Hej,
Sitter och funderar på hur man bäst fixar ett mellanbjälklag på ett SNYGGT sätt.
Källarvåning har lecaväggar och betongbjälklag 160 mm (hos konstruktör för beräkning). Som ni ser är röd linje ca 3,8 m fri spännvidd och då ligger jag på gränsen vad 160 mm fixar. Jag vill således helst inte belasta med bärande vägg på bottenplanet (dvs punktlaster från övre plan och tak). Har tyvärr bara 25 cm här och behöver ljudisolera till förbannelse för att ha en uthyrningslägenhet i källarplan.
Mellanvåning och övre våning är av trä. Mellanbjälklaget får max bara 35 cm. Om jag väljer K-virke 45x220 räcker det till, men måste ha bärande vägg alt. som på bilden med en balk (röd linje, men balken är hela vägen till befintlig byggnad) på 115x360 mm. Hur skulle ni gjort? Även hur man på ett bra sätt jämnar ut skillnaden mellan 220 och 225 mm i själva bjälklaget? Dra 42x225 mm bärlinor runt om hela förutom mot befintligt hus där det blir en hel 90x225 och sen köra 115x360 delvis infälld i tak? Hur gör man anlagen mot ytterväggen och väggen mot befintligt hus..? Den ligger ju inte på hammarbandet utan kommer behöva "byggas in" i ytterväggarna. Alternativt att ha två st 115x115 precis vid ytterväggen och vid väggen mot befintlig byggnad för att vila balken på dessa istället för ytterväggen?
Som ni också ser har jag på "övre sidan" av ritningen en 90x225 (dragit den hela längden då jag ska ha öppning på vardera sida av badrummet) då jag där ska bygga ut en Attefallstillbyggnad i framtiden.
Tack för all input!
Sitter och funderar på hur man bäst fixar ett mellanbjälklag på ett SNYGGT sätt.
Källarvåning har lecaväggar och betongbjälklag 160 mm (hos konstruktör för beräkning). Som ni ser är röd linje ca 3,8 m fri spännvidd och då ligger jag på gränsen vad 160 mm fixar. Jag vill således helst inte belasta med bärande vägg på bottenplanet (dvs punktlaster från övre plan och tak). Har tyvärr bara 25 cm här och behöver ljudisolera till förbannelse för att ha en uthyrningslägenhet i källarplan.
Mellanvåning och övre våning är av trä. Mellanbjälklaget får max bara 35 cm. Om jag väljer K-virke 45x220 räcker det till, men måste ha bärande vägg alt. som på bilden med en balk (röd linje, men balken är hela vägen till befintlig byggnad) på 115x360 mm. Hur skulle ni gjort? Även hur man på ett bra sätt jämnar ut skillnaden mellan 220 och 225 mm i själva bjälklaget? Dra 42x225 mm bärlinor runt om hela förutom mot befintligt hus där det blir en hel 90x225 och sen köra 115x360 delvis infälld i tak? Hur gör man anlagen mot ytterväggen och väggen mot befintligt hus..? Den ligger ju inte på hammarbandet utan kommer behöva "byggas in" i ytterväggarna. Alternativt att ha två st 115x115 precis vid ytterväggen och vid väggen mot befintlig byggnad för att vila balken på dessa istället för ytterväggen?
Som ni också ser har jag på "övre sidan" av ritningen en 90x225 (dragit den hela längden då jag ska ha öppning på vardera sida av badrummet) då jag där ska bygga ut en Attefallstillbyggnad i framtiden.
Tack för all input!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag vet inte om jag förstått alla tankegångar rätt, men ett alternativ skulle kunna vara att konstruera mellanbjälklaget av limträ (115x270 c/c 600) utan underliggande bärlinor. Allt under förutsättning att det inte förekommer några taklaster utan enbart noral nyttig last plus några enstaka lätta mellanväggar. Går du upp i balkhöjd kan du använda ett glesare c/c.
Hej Justus,J justusandersson skrev:Jag vet inte om jag förstått alla tankegångar rätt, men ett alternativ skulle kunna vara att konstruera mellanbjälklaget av limträ (115x270 c/c 600) utan underliggande bärlinor. Allt under förutsättning att det inte förekommer några taklaster utan enbart noral nyttig last plus några enstaka lätta mellanväggar. Går du upp i balkhöjd kan du använda ett glesare c/c.
Det är mellanbjälklag mellan bottenplan och övervåning det gäller. Vill helst inte belasta bjälklaget mellan källarplan och bottenplan där röda linjen går då jag inte vet hur mycket jag måste gå upp i dimension på det bjälklaget (har bara 250 mm, varav betong 160 mm). Så jag måste ha en bärande innervägg men ha en limträ som bär upp röda sträckan och får då minimum 115x360 vilket sticker ner ca 360-225 (220) = 135 mm under de andra bjälklagsbalkarna.
Mina alternativ:
1. Förstärk betongbjälklaget och låt innerväggen på bottenplan vara bärande hela vägen ut till yttervägg.
2. Använd 115x360 som bärande balk över röd linje (i praktiken 7,4 m lång hela vägen och skruva balkskor där 45x220 kan läggas i mot båda ytterväggarna och 42-90/225 som yttre bärlinor. Problem med upplag för 115x360 dock... Antingen lägga den djupare ner i ytterväggen än hammarbandet eller på 115x115 precis vid yttervägg kortsida och vägg mot befintligt hus borde funka även om extra armering för punktlast inte fixas i betongbjälklaget.
3. Använda 140x270 i HELA bjälklaget mellan bottenplan och övre våning då detta blir helt fribärande utan innerväggen. Dyrt och inte plats för ljudisolering (har max 35 cm för detta bjälklag).
4. Ta 2*90*225 mm, men funkar det i praktiken? Innerväggen är ca 200 mm tjock.
MvH Joakim
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara