Skall göra en mindre tillbyggnad på vår hall på ca 7m2 och tänkte begära in lite offerter.

Men hur sjutton utformar man ett lämpligt förfrågningsunderlag för detta för att få en så tydlig offert som möjligt?

Vilka punkter är viktiga att få med?
Gränsdragningar?
Krav?
Tider?
Tillkommande kostnader?
Löpande eller fastpris?

Kan nån ge mig nått exempel på hur det skall se ut?

Mvh
 
Viktigast är en bra ritning.
Beskriv sedan så bra du kan vad du vill ha.
Fasad
Tak-takavvattning
Fönstertyp eller enspecefik modell.
Dörrar
Grund- isoleringstjocklek
Invändiga ytskikt tex osb under gips?
Listerna
Uppvärmning
Elinstallation tex antal uttag lampor mm
 
Hej
Har du fått nått exempel annars kan jag PM:a över det FFU samt byggbeskrivning som jag tog fram i samband med att vi byggde ut ca 50m2 samt isolerade övervåningen för några år sedan.

Så här ser den ut på rubriknivå:
FFU
1 Allmänt 3
2 Byggherre och Beställare 3
3 Förfrågningsunderlag 3
4 Upphandlingsförfarande 3
4.1 Entreprenadform 3
4.2 Ersättningsform 3
4.3 Prövning av anbud samt tilldelning av kontrakt 3
4.4 Upprättande av kontrakt 3
5 Omfattning 4
5.1 Specifikation/beskrivning 4
5.2 Optioner 4
5.3 Tilläggsarbeten 4
6 Tidplan 4
6.1 Övergripande tidplan 5
7 Kontraktsform samt anbudets utformning 5
7.1 Pris 5
7.2 Utformning 5
8 Betalningsplan 6
9 Villkor för förskott 7
9.1 Förskott 7
10 Krav och kontroll av anbudsgivare 7
10.1 Allmänna krav 7
10.2 Referenser 7
10.3 F-skattesedel 8
10.4 Försäkring 8
10.5 Arbetsmiljö 8
11 Tillämpliga avtal 8
12 Övrigt 8
13 Bilageförteckning 8

Där bilagorna avser byggbeskrivning och ritningar:
1. Byggbeskrivning ver 1.0 datum 2012-xx-xx
2. Planritning markplan A-40.1-111 ver 0.9 datum 2012-03-15
3. Planritning övreplan A-40.1-112 ver 0.9 datum 2012-03-15
4. Fasadritning SV_NV A-40.3- ver 0.9 datum 2012-03-15
5. Fasadritning NO_SO A-40.3-102 ver 0.9 datum 2012-03-15
6. Sektionsritning A-40.2-101 ver 0.9 datum 2012-03-15
7. Grundritning A-15SG-101 ver 0.9 datum 2012-03-15
8. Värmeregler ritning S-81.0-111 ver 0.9 datum 2012-03-15
9. Värme markplan V-56.1-101 ver 0.9 datum 2012-03-15
10. Värme markplan V-56.1-102 ver 0.9 datum 2012-03-15
11. Ventilation markplan V-57.1-101 ver 0.9 datum 2012-03-15
12. Ventilation övreplan V-57.1-102 ver 0.9 datum 2012-03-15
13. Situationsplan A-01.1 ver 0.9 datum 2012-03-15

I byggbeskrivningen beskrivs hur de olika byggdelarna skall utföras:
1 Inledning 3
2 Förberedelse 3
3 Grundläggning 3
4 Tät byggnad inkl isolering 3
4.1 Yttervägg inkl dörrar/fönster 3
4.2 Yttertak inkl takstolar 4
5 Inre arbete 5
5.1 Innerväggar 5
5.2 Öppning mot befintligt hus 5
5.3 Uppföra ny innervägg mot blivande tvättstuga 5
5.4 Trapp 5
5.5 VVS 5
5.6 Ventilation 6
5.7 Vägg/takbeklädnad 6
5.8 Golv 7
5.9 El 7
6 Övervåning isoleras 7
7 Tilläggsarbeten 8
 
  • Gilla
flaektrem
  • Laddar…
Oj oj oj va detaljerat och ingående det ser ut att vara. Behövs nog inte till mitt lilla projekt, men kanske kan vara nyttigt att läsa. PMa gärna ☺
 
Jag skulle gärna kika på underlaget också. Ska precis börja prata med byggare och skulle vilja få med allt så tidigt som möjligt.
 
Viktigast är att ni vet hur ni vill ha de för att få ett pris.
Annars är de löpande som gäller.

Ett "fast"pris å ni ändrar er hela tiden kan nog dra iväg om ni hittar fel firma.
 
smiler skrev:
Viktigast är att ni vet hur ni vill ha de för att få ett pris.
Annars är de löpande som gäller.

Ett "fast"pris å ni ändrar er hela tiden kan nog dra iväg om ni hittar fel firma.
Fått tag på en annan snickare som kommer köra löpande. Känns enklast och billigast. Har bra kontakt med honom också så det är ju en liten trygghet.
 
M mape17 skrev:
Hej
Har du fått nått exempel annars kan jag PM:a över det FFU samt byggbeskrivning som jag tog fram i samband med att vi byggde ut ca 50m2 samt isolerade övervåningen för några år sedan.

Så här ser den ut på rubriknivå:

Hej,

Jag skulle hemskt gärna ta del av det här om det är möjligt, ser att det är en gammal tråd. VI ska bygga till 70 kvadrat med källare och behöver ett gediget underlag så att vi verkligen får rätt byggare.

Tack på förhand!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.