Byggahus.se

Planerar taklyft

1. H
    Medlem Nivå 3
    Vi känner att vi skulle vilja ha en större boyta men pga detaljplanen så kan vi inte bygga större utan får i så fall bygga på höjden. Det vi skulle vilja göra i så fall är att ta in någon som får bygga hela nya våningen inkl nya taket och sedan gör vi allt invändigt själva, men efter att ha varit i kontakt med banken så verkar den planen inte möjlig. De säger att för en så pass stor utbyggnad så vill de se kontrakt på alla delar innan de godkänner ett byggkreditiv för att de ska vara säkra på att bygget färdigställs. Problemet är bara att enligt de prisuppgifter som vi har fått (~10000kr/kvm om vi gör allt invändigt och ~20-25000kr/kvm på helentreprenad) så i stället för att förhoppningsvis klara oss runt miljonen så hamnar vi istället runt två miljoner, vilket känns alldeles för mycket. Jag kan förstå att de vill ha en garanti för att det blir klart, men om jag har förstått det rätt så måste vi få ett OK på byggnationen från kommunen inom 3 år (eller om det är 5 år) och annars riskerar vi vite. I så fall bör väl det räcka som garanti för banken? Är det standard hos bankerna att kräva helentreprenad på stora byggen eller är det bara vår bank som är grinig?

Sedan vill vi gärna ha mansardtak, men jag får inte till det enligt detaljplanen och en granne har byggt mansardtak så uppenbarligen bör det gå att få till bra vinklar. Huset är 6m på bredden och byggnadshöjden ca 2,8m (enligt gamla bygglovet) och enligt detaljplanen så får bygghöjden max vara 3m. Dock har de godkänt ett mindre frånsteg på 10% vad gäller boytan så om de även godkänner ett mindre avsteg på bygghöjden så bör max byggnadshöjd bli 3,3m. Någon som kan hjälpa mig komma på en lösning med mansardtak där vi får så stor yta som möjligt utan snetak och med takvinklar som ser bra ut?
    Jag har varit i kontakt med en arkitekt och fått ritningar att utgå från, men han valde att rita vanligt sadeltak utan motivering till varför. Så nu försöker jag göra en planlösning som vi tycker om utifrån de ritningar jag redan har fått

Tack på förhand!

2. B
    Medlem Nivå 6
    Hur har det gått?
    Har ni sålt och köpt ett större hus, eller kom ni fram till någon lösning?

3. H
    Medlem Nivå 3
    Vi kommer bygga om inne för att få en vettigare planlösning och om något år bygga ut en attefallstillbyggnad om vi inte har hunnit fått bort detaljplanen tills dess och kan bygga ut ännu mer. Tyvärr är kommunen extremt fyrkantig numer så de godkänner inte minsta avsteg från DP längre så vi kan inte bygga ut på något annat sätt och att flytta är inte heller ett alternativ då vi inte vill bli fast i de enorma lån som behövs för att kunna köpa det hus vi vill ha

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 1
    Är lite nyfiken, jag undrar vad du menar med att ’hinna få bort’ detaljplanen? Är det nytt planarbete på gång i området? En detaljplan gäller tills en ny blir antagen.

5. H
    Medlem Nivå 3
    Vi är flera i området som vill ändra/ha bort detaljplanen så vi har börjat lite smått med arbetet som vi behöver göra för att få kommunen att påbörja sitt arbete för att ändra/ta bort detaljplanen. Det räknar vi dock med att det tar minst fem år om vi har tur. Sen vet jag att kommunen redan har påbörjat ett arbete med att göra om alla sommarstugeområden till villaområden så oavsett vad vi gör så kommer det arbetet att påbörjas förr eller senare. Men med tanke på hastigheten här i kommunen så lär väl det ta 20-30 år innan de är helt klara med alla områden, om inte ännu längre tid...

Sen är det även så att vår DP strider mot någon EU-lag om att den inte får hindra fri bosättning (eller något liknande) så det skulle kanske kunna gå att överklaga en avslagen bygglovsansökan. Men även det antar jag tar många år innan man är i hamn med om man ens lyckas. Däremot kan det eventuellt snabba på kommunens arbete om vi lägger fram en DP-ändring, men det är än så länge bara gissningar från vårt håll