M
MetteKson: Utanför detaljplanelagt område är en del åtgärder bygglovsbefriade (utöver Attefall som kräver anmälan). Kommunen brukar ha olika riktlinjer (policys) för hur mycket du får bygga till utan lov, i min kommun är det upp till 50% av huvudbyggnadens byggnadsarea (BYA) men maximalt 40 kvm som gäller vid tillbyggnad. I grannkommunen är tillåtna arean inte samma, så kontakta
1 svar · 1,0k läst
C
Christian_Sthlm: Det beror på hur mycket du gör själv och vilken standard, och om det är några speciallösningar. Men jag har precis byggt ut villa med ca 39 kvadrat i två plan (25+14) på platta med vattenburen golvvärme i markplanet. Enkelt markarbete (bara gräv) och lätt att komma till. En del ”fina” material (dyr klinker 24 kvm) dubbelglasdörrar med ekram, lite trix med avlastning eftersom
5 svar · 2,1k läst
M
mikaelfritzon: Ska öppna upp väggen på mitt hus 5100mm tänker lägga dit en stålbalk ,mitt förslag en stål balk 270x135mm 5400mm ,det kommer att ligga 5 takstolar på balken. 27 grader taktegel ,snö zon 2,5 .utbygget blir med Limträ ,här har jag alla mått som behövs , är min tanke rätt att montera en stål balk. 270x135mm
0 svar · 1,2k läst
Bjornev
Bjornev: [citat] Hej, hur gick det med det här?
2 svar · 1,9k läst
S
Steve100: Jag vet att det skrivits en del om detta men hittar inget som kan hjälpa mig. Jag har ett gammalt hus, byggt 1909 som jag vill bygga ut lite. En ny hall ska byggas vid kortsidan jämte befintlig hall. Det rör sig om en mindre tillbyggnad i ett plan, 2,6 x 3,7m med snedtak. I befintlig hall finns det en trappa till övervåningen och den slutar ganska nära långsidan och ytterdörren. Jag
0 svar · 719 läst
Jonatan79
Jonatan79: Ja, prickmarken har ung samma effekt som 4,5m gränsen förutom att du får bygga attefallsbyggnad på prickmark i normala fall.
4 svar · 1,4k läst
B
bopakoster: [citat] Tack för svar! Panelen är skarvad snedskuret, förstår inte riktigt hur du menar med "vid sidan om kupan...", menar du vid takfoten?? Om jag minns rätt så sticker takbrädorna med tjärpapp ut över uppviket där...hittar ingen bra bild...men uppviket under takfoten är c:a 10-15cm tror jag...läckaget inne är under kupan, men det betyder kanske inte att det kommer därifrån? Hur
2 svar · 1,2k läst
·
T
TechChad: Man gör oftast huset större. https://www.byggstart.se/guide/tillbyggnad
1 svar · 1,5k läst
R
robertua: [citat] ja, nu klarna det... Självklart ska golvet på före installationsskiktet. Fick hjärnsläpp ett tag med alla beräkningar. Tack! :)
2 svar · 1,5k läst
·
R
Rolle85: Ska börja med att bygga en balkong. Under tänkte jag senare göra ett boende/utbyggnad. Nån som har bilder / tankar kring detta
0 svar · 945 läst
Rickard.
Rickard.: Beror väll en del på vilket tak, taklutning osv men minst 30cm är en standard rekommendation. Sen går det ofta att minska det i alla fall till 20cm om det inte är extremt dåliga förhållanden. Sen så är det inte heller så ovanligt att man skiter helt i rekommendationerna och låter något annat styra så får det bli som det blir :)
4 svar · 2,3k läst
L
lhwestin: Hej, Ja det skall vara uppvärmet med el-golvvärme och stålpelarna som håller upp betonggolvet på balkongen skall vara synliga utåt, se bilderna. D.v.s. de kommer att vara kalla och fönsterpartierna skall ansluta mot dom. [bild] [bild]
2 svar · 967 läst
·
S
Sören77: Tack för svar! Längden på uterummet hade jag gärna kapat till 4m och ökat på djupet men det är tyvärr inte möjligt så som befintlig altan och husvägg ser ut. Jag ska bygga eget matbord som blir 80*210. Hoppas att det upplevs mindre trångt när man har mer lite mer yta (70 cm istället för vanliga 60) mellan varje stol. [citat]
3 svar · 3,1k läst
helrob
helrob: Är det någon som byggt ett uterum med plasttak som bryter åt flera håll? Alltså inte bara sadeltak utan någon form av valmat tak?
4 svar · 2,1k läst
·
R
Rolle85: Har precis lämnat in bygglovet. Vi har tvåvånings hus och skulle vilja ha en balkong/veranda på ca 18m2 ut från andra våningen. 6meter lång och 3meter bred. Själva altanen tänkte jag ansluta mot träfasaden med en bärlina i impregnerat. I de två utkanterna står varsin trästolpe på betongplintar nere i marken. vilka dimensioner på virket? Sen kommer vi till altandörren. Hur mycket
0 svar · 2,5k läst
M
missk79: Ja jisses, jag hör ju hur dumt det låter... hade större fönster varit bättre? Eller så får det vara. Tack för ärligheten
19 svar · 5,7k läst
·
PellePeps
PellePeps: [citat] Nu har jag ritat upp som jag förstod att du menade. Jag tänker att rummen inte blir så bra och att det blir väldigt mycket korridor. [bild] Jag tror inte heller att vi behöver skapa fler små rum. Med det tidigare har vi ändå kommit upp i sex sovrum, jag tänker att det kan räcka ganska långt.
34 svar · 14,2k läst
·
Ä
ängstugan 1:1: Har en utbyggnad på 2:a våningen med platt tak över trapphus. vad krävs för att få bygga tak med nock i samma höjd som övriga taket? är väldigt lågt i tak på våning 2
0 svar · 978 läst
optimum
optimum: [citat] Jag har byggt uterum med fabrikat Willab Garden. Ett WG40, enkelglas men med energiglas. Allt fungerade jätterbra. Snyggt och fint och mycket nöjd. Jämför man de olika modellerna så tycker jag Willab Garden kommer högt upp i förhållande till pris mm. Men det som är ännu bättre är deras reklamationshantering. I somras upptäckte vi att ett av glaspartierna glidit isär lite i
4 svar · 4,8k läst
M
Marcusns: [citat] Det kan väl också funka, men skulle ändå inte rekommendera att låsa laminatet med en ny vägg.
10 svar · 5,7k läst
M
Metros: Hej, Nybörjare frågor här .... (Detta är google översatt så snälla justera vid behov! Jag kan bara beställa mat på svenska just nu ...). Jag vill köpa en liten villa före 1940 för att bo i med min lilla familj och sedan förlänga. Förmodligen för att göra det som de flesta av er ogillar och skruva på en ultramodern låda. När du letar efter en sådan fastighet, skulle du
0 svar · 1,5k läst
B
byggarätt: [citat] Ja beroende på takvinkel blir det rejäla lyftkrafter .. Så använd spännband samt var noggrann i kanter så det blir tätt mot backen
9 svar · 6,1k läst
C
corre: Det ser ut att vara viktigt med rätt system och montagemetod. https://www.stavrex.se/produktkatalog-markskruv/ hade belastningsindex och tillbehör som visar på att det är möjligt att ersätta en plintgrund. Men montaget sker ju med större och kraftigare maskiner än slutagräv tex.
8 svar · 7,9k läst
·
P
patrikd84: [citat] Nä, gamla EKS tillhör väl inte kvällslektyren direkt ;) Kan ju vara så att kommunen valt att väntat för att det ska bli mer implementerat i branschen, säkert olika från kommun till kommun.
45 svar · 24,3k läst
·
P
Patmark: [citat] Normalt sett ska du undvika millimeterpapper, de flesta kommuner kräver vita papper som kan scannas och diarieföras utan störande mönster. Det är inte så att en arkitekt krävs för att man ska kunna bygga fint, men det är klart att det hjälper. Med tanke på dina frågor känns det som att du ska ta hjälp av någon arkitekt och/eller byggare som är erfaren och som du vet har
7 svar · 16,8k läst
stefancrs
stefancrs: Såhär? Kan ju sätta lite extra tak för symmetri och skyddad uteplats... [bild] [bild] [bild]
23 svar · 7,2k läst
·
C
Coverdrive: [citat] Hej Kihlström Bygg konsult i Uppsala fixade detta efter många påringningar.Verkar ha fullt upp. Fakturan hamnade på 2500 för ca 75 kvm tillbyggnad.
4 svar · 4,0k läst
A
Autodidak1: [citat] En KA är inte en byggkontrollant utan ett stöd för att ni ska göra egenkontroller och uppfylla lagens krav med ert bygge. För detta görs görs en kontrollplan. I första hand kontrollerar man att ni gjort er egenkontroll enligt kontrollplanen.
1 svar · 1,2k läst
P
Petter Forsen: Energiberäkning och effektberäkning, värmepump, isolering, BBR, DVUT, U-värde, EPBD 2010/31/EU, 2018/844 (energiberakning.se) Där kan räkna ut U-värdet för varje yt del, bygga upp den som man tänkt bygga den och prova sig fram. När man räknat fram varje dels u-värde (dvs vägg/fönster/golv/tak/dörr) och dess yta så multipliserar man U-värdet med ytan. Summerar de olika delarna
3 svar · 2,6k läst
O
Onyx1: Hej! Har ändrat lite i funderingen på utbyggnad, så nu tänker jag mer att bygga ut på framsidan istället för då blir det antagligen billigare och lättare med planlösning. Men har en man som inte är intresserad av att bygga ut så det går väldigt långsamt, så kan tyvärr inte svara på din fråga.
2 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.