Jag undersöker möjligheten att bygga en takkupa på ett 1,5-plans hus och skulle vilja be om praktiska råd från antingen er som har byggt takkupa, har praktisk erfarenhet av det eller ni som rent allmänt vet något om konstruktioner. Jag har försökt sätta mig in i hur man skal gå till väga med detta projekt som jag funderar på att utföra under sommaren eller den tidiga hösten.

Huset är av äldre modell, i en tid då det var andra avstånd mellan takstolarna. Den tänkta kupan kommer bli ca 3000 mm bred och avväxla en takstol. Snözon = 1, takbeklädnad = plåt.
Takfall = 4700 mm

Se den bifogade bilden - som är en enklare teckning på mitt omedelbara förslag på hur jag tänkte att der skulle se ut. Taklutning ca 10 grader (med råspont 20 mm, dubbelt limmat takpapp under och takfot). Takkupan kommer uppta hälften av takfallet. De gröna markeringarna är där jag föreställer mig att man ska bulta ihop bjälkarna.
  • byta det gamla hanbandet på den avväxlade takstolen at de förlängs ut til fronten (på sidorna av kupan läggs nya hanbnd utanpå befintliga)
  • installera takbjälkar i kupan (på sidorna av kuopan läggs takbalkar utanpå befintliga)
  • sätta sidoramar under fronten från underramen till överramen, en på varje sida av ramen).
Frågor
Vilken virkesdimension ska man använda i konstruktionen? 45x195? (passar med 200 mm isolering?)
Verkar det tillräckligt att bara ha tre takbjälkar i kupans tak (cc 1650 mm på ena sidan och 1300 mm på andra) dvs där takstolarna är?
Skal man förstärka takstolarna på den motstående överramen fx vid hanbandet?
Skal man förstärka överramarna i kupans sida, två vid varje överram?
Jag föreställer mig att avrinningen kommer vara på frontens framsida med en stupränna. Avståndet mellan golv till tak i kupoan kommer svara till avståndet emllan golvet och hanbanden = 2050 mm.
Hur mycket ska kupans tak sticka ut över kupan? 20 cm?

Tacksam för svar.

• Enkel ritning av en takkonstruktion för en takkupa, med gröna markeringar för sammanfogningar, och handskrivna beräkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att kunna ge användbara rekommendationer behövs mer info och framför allt: mått. de nuvarande takstolarnas dimensioner, detaljutseende, lutning och totala spännvidd. Jag tycker inte att det är en bra idé att förlänga hanbjälkarna, dessas uppgift är att hålla ihop takstolen så den inte glider isär. Att dra ut den över takkupan löser inget problem. Däremot behövs en ny hanbjälke på den takstol som du tänker såga av. När den mellersta takstolen sågats av avväxlas den med en regel upptill och nedtill. Själva takkupans regelkonstruktion bör följa standardmått när det gäller c/c avstånd, dvs 1200 eller 600 mm.

Jag har nu undersökt takstolarna närmare.

Taklutningen är 45°
Totala spännvidden är 553 cm

På bifogad bild har jag tecknat et utsnitt av den del av taket som kommer innefatta kupan. Kupan kommer sträcka sig mellan de blå takstolarna (2+4), den gröna kommer avväxlas (3) och de gula är bara med för god ordnings skull (1+5). C/c-avstånd mellan takstolarna är angivet i centimeter.

Dimensioner:
  1. 115x120
  2. 100x100
  3. 95x90
  4. 45x70
  5. 95x90
Detaljutseende:
Jag kan se att man har sågat av de ordinala hanbjälkarna och ersatt dess med nyare som sitter högre upp som har dimensionerna 45x95 (troligtvis i förbindelse med att ovanvåningen inreddes, okänt när).

Hållfastheten testades genom att trycka in ett 10 centimeters spik i takstolarna. De var överlag fina förutom nr 2 där man troligtvis tagit bort en én centimeter djup, 80 cm längsgående bit (troligtvis i förbindelse med at man byggde upp en innervägg) som utgjorde exakt hälften av bjälkens bredd (se bild nr 2). På detta ställe var träet mer poröst och spiken kunde tryckas in cirka 4 mm.

Som du skrev så hade jag tänkt sätta in en ny hanbjälke på den takstolen som kommer avväxlas, som kommer gå hela växen fram till fönster konstruktionen. Men jag har föreställt man att man också på de andra (2+4) ska förlänga hanbjälkarna men utan att ta bort de gamla - är det rätt tänkt?

• Skiss av takstolar med olika färger och c/c-avstånd för byggplanering av kupad takkonstruktion.
    Skapa konto
  • Takstolar och bjälkar inomhus med synliga skador och förstärkningar, längs med ett spikat golv och en taklampa.
    Skapa konto
Detta måste vara ett bra gammalt hus. Oregelbundenheten vad gäller c/c avstånd och dimensioner gör allt lite svårkalkylerat. Taklutningen på 45 grader är bra för det betyder att en stor del av lasterna på yttertaket hamnar som normalkrafter i längdriktningen på takstolarnas högben.

När man avväxlar en takstol för att bygga en takkupa behöver man montera två reglar i 90 graders vinkel mot varandra. Dessa reglar skall gå mellan takstol 2 och 4. Den ena skall ha långsidan parallell med högbenen och ta upp den normalkraft som finns i den avsågade takstolen. Den andra i rät vinkel med den första skall ta upp det nedböjande momentet. (Jag har inget bra ritprogram på den här datorn, annars hade jag ritat upp det) Takkupans tak bör ha bättre lutning än 10 grader, åtminstone 15 grader. Takkupans vertikala reglar bör hamna ovanpå och i liv med ytterväggen. Blanda inte in hanbjälkarna i detta. Det skapar fler problem än det löser. Om du kan göra en någotsånär korrekt ritning efter mina instruktioner, kan vi ha den som underlag för att räkna ut lämpliga dimensioner.

Ja det är verkligen ett hus byggt i en svunnen tid - långt innan standardisering var att tala om, men det har också sin charm som jag försöker bevara bäst möjligt.

Jag har provat att teckna upp det du föreslog på profilbilden av huset - att låta fönsterramen ligga i linje med ytterväggen, ovanför ytterväggen, och öka lutningen på kupans tak till 15°. Se bifogad bild. Det är bara en kass principskiss men resultatet på detta lilla hus blir att kupan blir en frontespis som upptar nästan hela takfallet, från nock till fasad. Det kanske hade passat på en större gård men inte på denna lilla längan. Kan föreställa min att det hade blivit en större utmaning att arbeta så nära takstolarnas samlingspunkter.

Min personliga målbild är att kupan kommer uppta cirka halva av det totala takfallet (plåttakets längd), för att takkupan inte ska dominera. Samtidigt som en stor kupa locka med extra kvadratmeter så passar det inte riktigt in. Fönsterna i takkupan kommer vara lite mindre än på bottenvåningen, cirka 80x95 centimeter.

Jag tror jag kunde varit mer precis med mått, kan förstå att det förvirrar. Ska försöka teckna en mer fyllestgörande bild med mått angivna imorgon. Men för att tydliggöra tills dess: Avståndet mellan hanbjälkens nederdel och golvet är 205 centimeter (golvet ses tecknat som ett svagt tecknat blyertsstreck) - så om man ska kunna se himlen genom fönstret ska takkupans innertak befinna sig på höjd med hanbandet (jag är cirka 180 lång och sklle vilja ha fönsternas övre kant i cirka den höjden).

Ger det mycket högre stabilitet när man placerar de vertikala reglarna i liv med ytterväggen?

Smart att placera två reglar vinklrät mot varandra i öppningens övre del, ( -I ) mot den avsågade stolen - jag förstår efter ett tag principen att de ska motverka dels trycket från takstolen och dels tyngdkraften.

Jag blev inspirerad av denna artikel ( http://goerdetselv.dk/tag/saadan-bygger-du-en-kvist-paa-taget ) som jag en gång fann i en gör det själv tidning - hittade den dock bara på danska men teckningarna är bra för att få överblick.

• Handritad skiss av takkupan till ett hus med profilerade sektioner och föreslagna konstruktionsdetaljer.
    Skapa konto
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ja, det blir mindre belastning på framför allt golvbjälkarna när takkupans fasad är i liv med underliggande yttervägg.
Jag accepterar ditt resonemang när det gäller lutningen. Du har tänkt igenom konsekvenserna bra, så jag föreslår att du återgår till 10 grader.

En sak jag undrar över är hur ser yttertaket ut, alltså från takstolarna och uppåt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.