Hej!

Går i tankarna att bygga till mellan hus och garage så att vi kan få en riktig groventre samt flytta tvättrummet ut från huset så att vi får ett bra flöde mellan kök och matrum.

Det som har stört mig är att det kommer att bli en märklig och komplicerad takkonstruktion då husets tak och garagets tak går åt helt olika håll.

Min tanke är att helt enkelt riva garagets tak och beställa nya takstolar som dels är vinklade åt samma håll som husets takås samt att de spänner över både gamla garaget och nya tillbyggnaden. Se bild.

Hur stor tror ni att denna extrakostnad blir? Jag gissar på någon dag för att riva taket. Takstolar behövs ju ändå till det nya bygget, så det är bara att beställa dubbelt så breda. Sen slipper ju snickarna krånglet med att passa ihop garagets tak och tillbyggnadens tak, så där gissar jag att rivningskostnaden sparas in. Vad tror ni?

Schematisk jämförelse visar hus och garage före och efter en tillbyggnad med integrerat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det en bra idé eller blir det mycket dyrare? När yrkesmän river brukar det ju gå snabbt. Två snickare satte upp garagetaket på mindre än två dagar med pannor och allt, så det borde gå snabbare att riva det.

Summa summarum tror jag att det kommer att se mycket bättre ut, med två sammanhängande symmetriska huskroppar istället för tre olika tak som är vinklade åt olika håll?

Blir det en merkostnad eller kommer jag rent av att spara pengar på detta?

/S

• Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
Det är en bra idé men glöm inte fråga kommunen om du får bygga ihop husen

• Gilla
steve5432
  • Laddar…
Tycker det verkar vara en vettig lösning.
Jag tror inte det blir någon extrakostnad alls. (Om nu inte garagevinden mot förmodan är inredd)
Jag menar, vilka alternativ har du egentligen?
Det blir ju samma takstolar (om skissen är skalenlig) om du "breddar" garaget samt att vattenavrinningen måste lösas på något sätt vid anslutningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.