1 997 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Bygga sovloft
Hej!
Är ny här och behöver hjälp.
Tänkte bygga sovloft på döttrarnas rum.
Kommer bli 2,3 x 2,1m
Fästes i tre väggar.
Nu till min fråga kommer det räcka med 45x95, samt en spånskiva överst.
Kollar man i spännviddstabeller så är det på tok för lite. Anledning till att jag vill/måste hålla ner reglarna beror på att varje mm är viktig i takhöjdsperspektivet...
tänkte regla cc30.
Nå vad säger experterna?
Är ny här och behöver hjälp.
Tänkte bygga sovloft på döttrarnas rum.
Kommer bli 2,3 x 2,1m
Fästes i tre väggar.
Nu till min fråga kommer det räcka med 45x95, samt en spånskiva överst.
Kollar man i spännviddstabeller så är det på tok för lite. Anledning till att jag vill/måste hålla ner reglarna beror på att varje mm är viktig i takhöjdsperspektivet...
tänkte regla cc30.
Nå vad säger experterna?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Hade det rört sig om ett entresolplan som man går på hade det normala varit 45x170 C 24 c/c 600 mm. 45x95 blir svajigt, hur mycket beror på döttrarnas ålder, men det är alltid lite otrevligt. En bättre lösning är att skruvlimma två 45x95 C 24 och lägga dem på c/c 600 mm. C/c 300 behövs inte. Det är svikten spm är problemet, inte lastbärande förmågan.
Hade det rört sig om ett entresolplan som man går på hade det normala varit 45x170 C 24 c/c 600 mm. 45x95 blir svajigt, hur mycket beror på döttrarnas ålder, men det är alltid lite otrevligt. En bättre lösning är att skruvlimma två 45x95 C 24 och lägga dem på c/c 600 mm. C/c 300 behövs inte. Det är svikten spm är problemet, inte lastbärande förmågan.
Tack! Skruvlimma hade jag inte ens tänkt på!
Tvekar om det kommer gå att lyfta upp hela ramverket inte bara för vikten utan även för att det kommer vara svårt att skruva ihop något som är lika brett som rummet... tips?
Tvekar om det kommer gå att lyfta upp hela ramverket inte bara för vikten utan även för att det kommer vara svårt att skruva ihop något som är lika brett som rummet... tips?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du måste bygga in det på plats. Annars blir det för tungt.
Nu blev det plötsligt svårare...
Men hur ska det bli stabilt om jag inte kan skruva reglarna utifrån och in...
Men hur ska det bli stabilt om jag inte kan skruva reglarna utifrån och in...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ingen jättepoäng med stål i det här fallet. Man kommer för nära stålets minimidimensioner. Du kan använda VKR-rör 60x40, men du får genast en massa infästningsproblem Dessutom blir det dubbelt så tungt. Sätt upp reglarna vid kortändarna först. Du kan välja dem lite högre så du får plats med en regel längst ner (typ 45x45) som de längsgående skruvlimmade reglarna kan vila på. Fäst med vinkelbeslag.
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
”Uppdatering”
Nu är loftet uppe, eller iallafall reglar och spånskivan, tycker det blev något svajigt...
Behöver man vara orolig...
Valde 45x95 och visste att det bli svajigt men hoppades ändå på att det skulle vara stumt.
Har gipsningen kvar men den funderar på om man ska sätta ett ben mitt på främre regeln.
Det kommer inte bli så praktiskt rent möbleringsmässigt. Så vad tror Ni?
Nu är loftet uppe, eller iallafall reglar och spånskivan, tycker det blev något svajigt...
Behöver man vara orolig...
Valde 45x95 och visste att det bli svajigt men hoppades ändå på att det skulle vara stumt.
Har gipsningen kvar men den funderar på om man ska sätta ett ben mitt på främre regeln.
Det kommer inte bli så praktiskt rent möbleringsmässigt. Så vad tror Ni?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden