BirgitS BirgitS skrev:
Deras tomt är så uppvuxen med träd och stora buskar så jag tror det är svårt att ta bilder som man ser ser så mycket av. Ursprungligen är det ett litet hus från 10- eller 20-talet som byggts på i många omgångar under åren så det fanns inte heller bara en stil att förhålla sig till, men det ser rätt enhetligt ut med allt putsat i samma färg och i huvudsak likartade fönster men förstås syns det att det är en gammal och en modern del..
Ok Det låter en del som vårat som är från 10 talet. Vi vill också att den tilltänkta tillbyggnaden går i samma stil, ta tillvara så mycket som möjligt på det nuvarande och göra det varsamt.
Lägger upp bilder i em.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Hej,
Här är en drönarbild. Ska jag leta upp fler bilder?
Det är ju som sagt bra med yta ut mot vägen, där vi tänkte ev länkad tillbyggnad och där länken kan bli den nya entrén. Kom gärna med tankar och idéer.

• Drönarvy av en tomt med ett hus, potentiell byggyta ut mot vägen synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tobbe Erland skrev:
Hej,
Här är en drönarbild. Ska jag leta upp fler bilder?
Det är ju som sagt bra med yta ut mot vägen, där vi tänkte ev länkad tillbyggnad och där länken kan bli den nya entrén. Kom gärna med tankar och idéer.
Här får du en 3d-bild av hur det skulle kunna bli
3D-skiss i rött överlagrad på en flygbild av ett hus för att visa en potentiell tillbyggnad.
Skapa konto
Flygbild över ett hus med en överlagrad röd 3D-skiss som visar möjlig tillbyggnad.
Skapa konto

BirgitS
Tack, ja där finns det ju gott om utrymme på tomten och det blev lite lättare att förstå hur taket ser ut. Finns det några regler i detaljplanen som är intressanta i sammanhanget?

För att inte få så stor och massiv husklump (den är ju redan lite åt det hållet) tycker jag att det blir snyggare med en mer fristående byggnad som inte går ända bort till uppfarten utan länken ansluter mot det högra fönster och växer sen mot gatan och höger. Då blir tomten mer insynsskyddad bakom tillbyggnaden och du får en varm och solig vinkel bakom mot söder och väster, dvs. en stor härlig uteplats längs med vardagsrummets långsida.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tack, ja där finns det ju gott om utrymme på tomten och det blev lite lättare att förstå hur taket ser ut. Finns det några regler i detaljplanen som är intressanta i sammanhanget?

För att inte få så stor och massiv husklump (den är ju redan lite åt det hållet) tycker jag att det blir snyggare med en mer fristående byggnad som inte går ända bort till uppfarten utan länken ansluter mot det högra fönster och växer sen mot gatan och höger. Då blir tomten mer insynsskyddad bakom tillbyggnaden och du får en varm och solig vinkel bakom mot söder och väster, dvs. en stor härlig uteplats längs med vardagsrummets långsida.
Detaljplanen medger 300kvm och byggnadshöjd om 3,5m.
Ja men precis, det var så vi pratade om också. Det var en härlig beskrivning som gav inspiration. Arbetar du med detta dagligdags?:)
Vi kan försöka rita upp en skiss och lägga upp till er här så kan ni fortsätta komma med goda tankar och idéer.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Tack för bilderna! Är tacksam att ni tar er tid. Hade inte haft tanken tidigare på tillbyggnad som du ritade på bild 2, det gav oss ny infallsvinkel
Vi skissar fram något och laddar upp till er här så får ni gärna fortsätta komma med tankar och ideer!

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
BirgitS
T Tobbe Erland skrev:
Detaljplanen medger 300kvm och byggnadshöjd om 3,5m.
Ja men precis, det var så vi pratade om också. Det var en härlig beskrivning som gav inspiration. Arbetar du med detta dagligdags?:)
Vi kan försöka rita upp en skiss och lägga upp till er här så kan ni fortsätta komma med goda tankar och idéer.
Jag jobbar med något helt annat annat, men jag har ju sett många hus under åren och en del av dem har ju varit tillbyggda på sätt så det inte har blivit snyggt. Det har förekommit en del artiklar här på Byggahus om hus där arkitekter har ritat tillbyggnader och det har nog alltid vara mer fristående tillbyggnader så fort det har blivit lite mer än att förlänga en huskropp med några meter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.