Hej alla,
Har nästan färdigställt carporten men börjat oroa mig för konsekvensen att stålpar a viker sig i sidled (bild 1). Carporten är helt fristående och sitter inte ihopp med garaget i änden.
Skulle det hjälpa och sätta stödben enligt (bild 2). Eller är det andra lösningar som krävs. Laddar upp ett antal bilder så att man ser alla miss och svagheter.
Tacksam för alla förslag och idéer.
Har nästan färdigställt carporten men börjat oroa mig för konsekvensen att stålpar a viker sig i sidled (bild 1). Carporten är helt fristående och sitter inte ihopp med garaget i änden.
Skulle det hjälpa och sätta stödben enligt (bild 2). Eller är det andra lösningar som krävs. Laddar upp ett antal bilder så att man ser alla miss och svagheter.
Tacksam för alla förslag och idéer.
Hej,
Kan bara tyvärr säga att jag tycker det ser direkt livsfarligt ut. Ser ut att vara ett tungt tak/takstolar och inget som tar sidolaster med virke som verkar lämna mycket att önska. Det är väl helt ok att återanvända virke, men inte "vad som helst" i en bärande konstruktion där en kollaps kan medföra dödsfall....
Tipps: svenskt trä har bra beskrivningar och beräkningshjälp, där blev det pelare limträ när jag kollade på en snarlik konstruktion.
Kan bara tyvärr säga att jag tycker det ser direkt livsfarligt ut. Ser ut att vara ett tungt tak/takstolar och inget som tar sidolaster med virke som verkar lämna mycket att önska. Det är väl helt ok att återanvända virke, men inte "vad som helst" i en bärande konstruktion där en kollaps kan medföra dödsfall....
Tipps: svenskt trä har bra beskrivningar och beräkningshjälp, där blev det pelare limträ när jag kollade på en snarlik konstruktion.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det är inget snyggt bygge, men det är inget som inte går att ordna.D Dilawer skrev:
Största risken med det du har är stabiliteten i sidled i första hand. Om takstolarna är ihopspikade på rätt sätt så lär dom inte rasa.
Men om du inte har gjutit ner stolparna som bär taket ordentligt i marken så har du mycket liten sidostabilitet. Då kan första stormen få den att lägga sig, den blåser helt enkelt omkull.
Det du kan göra är att göra rejäla sidförstyvningar (väggar) i öppningarna ungefär som du skissat.
Det är även svårt att bedöma stabiliteten i längsled också (och hela konstruktionen).
Men självklart går det att fixa, men ta hjälp till detta...
Bra att du tar till dig av råd och tar dit någon som kan kolla på plats!
En konstruktör på plats som kan kolla på detaljer etc. kan säkert ge bättre råd än vad du kan få här. Ska man ändå spekulera lite så kan jag ändå hålla med om att konstruktionen måste styvas upp i sidled, kolla upp förankring av plintar/pelare och byta ut dessa (ev. limträ). Bäst vore såklart om alla gavlar kan dras in enligt vad du tänkte (dvs. på 4 ställen), men isf får du ju en vägg framför en del av garageporten.
Du får återkomma med om/vad lösningen blir.
En konstruktör på plats som kan kolla på detaljer etc. kan säkert ge bättre råd än vad du kan få här. Ska man ändå spekulera lite så kan jag ändå hålla med om att konstruktionen måste styvas upp i sidled, kolla upp förankring av plintar/pelare och byta ut dessa (ev. limträ). Bäst vore såklart om alla gavlar kan dras in enligt vad du tänkte (dvs. på 4 ställen), men isf får du ju en vägg framför en del av garageporten.
Du får återkomma med om/vad lösningen blir.
Bästa svaret
ja det ser lite rangligt ut, men går säkert att fixa, utan att riva. jag va med och gjorde en liknande grej hos några bekanta för 15 år sen. Då det va en gammal hudgård utan tak ca 4x4m (4 spinkiga nätade väggar med stående läkt på utsidan som stod på ett par Leca block.), denna hundgård hade senare gjorts om till gårdsförråd/skjul där tunga hemgjorda takstolar belades med tungt betongpanne sadel-tak. Allt bara stod och vinglade och dom halvt nergrävda leca blocken hade satt sig. såg riktigt ruggigt ut.D Dilawer skrev:
i detta fallet hyrde vi en stor jordborr och på insidan i liv med väggarna så borrade/grävde vi ø30cm hål i varje innerhörn och varje meter längs vägg. Ner till berg eller 1,3m. Packa/Rengjorde/borra/armerade och satte papprör = Plintade enligt konstens alla regler med justerbara plintar. Sen reste vi nya stomreglar(dubbla ihopskruvade 195x45 tryckt)från plintarna upp till ett nytt hammarband, som vi limmat & skruvat på insidan av det existerande hammarbandet. Naturligtvis stagade vi dom nya stående reglarna som mot varandra och i den existarande glesa väggen/reglarna för att få bättre styvhet. Sen så sträva vi liknande vad du har föreslagit på bild #2 fast något större vinkel och både på utsidan och insidan, på utsidan byggde vi in det som en takfot. sen när allt va klart va det bara att justera plintskorna så all last överfördes till dessa. OBS! belasta inte plintarna fullt förrän efter ca 4v för att vara på säkra sidan
detta "skjul "va ca 4x4m liknande konfiguration du har på bild, och det tog för oss två kanske totalt räknat max 10 arbets dagar att göra med gjutning, målning och hängrännor. vi hade alla verktyg och tombola. Blev stabilt som attans. Och står nog i 100år till. klarade 1,5m blötsnö last för några år sen oxå utan problem. tyvärr försvinner ju lite area på insidan. Med det ser ut som du skulle kunde göra som beskrivet på utsidan. Eftersom carporten ser så stor ut, tror jag du även även kunde göra som du ritat i svartvita skissen ovan och stänga in en 3e sida sida eller nått/några fack på båda sidor, med plint stöd i botten och snedsträvor i facken blir det ju såklart mycket bättre.
Tänk på att hängrännor och avledning av dagvatten är viktigt! Om regnet tillåts gå rätt ner på marken i anslutning till där väggens last ligger, så är det stor chans att det blir sättningar. Och det ser inte ut som om dina väggar är stabilt förankrade i marken på bilderna, även om det är svårt att se. Är det nergrävda färdigplintar??
Allt går att fixa, bara frågan om vad som är billigast om du nu ska leja bort allt. Kanske är billigare att bara knuffa omkull det och få nån husfirma att leverera nytt i prefab. Men om en hantverkare förslår nån lustig lösning som verkar klen eller onödigt dyr kolla https://www.svenskttra.se/publikationer-start/publikationer/byggbeskrivningar/ svenskt trä som redan är rekommenderat i tråden. skitbra sida, med massa bra konstrutionsfall och bra illustrationer. Nedan har du en bild på ett typexempel på hur stående reglar med plintsko och hörnsträvorna bör se ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag antar att du kommer klä väggarna både utvändigt och invändigt?
Då kan du förstärka konstruktionen genom att helsvetsa 3 stycken konsoller av VKR-profiler vars fötter du gjuter ner i marken.
Det blir lite jobb men du slipper riva. (Om du nu har bygglov)
Då kan du förstärka konstruktionen genom att helsvetsa 3 stycken konsoller av VKR-profiler vars fötter du gjuter ner i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir lite jobb men du slipper riva. (Om du nu har bygglov)
Tack för den utfärliga beskrivningen av åtgärdC Cailert skrev:ja det ser lite rangligt ut, men går säkert att fixa, utan att riva. jag va med och gjorde en liknande grej hos några bekanta för 15 år sen. Då det va en gammal hudgård utan tak ca 4x4m (4 spinkiga nätade väggar med stående läkt på utsidan som stod på ett par Leca block.), denna hundgård hade senare gjorts om till gårdsförråd/skjul där tunga hemgjorda takstolar belades med tungt betongpanne sadel-tak. Allt bara stod och vinglade och dom halvt nergrävda leca blocken hade satt sig. såg riktigt ruggigt ut.
i detta fallet hyrde vi en stor jordborr och på insidan i liv med väggarna så borrade/grävde vi ø30cm hål i varje innerhörn och varje meter längs vägg. Ner till berg eller 1,3m. Packa/Rengjorde/borra/armerade och satte papprör = Plintade enligt konstens alla regler med justerbara plintar. Sen reste vi nya stomreglar(dubbla ihopskruvade 195x45 tryckt)från plintarna upp till ett nytt hammarband, som vi limmat & skruvat på insidan av det existerande hammarbandet. Naturligtvis stagade vi dom nya stående reglarna som mot varandra och i den existarande glesa väggen/reglarna för att få bättre styvhet. Sen så sträva vi liknande vad du har föreslagit på bild #2 fast något större vinkel och både på utsidan och insidan, på utsidan byggde vi in det som en takfot. sen när allt va klart va det bara att justera plintskorna så all last överfördes till dessa. OBS! belasta inte plintarna fullt förrän efter ca 4v för att vara på säkra sidan
detta "skjul "va ca 4x4m liknande konfiguration du har på bild, och det tog för oss två kanske totalt räknat max 10 arbets dagar att göra med gjutning, målning och hängrännor. vi hade alla verktyg och tombola. Blev stabilt som attans. Och står nog i 100år till. klarade 1,5m blötsnö last för några år sen oxå utan problem. tyvärr försvinner ju lite area på insidan. Med det ser ut som du skulle kunde göra som beskrivet på utsidan. Eftersom carporten ser så stor ut, tror jag du även även kunde göra som du ritat i svartvita skissen ovan och stänga in en 3e sida sida eller nått/några fack på båda sidor, med plint stöd i botten och snedsträvor i facken blir det ju såklart mycket bättre.
Tänk på att hängrännor och avledning av dagvatten är viktigt! Om regnet tillåts gå rätt ner på marken i anslutning till där väggens last ligger, så är det stor chans att det blir sättningar. Och det ser inte ut som om dina väggar är stabilt förankrade i marken på bilderna, även om det är svårt att se. Är det nergrävda färdigplintar??
Allt går att fixa, bara frågan om vad som är billigast om du nu ska leja bort allt. Kanske är billigare att bara knuffa omkull det och få nån husfirma att leverera nytt i prefab. Men om en hantverkare förslår nån lustig lösning som verkar klen eller onödigt dyr kolla [länk] svenskt trä som redan är rekommenderat i tråden. skitbra sida, med massa bra konstrutionsfall och bra illustrationer. Nedan har du en bild på ett typexempel på hur stående reglar med plintsko och hörnsträvorna bör se ut.[bild]
Klicka här för att svara