Vi sökte bygglov för ett en sidobyggnad till befintligt sommarhus på 55 m2. Vi fick avslag och info från SBK att vi måste göra en tillbyggnad för att få bygglov. Vår plan är att sätta upp ett orangeri och ett litet (10 m2) genomgångshus mellan befintligt sommarhus och tillbyggnad. Vi har ritat in dörrar och trappor mellan befintligt hud och tillbyggnad o h fått bygglov. Nu har jag två frågor
1. Måste vi öppna upp mellan tillbyggnad och befintligt hus?
2. Räknas ett oisolerat orangeri som "hus" enligt bygglov?

Har jag förstått rätt, är det en fristående byggnad ni fick avslag på? Är gången ni placerat mellan byggnaderna som gör att det istället kan definieras som tillbyggnad och medger lov? Är det orangeriet som är tillbyggnaden? Formellt så ska bygglov följas, om det är dörrar och trappor på ritningarna som ni lämnat SBK är det som gäller, gör ni justeringar under byggnationen kolla med SBK om det är ok. För att få slutbesked ska ni meddela att ni byggt enligt bygglov. I en kontrollplan brukar detta vara en av punkterna.

Orangeri räknas som en byggnad, eller ”hus” och räknas in i fastighetens byggnadsarea.
Så här står det i plan och bygglagen:

En byggnad definieras i plan- och bygglagen så som en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.[1]

Jag ska dock tillägga att mitt svar är baserat på vad som gäller i kommunen där jag bor. PBL gäller visserligen i hela landet men olika kommuner kan göra olika tolkningar.

Rörde jag till det för er nu?
Lycka till med projektet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.