristående huvudbyggnad och en våning. Men då verkar det stämma, så att jag inte bygger för högt än vad de tillåter :) Tackar!
Anna_H: Självklart behöver du inte redogöra för er situation i detalj, men fundera gärna på de erfarenheter vi andra med dementa föräldrar har, så att du inte blir allt för besviken om det inte fungerar helt enligt planerna. Tex vet jag ingen kommun som har dagverksamhet för dementa på annat ställe än i de egna lokalerna, då det kostar för mycket, men det kan ju vara olika i olika
under_construction: Kom på att lite mer info kanske behövs. Nuvarande hus har trästomme med skalmur av tegel. Huset är ca 50 år och fasaden har sett sina bästa dagar. Södra gaveln behöver åtgärdas inom kort pga att bruket är kasst. Hade tänkt foga om fasaden istället för att bara laga den som tidigare ägaren gjort, men vi har tydligen halvtegel vilket försvårar operationen. Istället tänkte vi riva
Ripper500: Hej! Ska bygga en träbalkong där halva delen blir ett uterum. Vad för golv bör man köra i själva uterummet? Trall? Spån? Balkongen kommer isoleras underifrån där uterummsdelen är. Glas och tak är vår/höst och kommer inte vara uppvärmt vintertid. Byggs i söderläge. Är det ngn risk med imp. Trall? Risk för fukt/mögel med golvspån? Tack på förhand!
henkeson: Lite uppföljning. Konstruktören räknat på bärigheten och kommit fram till att det inte håller (enligt gällande normer) Han räknade fram 13,8 kN per stolpe så det är precis på gränsen men ändå över. Nu gäller det hitta en smidig lösning för att förstärka väggarna...
klaskarlsson: Prova att ringa kommunen och fråga, handläggarna bör (skall) vara behjälpliga - så kan du kolla hur ett plank som håller ihop huskropparna räknas... I tidigare diskussioner jag sett så har man iaf sagt att man INTe får bygga ihop med tex plang elelr tak för att det skall betraktas som separata byggnader (tex friggebod), så logiskt sett borde det ju då betraktas som en byggnad OM man
f91jsw: Ett par stålbalkar kommer inte påverka totalpriset nämnvärt, det är småpengar i sammanhanget.
saabsafir: Tack för alla svar och synpunkter, jag har kollat på Kronfönster men tagit reda på något pris ännu. Likaså kollade jag med Santex, deras hade U-värde ner till 1.5 på helakonstruktionen om man inte tog de som de använder i vanlig husfasad som hade något lägre. Har dock inte kollat pris där heller, tänkte försöka med det i morgon, för att få en bild av vad det kan kosta, har
tombe691: Det låter som det är så jag borde göra egentligen, har dock begränsat med både kunskap,m tid och pengar just nu så jag vill utesluta alla andra alternativ innan jag hamnar där. Eftersom det redan står två väggar som stått i tio år och inte verkar tagit någon större skada hittills vill jag gärna höra mer om de problem som uppstår. Gjorde du någon mätning, vilken fukthalt hade i
Orre1978: Tack så mycket! Kan tänka mig att det är en långdragen process :(
cpalm: Det är riktigt att om det tidigare fattats beslut om balkongbygge bör TS framgångsrikt kunna argumentera för att beslutet även skall gälla hen. Frågan är om de andra balkongerna i TS fall tillkommit i efterhand genom stämmobeslut, eller om de funnits där från början(?) Fattar inte vad TS skulle tjäna på att söka bygglov på egen hand?
fgo: Här går det att göra själv. http://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx Annars kan jag säkert hjälpa dig ifall du lägger upp konstruktionen.
tobbew: Yep, jag har tagit detta till mig, så vi skrapar av översta decimetern.
Storstadsbo: Hej igen teamlundver, jag vet inte om det här är passé och ni redan gått vidare? Vore roligt att se hur ni gjort det idag isåfall?! :-) Annars skulle jag föreslå en medelväg med fönstren i barnrummen... för jag tycker ni båda har väldigt relevanta poänger. Något som är härligt med moderna hus är att man lätt och med fördel kan göra riktigt höga fönster, utan att det ser
nilton: Om jag ska spåra in i väggar, hur passerar jag då dörrposter eller badrum? Om jag går över en dörrpost så får jag en ny "högsta punkt" som kräver att jag kan lufta där. Om jag går via vinden så har jag en punkt som blir lätt att komma åt, bara att sätta högsta punkten precis vid vindsluckan.
s97danl: Tror du ska leta efter en leverantör av kanalplast där man inte måste skruva fast aluminiumprofilerna. Skånska Byggvarors skruvas, men kolla Willab gardens plastprofiler. Tror att de bara snäpps ihop.
kentaman: Grejen är ju att plåttaket varit golvet till ett tidigare räcke som ruttnat upp. Och endast suttigt i reglar på väggen som nog sitter löst och farligt för fallrisk Kan jag en ev bräda under 2 hörnstolpar bara och en i mitten med en ram av istället för ett komplett trädäck ? Och vilka skruvar ska man isf använda genom plåttaket? Mvh K http://www.ladda-upp.se/bilder/hxqtdotmbmgfjp/
Freddex: Jag har aldrig sett att det sitter folie i mellanbjälklag, men funderade själv ett tag på att sätta fast markduk eller motsvarande för att hålla emot isoleringen.
larsbj: Ja man kan få förhandsbesked, kostar kanske några tusen, men då vet man säkert att man får bygglov. Det brukar bara krävas en karta med huset inritat och en kort beskrivning. Mer info finns säkert på don kommuns hemsida.
pettergbg: Hej, Funderar på 3 liggande impregnerade 22×120 såsom du nämner. Byggde du staketet så? Nöjd? Bild? Mvh Petter
Jonas Kenntoft: [citat] Hej, Jag tror inte det blir så tokigt med en liggande låda längs taket! Jag får se hur jag löser min luftning, mitt tak blir inte lika stort som ditt så jag kanske klarar mig. Har inte börjat riva mitt tak ännu så jag vetefan hur det kommer se ut :) lycka till!
Åbacka: Golvspån och golvgips. Problemet är att jag la klinkergolvet innan jag rev väggen.