5 790 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Länkad tillbyggnad till ett mindre äldre hus
Ok Det låter en del som vårat som är från 10 talet. Vi vill också att den tilltänkta tillbyggnaden går i samma stil, ta tillvara så mycket som möjligt på det nuvarande och göra det varsamt.BirgitS skrev:
Deras tomt är så uppvuxen med träd och stora buskar så jag tror det är svårt att ta bilder som man ser ser så mycket av. Ursprungligen är det ett litet hus från 10- eller 20-talet som byggts på i många omgångar under åren så det fanns inte heller bara en stil att förhålla sig till, men det ser rätt enhetligt ut med allt putsat i samma färg och i huvudsak likartade fönster men förstås syns det att det är en gammal och en modern del..
Lägger upp bilder i em.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Tack, ja där finns det ju gott om utrymme på tomten och det blev lite lättare att förstå hur taket ser ut. Finns det några regler i detaljplanen som är intressanta i sammanhanget?
För att inte få så stor och massiv husklump (den är ju redan lite åt det hållet) tycker jag att det blir snyggare med en mer fristående byggnad som inte går ända bort till uppfarten utan länken ansluter mot det högra fönster och växer sen mot gatan och höger. Då blir tomten mer insynsskyddad bakom tillbyggnaden och du får en varm och solig vinkel bakom mot söder och väster, dvs. en stor härlig uteplats längs med vardagsrummets långsida.
För att inte få så stor och massiv husklump (den är ju redan lite åt det hållet) tycker jag att det blir snyggare med en mer fristående byggnad som inte går ända bort till uppfarten utan länken ansluter mot det högra fönster och växer sen mot gatan och höger. Då blir tomten mer insynsskyddad bakom tillbyggnaden och du får en varm och solig vinkel bakom mot söder och väster, dvs. en stor härlig uteplats längs med vardagsrummets långsida.
Detaljplanen medger 300kvm och byggnadshöjd om 3,5m.BirgitS skrev:
Tack, ja där finns det ju gott om utrymme på tomten och det blev lite lättare att förstå hur taket ser ut. Finns det några regler i detaljplanen som är intressanta i sammanhanget?
Ja men precis, det var så vi pratade om också. Det var en härlig beskrivning som gav inspiration. Arbetar du med detta dagligdags?
Vi kan försöka rita upp en skiss och lägga upp till er här så kan ni fortsätta komma med goda tankar och idéer.
Tack för bilderna! Är tacksam att ni tar er tid. Hade inte haft tanken tidigare på tillbyggnad som du ritade på bild 2, det gav oss ny infallsvinkel
Vi skissar fram något och laddar upp till er här så får ni gärna fortsätta komma med tankar och ideer!
Vi skissar fram något och laddar upp till er här så får ni gärna fortsätta komma med tankar och ideer!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Jag jobbar med något helt annat annat, men jag har ju sett många hus under åren och en del av dem har ju varit tillbyggda på sätt så det inte har blivit snyggt. Det har förekommit en del artiklar här på Byggahus om hus där arkitekter har ritat tillbyggnader och det har nog alltid vara mer fristående tillbyggnader så fort det har blivit lite mer än att förlänga en huskropp med några meter.T Tobbe Erland skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Attefallstillbyggnad plintgrund avstånd.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga grund till en liten tillbyggnad
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Planstidigt utgångsläge och tillbyggnad/ändring ovanpå denna
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kontrollplan, förslag mkt enkel tillbyggnad av uthus
Bygglov -
Uppvärmning tillbyggnad?
Värme allmänt