1 754 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Maximera värde vid ombyggnad
Medlem
· Västergötland
· 140 inlägg
Har sedan en tid ett hus på 100 m2 i en mindre stad. 90-talshus, 4 rum, ett plan, öppen planlösning, 1 badrum, groventre med tvätt (vars ytterdörr är 2 meter från ordinarie ingång), oisolerat garage, enkel altan med plasttak.. Huset är inte renoverat eller alls rört så behovet av renovering är stort. Målgruppen är lite oklar. För barnfamiljer är huset för litet. Det känns mer som ett 50plus-hus.
Jag har för avsikt att bo där ungefär 3 år pga jobb.
Det som är ursprungligen tänkt är:
- Bort med groventren o bygg en extratoa med dusch o tvätt.
- Slå ihop 2 sovrum o gör ett ordentligt master bedroom med en ensuite. (Badrummet får då bara ingång från huvudsovrummet). Huset blir då egentligen enbart 3 rum.
- Ordentlig altan som kan användas större delen av året.
- Eldstad/kamin
- Nytt exklusivt kök med allt vad det innebär.
- Naturligtvis nya ytskikt osv.
Egentligen är min fundering om det ovan är något som tilltalar kommande köpare.
Är en extratoa mer användbar och värd än en groventre?
Är ett ordentlig master bedroom med ensuite bättre än som idag?
Är en vinterträdgård värd insatsen jfr en enklare altan.
Exlusiva kök? eller ett enklare?
Kommentarer uppskattas.
- Slå ihop 2 sovrum o gör ett ordentligt master bedroom med en ensuite. (Badrummet får då bara ingång från huvudsovrummet). Huset blir då egentligen enbart 3 rum.
- Eldstad/kamin
Kommentarer uppskattas.
Exklusiva kök brukar sällan rekommenderas för maximal värdeutväxling utan håll dig till enkelt och billigt tex Ikea.Nisse Hult64 skrev:Har sedan en tid ett hus på 100 m2 i en mindre stad. 90-talshus, 4 rum, ett plan, öppen planlösning, 1 badrum, groventre med tvätt (vars ytterdörr är 2 meter från ordinarie ingång), oisolerat garage, enkel altan med plasttak.. Huset är inte renoverat eller alls rört så behovet av renovering är stort. Målgruppen är lite oklar. För barnfamiljer är huset för litet. Det känns mer som ett 50plus-hus.
- Eldstad/kamin
Kommentarer uppskattas.
Två sovrum tror jag även är mer värt en ett stort, även om jag själv har tagit bort vårt hus andra sovrum (ca 20kvm) till förmån för klädkammare.
Ring 3 olika lokala mäklare och be dom om hjälp, dom har bästa marknadskännedom och vet vilka målgrupper som köper i området. Jag tror minst 2 sovrum, kanske ett badrum och en separat gäst-wc, normalt kök. Uterum på altanen som klarar hösten är alltid trevligt. Ett välskött hus även utvändigt, se över tak och fasad så det blir lättare att sälja i framtiden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 199 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 199 inlägg
Vi flyttade till en lägenhet när vi blev ensamma kvar i huset och efter alla år så vet vi precis hur vi vill att ett kök ska vara, både när det gäller stil och organisation, och skulle inte ha betalt extra för att få ett nyrenoverat kök som inte uppfyllde våra krav. Samma sak med badrum.
För dem som är vana att hänga tvätt ute är skulle det nog vara konstigt att inte kunna gå ut med tvätten direkt från tvättstugan. Jag skulle inte vilja ha gästtoaletten i tvättstugan för trots allt är det svårt att alltid hålla en tvättstuga prydlig. För mig känns inte privat badrum till stora sovrummet viktigt, och tycker väl att när man är ensamma i huset spelar det ingen roll utan är väl mer något man uppskattar för att slippa dela badrum med barn som stökar till.
Ett uterum är säkert uppskattat.
Sen vad som lönar sig just där ditt hus ligger kan nog en mäklare svara bäst på.
För dem som är vana att hänga tvätt ute är skulle det nog vara konstigt att inte kunna gå ut med tvätten direkt från tvättstugan. Jag skulle inte vilja ha gästtoaletten i tvättstugan för trots allt är det svårt att alltid hålla en tvättstuga prydlig. För mig känns inte privat badrum till stora sovrummet viktigt, och tycker väl att när man är ensamma i huset spelar det ingen roll utan är väl mer något man uppskattar för att slippa dela badrum med barn som stökar till.
Ett uterum är säkert uppskattat.
Sen vad som lönar sig just där ditt hus ligger kan nog en mäklare svara bäst på.
Klicka här för att svara