Byggde ett uterum under sommaren.
Stora delar av sidorna är täckta av begagnade glaskasetter.
Kassetterna är 100x283cm. 3 glasfönster med 6mm glas vardera. Har för mig att jag räknade ut att dom skulle väga runt 130kg/st
Kassetterna är liggandes 2 på varandra. Den övre kasseten vilar på en stålprofil 25x45x3. (mellan glas och profil ligger det plastklossar så inte glaset står direkt på metallen.
Sitter även plattjärn 60x3mm skruvade på sidorna som är 25mm. Glaset står på sidan som är 45mm.
I vardera ände på profilen sitter det ett vinkeljärn svetsat som är fäst i limträstolparna som håller upp taket. När vi lyfte upp övre kassetten på profilen, så började profilen bågna neråt. så nu står kassetterna bara ute på ändarna. Hade jag tänkt till en gång extra så borde jag kunna räknat ut att det skulle bli så. Men men... Är fortfarande utrymme mellan undre glaset och den böjda profilen. Skulle vilja att glasen vilade på mer än bara ändarna. Har funderat på om jag skulle sätta vinkeljärn som "spröjs" och skruva ihop profilen med plattjärnet och sedan skruva plattjärnet uppe i taket för att hjälpa till att hålla upp profilen så glasen får mera stöd.
Eller plan B är att kanske fylla utrymmet mellan undre rutan med fogskumm, och även utrummet mellan övre kassetten och den böjda profilen. På så sätt kommer lasten från glaset gå ner genom fogskummet till profilen. Profilen kommer få stöd av undre kassetten. Är det en dum ide? någon som har andra idéer eller förslag?

Glaserad ingång till byggnad på kvällen, med reflektion och pilmarkering. Text anger skadad profil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.