Tillbyggnad med minimal sammanfogning med huvudbyggnad

342 läst  7 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag planerar för garage/hobbyrum/förråd, eftersom att man bara får bygga 30kvm fristående är tanken tillbyggnad av villan för att nå de 45kvm jag vill ha.

Vad är minsta möjliga enkla sammanfogning mot villan? Räcker det med ett plank på ca 4 meter som binder ihop huskropparna, eller ett tak för tex cyklar för att det ska räknas som tillbyggnad och inte separat byggnad.

Någon som vet något i ämnet?

Redigerat 15 mar 14:33
  2. J
    Medlem · Nivå 21
    I Plan- och bygglagen finns en definition som lyder: "tillbyggnad: ändring av en byggnad som innebär en ökning av byggnadens volym". Det är ganska vanligt med tillbyggnader som förenas med ursprungshuset genom en liten entré. På något sätt bör de vara ihopbyggda. Det bästa svaret får du antagligen genom kontakt med någon av byggnadsnämndens handläggande arkitekter.

3. R
    Medlem · Nivå 16
    Börja med att lusläsa detaljplanen. Det kan stå att hus och förråd inte får byggas ihop.

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ja, ungefär så här kan bli ett trevligt sätt att koppla ihop huskropparna:
    upload_2019-3-15_17-14-37.png
    Alltså en gammal stuga med en ny huskropp ca 1,5 meter ifrån.
    Sammanfogade med en förstuga/entréhall med dörr ut, och förbindelse med det gamla och det nya.

5. F
    Medlem Nivå 1
    Finns inget om det i detaljplanen, dessutom är området fullt av garage, sammanfogade med villan.

6. F
    Medlem Nivå 1
    Yes, men frågan är hur mycket minimum av sammanfogning som behövs!

7. F
    Medlem Nivå 1
    Yes, jag har ett planerat möte med kommunen!

8. R
    Medlem · Nivå 16
    Bara för att det finns behöver det inte betyda att du får göra det nu. Speciellt om det är ett område som är så gammalt att det har en dp från 50-talet.

Jag hade samma situation. Fick igenom det som en mindre avvikelse om jag inte hade någon annan avvikelse.

Anledningen till att det kan vara restriktivt med att bygga ihop huvudbyggnaden med förråd/uthus/garage är för att då kan du både slå ihop areorna och "flytta" boarea till garaget och du kan göra attefallstillägget på garaget. Det var så jag kunde öka garaget från dp 30m2 till 65.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: