Byggahus.se

Bygga en låg altan på befintlig stenplattor

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Vi tänkte bygga en helt friliggande altan i direkt avslutning till huset. Altanen ska ligga på befintlig stenplattor. Känns bara onödigt att ta bort stenar för att sedan bara bygga upp igen då det är platt och rakt som det är.

Efter att ha läst på ordentligt hur en altan bör byggas, så verkar vårt enda problemet att altanen endast kan byggas på 45×45-reglar då spelrummet för att öppna dörren är 90mm. Ni kan se bilden för bättre förståelse. Men varför skulle inte dessa reglar hålla?

Vad har ni för input? Något annat vi bör tänka på i vårt fall?

2. N
    Medlem Nivå 2
    Gör precis som du tänkt. Använd 45*45 och vägg av dem med plastbrickor där det behövs.

3. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Välkommen till forumet. :D

Jag tycker du ska plocka upp så får du plats med lite kraftigare reglar.

Lite mer jobb men slutresultatet blir säkert bättre.

4. N
    Medlem Nivå 2
    Och varför skulle det bli bättre? Är stenläggningen rak och fin så får hen upplag längs hela reglarna. Annars pallar man upp där det behövs.

5. F
    Husägare · Nivå 10
    Nej, låt stenen ligga och lägg ovanpå. Håller gör det naturligtvis, men det är klokt att palla och ge reglarna många stödpunkter. Man kan möjligen tänka sig att de tunna reglarna lättare slår sig när det torkar och att altanen börjar ”vippa”, men det borde vara ett mindre bekymmer och går säkert att lösa genom att palla upp där det behövs.
    Lägger ni altanen på stenarna är ni ju färdiga på några timmar, ska stenarna upp blir det ju genast ett veckoprojekt... kom bara ihåg att multiplicera tidsåtgång och planerad kostnad med pi, så hamnar ni rätt!

6. P
    Medlem Nivå 7
    Skruva fast reglarna lite här och var mot plattorna så om det blir några sättningar eller torkningar så sviktar det inte

7. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Karlsson klister kan nog fungera för flertalet av de tips du fått.

Jag hade plockat upp stenen och gjort det riktigt men så är jag en sådan som gillar riktiga lösningar.
    Lägger du reglar i kontakt med marken så bör de vara av NTR A

Finns gott om instruktioner på nätet om hur man ska göra.