2 990 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Problem söka marklov för redan byggd betongplatta?
På grund av en missuppfattning om hur man bör tolka reglerna för attefallsåtgärder och utbyggnad anlades en betongplatta på ca 30 kvm i anslutning till ett hus. Efter att ha kontaktat kommunen och erkänt misstaget meddelar kommunen att det går att ansöka om marklov i efterhand. Det verkar nu som om det går att undvika kravet att betala en sanktionsavgift (1000 kr/kvm), en slags "böter".
Är det någon som har erfarenhet av att ha ansökt om marklov för en redan byggd betongplatta? Gick det bra? Vad kostade det? Avslag? Sanktionsavgift i alla fall? Berätta.
Tydligen behövs inte bygglov i mitt fall, enligt kommunen.
Är det någon som har erfarenhet av att ha ansökt om marklov för en redan byggd betongplatta? Gick det bra? Vad kostade det? Avslag? Sanktionsavgift i alla fall? Berätta.
Tydligen behövs inte bygglov i mitt fall, enligt kommunen.
Jag har läst flera artiklar om privatpersoner som byggt betongplatta utan bygglov och då dömts att betala höga sanktionsavgifter. Men det verkar gälla när det finns detaljplan och det finns det inte där vi har mark. En handläggare på kommunen säger att det går att ansöka om marklov i efterhand. Men jag är i nuläget oklar vad det tex kan kosta.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
En betongplatta i sig själv är inte lovpliktig. bara om markarbetet för den ändrar marknivån mer än ca 50 cm (måttet tolkas lite olika i kommunerna).
OM syftet med plattan är att bygga någonting på den. Då hamnar det i ett lite annat läge. För då har du påbörjat byggnadsarbetet innan du har ett starttillstånd, och det är det en rätt häftig sanktionsavgift för. Det innebär ju också att du har byggt plattan innan du har en kontrollplan för vad som skall kontrolleras.
Om nu kommunen ex. inför startbeskedet kräver att du skall ha ett protokoll över hur schaktbotten under plattan ser ut, vibrationsprovning osv. Ja då är det bara att riva plattan och börja om.
OM syftet med plattan är att bygga någonting på den. Då hamnar det i ett lite annat läge. För då har du påbörjat byggnadsarbetet innan du har ett starttillstånd, och det är det en rätt häftig sanktionsavgift för. Det innebär ju också att du har byggt plattan innan du har en kontrollplan för vad som skall kontrolleras.
Om nu kommunen ex. inför startbeskedet kräver att du skall ha ett protokoll över hur schaktbotten under plattan ser ut, vibrationsprovning osv. Ja då är det bara att riva plattan och börja om.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Jag tycker det ser ut som du gjort en altan i betong. 
När vi byggde passade vi på att göra plattan större för att i framtiden kunna göra uterum. Det har varken kommunen eller KA haft ångra invändningar mot.
När vi byggde passade vi på att göra plattan större för att i framtiden kunna göra uterum. Det har varken kommunen eller KA haft ångra invändningar mot.
Klicka här för att svara
