Utbyggnad och tillbyggnad
huggan: Nu blandar du ihop olika begrepp, inget ovanligt dock så här får du en förklaring: Entreprenadformer: Utförandeentreprenad - det är beställaren som tar fram alla handlingar om hur byggnaden ska byggas. Totalentreprenad - det är byggaren som tar fram alla handlingar om hur byggnaden ska byggas. Upphandlingsformer: Generalentreprenad - Byggfirman köper in alla övriga tjänster såsom el,
Zerai: Hej! Vi har just köpt ett hus med brutet tak. Ett av rummen på övervåningen skulle jag vilja få lite mer rymd inuti. Vill att hela väggen som är ca 3.5 m ska göras om. Jag har ingen aning om någonting och jag kan otroligt lite. Jag undrar om hur höga kostnaderna blir och om det är svårare för att det är ett brutet tak (kostar mer)? Och dessutom är rummet vid utkanten av huset. Blir
CarlG: [citat] Jag håller egentligen med, det är lite för stort för att vara estetiskt optimalt, men samtidigt så är jag osäker på att bryta av helt och ha en påbyggnad som inte ens försöker passa ihop med huset. Finns ju praktiska utmaningar med det du beskriver också - ett av kraven vi gett till arkitekten är att vi vill öka från två till fyra sovrum på övervåningen för att få en
BirgitS: Välkommen till forumet! Tyvärr är det nog inte så lätt att svara på din fråga eftersom den beror på så många saker, alltifrån markförhållanden till villkor i detaljplan.
3D Anders: [citat] Hej, Jag är entreprenör inom 3D och har jobbar med ritningar och 3D i över 10 år för storbolag innan dess. Hoppas min input nedan hjälper. Kostnaden för CAD mjukvaran och expertkunskapen som krävs för att använda den är hög. Att ha en riktigt bra ritning i utgångsläget brukar som regel ändå löna sig men det beror så klart mycket på komplexiteten/storleken av det som ska
justusandersson: Vill du minska balkens höjd är det bara limträ eller stål som gäller. Överslagsmässigt (med utgångspunkt från nuvarande konstruktion) är det fråga om 90x315 eller 140x270 som är möjliga limträdimensioner. Motsvarande stålprofil är HEA 160. Helst ska man dock göra en noggrannare beräkning.
Fulkemisten: Förkorta plywoodskivan så att den inte sticker ut mer än kanske 30-40 cm utanför regeln. Men det finns med största sannolikhet en regel bredvid dörren. Du kan troligen skruva på skrå in i den. Bara att spackla över de mindre snygga infästningarna sedan.
norrbottenssnickaren: Det är klart att skulle kunnat gå att Kila under läkten som man sedan skruvar innertaket mot. Det är inte helt ovanligt. När jag inredde övervåningen skiljde det 4-5 mm över 14m. 4cm på de där tre fyra metrarna kommer nog märkas faktiskt :/ speciellt med liggande panel. trist som tusan men inte helt lätt att göra ngt åt nu. Generellt brukar jag tycka att folk är ”gnälliga” i
Bybe: Hej, vi har nyligen satt in nya fönsterpartier till våran ovanvåning. Senare i projektet kommer vi att bygga ett tralldäck ovanpå garagetaket som är i anslutning till husets ovanvåning. Tanken är att vänta med att återställa panelen runt fönstret tills att jag ska lägg om takpapp och göra anslutningen mot huset. Nu söker jag idéer för hur jag skall ansluta takpapp och komma däck
Oldboy: [citat] Nej. (Tryckt virke förhindrar inte mögelbildning, vilket är det stora problemet om det är för fuktigt. Dessutom är det giftigt och bör inte användas inomhus.) Ser ingen bild? Om altanen ligger utomhus så ska det inte vara ngn öppning. [citat] Ja, principiellt, om du bygger ett rum inuti ett annat rum. Antaget att det yttre rummet (garaget i detta fall) är frostfritt och med
Keski11: Nu får vi ”flytta in” i utbyggnaden, lite saker är kvar. Uppdaterar eftersom det blir färdigt :) [bild]
Dymling: Tack, får kolla vad de kan erbjuda. Men det lutar ev ändå åt klinker, men vi får se
Keski11: [citat] Jag personligen hade viljat ha en besiktning innan gjutning av grund (kontroll golvvärme, vatten, avlopp samt isolering och armering), nästa besiktning innan innerskivor och innertak kommer på plats (el, isolering, konstruktionens dimensioner), sedan en slutbesiktning.
Nikorasu: [citat] Hur dräneringen funkar beror inte så mycket på hur nära berget ni bygger som hur förhållanden är under där ni bygger. Är det lera, sprängsten, svacka, eller berghäll tex.
mangan80: Vi planerar att riva ett mindre inglasat uterum och bygga inglasad veranda på 18,5m2. Har pratat med kommunen och vi behöver då rivningslov och bygglov för detta. Utanför den inglasade verandan så vill vi sedan bygga en altan på 1 meter ovanför mark (huset har källare). Vad jag har kunnat läsa mig till så får man inte bygga altan som sträcker sig längre än 3,6 meter utanför huset.
femme68: [citat] Nej, jag har inte fått tag i nån arkitekt ännu, utan har bara skissat själv på en planlösning inne på undervåningen, för den vill jag ha på ett särskilt sätt, men så tänker jag att jag gärna vill ha en övervåning/sovloft på övervåningen vilket det är på huset idag, med den skillnaden att jag vill bryta taket åt andra hållet så huset byggs i vinkel. Alltså
Maria T: Troligt att det var tänkt som en matkällare. I sommarstugor/sportstugor brukade inte köken vara så stora så oftast rymdes bara ett litet kylskåp, ev med ett frysfack, så att kunna förvara drickabacken och potatisen nära till hands var praktiskt. En vän har ett liknande utrymme i sitt sommarhus (60-tals i skärgården) och sen de byggde ut och förbättrade köket så har det blivit en
andhak2802: [citat] Hej, Tack för svar! Du har nog rätt om skräp, det enda som inte är med i offerten är tippavgifterna och det är väl inga gigantiska summor. Det är offert på fastpris så avdraget måste ju vara värt det för min egen del. Ska försöka få till något bra med ytterpanelen, behöver nämligen byta på befintliga huset i samband med utbygget och det är inte med i offerten. Då kan
jelg: [citat] Tack, du har en poäng. Jag skulle vilja ha ett varmbonat förråd med ordentligt golv och innertak. Det är ngn form av isoleringsskiva i taket tror jag då det ju är värmegolv i rummet ovanför. Kan man bara sätta ett tak på det och skruva i reglarna eller krävs läkt? Med jordgolv dammar det och blir smutsigt så fort det blir lite blött ute. Jag skulle oxå vilja ha ett utrymme
Gusten_Gnuk: Jag bumpar tråden ett år senare... Rhinoceros 3D är det absolut bästa generella CAD-programmet tycker jag. Jag använder det både professionellt och privat. Det är gjort för att användas till ”fria former” i 3d men går minst lika bra att använda i 2d. 2d-läget är väldigt likt autocad. Det är snabbt och relativt enkelt. Har ingen BIM eller så inbyggt utan endast geometri. Och
johanosth: Ok, tack för svar! Hur är det då med att flytta ett attefallshus på pelare till en annan plats med pelare? Är det som jag har hört att "bara" lyfta med kran?
UniktLik: Hej, jag uppförde sommaren 2019 en liten timmerstuga, 33m2, sadeltak, allt i ett enda rum. Planerar nu bygga ut stugan, gärna på tvären. Nya timmerhus sätter ju sig, speciellt första åren, och fortsätter väl att röra på sig under fuktiga höstar och torra somrar under lång tid. Huset står ouppvärmt i yttre skärgården, så fuktvariationen är stor. Väggarnas spännskruvar satt
Carl Fredriksson: Hej. Anpassa tillbyggnaden till samma stil. Som villan. Färg. Tak. Etc.
juanxxx: Dessa byggde själva. 250 000kr https://www.byggahus.se/byggde-uterummet-sjalva-har-ar-deras-tips
Mattias_CF: [citat] Som direkt svar på din fråga, enligt min uppfattning så blir det alldeles för lågt med de 27 graderna som taklutningen är. Jag skulle tippa på att den pengen man får betala för att bygga om takstolar, och göra det fullt färdigt skulle nästintill motsvara en enklare taklyft.
Chrisch: Vi ska bygga till ett torp med ca 20 kvm, kommer innehålla köksdel och toa. Torpet har torpargrund, vi kommer nog att gjuta platta till nybygget, hur kan man sammanbygga dessa grunder? För och nackdelar? Vad jag förstår finns förutom estetiska åsikter, för och nackdelar med gjuten platta vs torparegrund!