E
erikbjäre: Hej, Vi ska bygga om ett förråd till gästrum och har en fråga ang hur vi ska tänka med golvkonstruktionen. Förrådet är byggt på en uteplats med tryckimpregnerad trall i ett hörn av huset där man ställt upp två väggar för att skapa ett förråd. Golvet består i dag nerifrån och upp av trallvirke/ golvspånskiva 1/ regelverk med frigolitisolering/ golvspån 2 och slutligen matta.
0 svar · 1,0k läst
A
aps44: Jag hade rekomenderat dig att investera i en regelsökare, specciellt om du har mycket gipsväggar. Jag har en billig från biltema och den har använts väldigt mycket. Bara använt för träreglar men på min finns även inställning för att hitta av metall. Mollyplugg i all ära men jag hade varit nervös för att sova under väggskåp hängda endast i gipset...
18 svar · 4,3k läst
Rabbithole
Rabbithole: Ja har använt Biltemas lamineringepoxy, konsistensen blir som lite halvtjock målarfärg innan den härdar, när den blir varm blir den mer rinnande och flyter ut. Man kan applicera med roller över hela ytan om man vill. Vill du flytgjuta ett skikt behövs något som håller emot epoxyn. Ytan blir som en blank klarlack, sen går det att matta ner det blanka med sandpapper.
66 svar · 9,8k läst
·
C
C/o 146: Jag vill isolera en knuttimrad stuga 20kvm, men göra det utifrån, och sedan sätta ny panel, Väggen är nu 58mm tjock, jag tänker att 50mm isolering ska räcka, hur ska jag göra med vindpapp,ångbroms,etc. Det är inget vatten indraget i huset, ingen toalett eller kök, Samma sak med taket, idag är det oisolerat, spånt underlagspapp och shingel. Det kommer att tas bort, och sedan kommer
0 svar · 624 läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Är gården taxerad som lantbruksfastighet kan du bygga ekonomibyggnader till jord- eller skogsbruket utan att behöva söka bygglov. Om en snickeriverkstad är en ekonomibyggnad...beror på vem man frågar. Och skulle det komma frågor är det helt legitimt om du berättar att du gör fågelholkar eller rustika möbler av virke från din egen skog (båda är exempel ur verkligheten).
1 svar · 871 läst
K
Kavve1985: Hej, Finns det någon som kan hjälpa mig med Energiberäkning för en utbyggnad samt takkonstruktions beräkning för bygglov. utbyggnad Leca L 59 h 19 B 2548,5 kvadrat Tak limträbalk 360x90 Avstånd mellan vägar 540. Taklutning 14 grader. Tack på förhand
0 svar · 1,2k läst
·
Emanjo
Emanjo: Hej, Vi bor idag i ett tegelhus och vi ska bygga ut ca 15 kvm så vi får en större hall. Utbyggnaden ska göras i trä och jag undrar om reglarna som kommer intill den befintliga tegelväggen (ytterväggen), räcker det med att lägga syllpapp mellan tegeln och den nya träväggen (regeln intill ytterväggen) eller hur ska man gå tillväga där? Behövs det kanske inget alls? Tacksam för all
0 svar · 1,1k läst
B
Biffbengt: Hej! Jag har länge gått i tankarna att lägga till ett rum i min villa. Jag har ett garage jag knappt använder på 24 kvm. Väggarna är av betong och taket är platt. Funderar på om någon har en aning om hur dyrt det kan tänkas vara (på ett ungefär) att bygga ett rum ovanpå (utan V/A) kontra att isolera garaget, lägga golv och sätta igen garageporten? Jag räknar med att ha
0 svar · 1,1k läst
S
simmeboy: Hej Står för exakt samma problem som du. Har letat runt men har svårt att hitta något vettigt. Hur gjorde ni? Hittade ni något bra kantelement eller blev det lecablock ändå?
1 svar · 6,3k läst
·
H
hempularen: Det är som sagt ganska vanligt att detaljplanen förbjuder eller försvårar ihopbyggt garage.
2 svar · 3,7k läst
·
Wintergarden
Wintergarden: [citat] Nu tror jag att jag vet orsaken. Gummilisten på bottenskenan skall bytas ut med en ny och det medföljer att 2 andra topplockslister måste bytas. Blir det inte tätt nu så byter jag till plåttak!
2 svar · 1,5k läst
K
Kajalena: Ok tack men det gäller förnyad DP av ett helt område ett arbete kommunen dragit på några år Kanske begär dom bara för "min" del om det är så billigt enl dig?
2 svar · 762 läst
H
hempularen: Men vet du något om isoleringen under plattan. Det kan ju vara allt från jättebra bostdsstandard till helt oisolerat under ett garage.
3 svar · 2,0k läst
·
O
ostenbor: [citat]
2 svar · 1,4k läst
·
O
2 svar · 1,4k läst
·
Violina
Violina: [citat] Hur har det gått?
43 svar · 5,7k läst
T
TechChad: Jag skulle nog riva upp lite på befintliga taket och gå ihop med det. Det blir högre tak höjd, mindre plåtter och mindre risk för att det går läck i någon skarv. [bild]
1 svar · 587 läst
·
useless
useless: Det går utmärkt att bygga på värmesystemet med golvvärme. Dock kanske värmepumpen blir lite för liten för det nya huset, så den kanske måste bytas och kompletteras med mer markslinga eller ett borrhål.
1 svar · 1,2k läst
fahlis
fahlis: Hur stort är ett "stort köksbord"? Räkna som minimimått med att bordet bör vara c:a 60 cm per person och c:a 80 cm fritt utrymme från bordskanten.
2 svar · 760 läst
B
Bob M: [citat] Tätt går alltid att få om plåtslagare kan sitt jobb och får rätt underlag. Om man är osäker kan man anlita en plåtkonsult för rätt konstruktion. Så här byggde vi [bild] [citat] [citat] [citat] [bild]
6 svar · 4,3k läst
·
J
Jarlsgård: Jag känner att jag snurrade till det hela. I synnerhet med tanke på att jag inte är helt säker på mitt case :crysmile: Men, det sättet med ovansida mellanbjälklag till den punkt där yttersida yttervägg och tak möts i en
15 svar · 3,6k läst
B
Byggprojektören: [citat] Även om du ”bygger i skogen” som du uttrycker det så finns det bestämmelser att följa. Bara för att det är utanför detaljplanerat område så får man inte göra vad man vill för det. Du kommer att behöva göra en bygglovsanmälan för din tillbyggnad till kommunen. Och då behöver du ritningar precis som om du skulle lämnat in ett bygglov.
8 svar · 1,3k läst
B
Byggprojektören: Ja, ni kommer behöva söka bygglov för tillbyggnaden oavsett om det är detaljplanerat område eller inte. Att det ligger off har ingen betydelse. Ritade nyligen ett bygglov för ett skoterförråd till ett fritidshus i norra Sverige som låg 40 min från närmsta by
3 svar · 877 läst
BirgitS
BirgitS: Alla fasadändringar kräver bygglov.
1 svar · 1,1k läst
P
Peter321: Söker bilder på hus som byggts till i vinkel likt huset nedan (eller som uppförts så ursprungligen). Stilmässigt nationalromantik / trähus och gärna med glas runt om som i bilden nedan från Google. Helst 1.5-plans. Någon som har något att visa? :) [bild]
0 svar · 1,8k läst
·
F
Fornboda: Byta takstolar Höja väggliv något och bygga ut farstukvist upp mot tak på gammalt hus. Någon som har erfarenhet och förslag på hur man får det se bra ut? Tacksam för alla råd som kan gå att få
0 svar · 2,0k läst
·
G
Grönvallskatten: Hatten av! Trevlig helg och tack! Bra sida det här.
6 svar · 2,7k läst
·
useless
useless: Man får räkna på helheten. Jag vet inte exakt vad en platta kostar, men säg runt 2000:- per kvadratmeter med underarbete? Då har du å andra sidan ett komplett isolerat golvbjälklag med golvvärme. Ska du göra en krypgrund så har du fortfarande en hel del markarbete i form av bortgrävning av översta marklagret och packning av grusbädd där murarna ska stå. Sen tillkommer ett bärande
9 svar · 3,2k läst
P
pepparsalt: Hej! Vi har idag ett inglasat uterum som vi skulle vilja göra om till en utbyggnad av huset (vinterisolerat, precis som resten av huset). Men vi skulle behöva få tips på hur vi ska börja med processen. Jag antar att det behövs bygglov med ritningar, så är ett bra första steg att ta in en arkitekt som får rita upp hur vi tänker oss att det ska se ut? Eller är det bättre att ta in en
0 svar · 2,8k läst
MarieBör
MarieBör: Ok va bra med lite avdrag men bättre med vara i tid
13 svar · 2,2k läst
·
A
Argastesnickaren: Som andra redan svarat så är det ett 2 glas parti med ett u värde på hela partiet på 1.8 vilket kommer att orsaka ett rätt bra kallras framför. Glas är dyrt men också att köpa billigt kan bli dyrt i längden. Är själv inte speciellt imponerad av skånska byggvarors utbud. Dom säljer mycket på reklam över nätet till folk som tycker att det låter billigt utan att faktiskt känna
4 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.