P-plats
P-plats: Har börjat fundera på en takkupa på övervåningen med en liten balkong och då behöver jag flytta toaletten. Toaletten idag är nästan på samma ställe men i behov av renovering och alla rör kommer upp ur golvet idag så jag behöver ändå riva upp golv m.m. Lite bakgrundsinfo är att vi har en toalett till på entré våningen samt dusch i källaren. Tanken är att planlösningen ska
0 svar · 1,6k läst
·
F
FGLIN: [citat] Om budgeten är tajt tycker jag ni ska fundera över hur ni skulle bygga ut om den inte vore det, bygga stomme, ytterväggar och tak och sedan inreda i den takt budgetproblemen lättar.
14 svar · 3,0k läst
·
F
FGLIN: [citat] Ska 20 mm flytspackel direkt på EPS verkligen hålla?
142 svar · 129,3k läst
·
J
jeric.cire: [citat] ytan va va 8kvm. Träffade 6-7 företag. Pris för ”skalet” var oftast runt 150.000 efter ROT. Två försökte ta 400-500.000, men majoriteten runt 200.000-250.000 innan rot (och 150.000-200.000 efter ROT) Men då bad jag också om offerter utan bortforsling av gammalt material och överblivet material. Fönstret köpte jag även själv (100 år gammalt som jag restaurerade). Jag fick
3 svar · 2,7k läst
·
S
snickar: Jag återupplivar min egna tråd. Här kommer 2st ritningar som vi är ganska nöjda med. Vad tycker forumet expertis, är det något som är konstigt? Ska man hålla samma takhöjd i "slussen" som huset eller borde man gå över till 2.4m i takhöjd direkt som det ska vara i tillbyggnaden? Vi har tänkt en kamin i tillbyggnaden räcker det bra för att värma hela huset eller ska man försöka
3 svar · 3,3k läst
·
V
Villa1949: En fråga: jag har förvarat mina impregnerade limträstolpar i källaren nu och låtit dom torka och håller på och målar dom nu. Är det risk att dom spricker eller annat om jag monterar dom ute nu i vinter/vår med tanke på att det är mycket torrare luft i källare än ute?
2 svar · 1,6k läst
S
segv: Möss tuggar sig igenom allt som är mjukare än typ koppar/mässing.
7 svar · 3,2k läst
surris
surris: [citat] Hej! Panelen kan du ju få i liv om du vill, bara liva med huvudbyggnaden. Men understa brädan kanske behöver klyvas. Man får väl mäta lite och se om det blir snyggt. Det kan vara snyggt att det bryter av med tex ha samma sorts panel du har på huset fast stående. Men likadana fönster tycker jag du ska ha.
1 svar · 1,6k läst
·
TomasTimelock
TomasTimelock: Lite sent svar och är ny i forumet. Här är mina tankar. Mätning ska ske enligt svensk standard. Den säger följande om BTA. Vid beräkning av BTA inräknas + utrymmen som är mätvärda [...] + entresol och indragen mellanvåning, + ljusgårds bottenplan, + helt inglasad balkong/uterum, + rökschakt och reservutgång från skyddsrum, som ligger innanför yttervägg. Vid beräkning av BTA
8 svar · 7,7k läst
T
thaman: [citat]
4 svar · 1,3k läst
·
B
bellman83: Min fråga kan tyckas självklar men jag skulle vilja veta vad som pelarlast innebär. Det är i moelvens beräkningsprogram jag har fått uppgiften. Frågan lyder: Den pelarlast som programmet ger, ska den fördelas över antalet pelare, tex i mitt fall två stycken? 55 kN/2 = 27,5 kN per pelare? De är placerade längst ut i varsin ände.
0 svar · 539 läst
Bart
Bart: Vi gjöt platta i december när det var strax under nollan. Vi förvärmde formen och isoleringen under presenning så att den höll över +5 grader. Betongen levererades varm. Plattan slodades enbart, sen la vi på vintertäckning. https://www.markvaruhuset.se/product/vintermatta-10mm-16m2lpm-delad. Den fick ligga på i tre dagar. Vi hade nog kunnat stålglätta, men det var mitt i natten när
6 svar · 2,1k läst
C
cliffhanger: [citat] Jo, men en av poängerna är att just kunna använda det när vädret är lite ostabilt. Att kunna ha altandörrarna öppna under ett sommarregn etc. Det andra är att ha solskydd över matplatsen när det bränner på för fullt.
3 svar · 1,6k läst
·
R
Renoverajämt: [citat] Du behöver bygglov och sättet att hänga fönstret har inget med fönsterpartiet att göra... Det är annars ett smart sätt att isolera ett fönster i en annars tunn vägg Troligen ganska svårt få snyggt men plåtarbetena kräver skicklighet
2 svar · 2,7k läst
·
W
Wila: Jag skulle låta dem sitta kvar, både för att det verkar enklast och, som du säger, minska ljud.
1 svar · 2,3k läst
·
S
sepani: [citat] Hej, det har än så länge inte blivit av. Vi har 2,20 i källaren så den höjden känns ganska ok. Viktigast är npg att man får ned dräneringen så att den ligger under "lägsta punkt"
4 svar · 1,8k läst
N
niklasco: Kupans två takstolsfack skall ha 25mm luftspalt tänkte jag. Känns inte riktigt ok att lägga isoleringen direkt mot ovansida råspont i den triangelformade utrymmet. Sov gärna på saken! Hoppas whiskeyn var god!
7 svar · 3,7k läst
·
ppoonnttuuss
ppoonnttuuss: Kolla detaljplanen först så inte 6 m närmast vägen är prickad mark, så är de där jag bor och då kan man aldrig få bygglov i den riktningen.
13 svar · 3,3k läst
·
Tobbe.A
Tobbe.A: Startar upp tråden igen, tre år senare, med att fråga hur det har gått?
2 svar · 3,1k läst
·
O
Oscar Hildingsson: Funderar på att bygga ut huset vid ena kortsidan. På den Sidan går det avlopp, fiber, vattenledningar (från värmepump i garage 20 meter där ifrån). Är det möjligt att gjuta en platta över det Som grund eller hur ställer man sig till det?
0 svar · 800 läst
N
navelludd: Tack för svar, det låter ju lovande. Var precis ut och pratade med grävmaskinisten och det verkar som att röret ska gå in till mitten av den nya fastigheten (inte där jag ritat att den slutar). Vid tomtgränsen ska den svänga av skarpt och gå efter kanten, för att sen svänga av igen in till fastigheten. Varför kunde dom bara inte sett över detta från första början och bara dra om
3 svar · 2,0k läst
·
maah
maah: [citat] Vad är det för budget på bygget? Kanske är värt att ta in en konsult som agerar projektledare åt er om ni saknar kunskapen själva att projektleda. I slutändan kan det bli billigare och framförallt säkrare för eran del än att ni försöker er på det själva.
5 svar · 1,2k läst
surris
surris: [citat] Jag menar ångspärren. Det bör ligga ångspärr under innerväggarna också.
8 svar · 3,7k läst
P
Pontusullvan: Hej Vi ska bygga ut huset på verandan för att få större hall. Det är en gjuten platta med källare under så tanken är att isolera, flytspackla och ha klinkers med vattenburen golvvärme. Hur hade ni gjort med isoleringen? Ifrån plattan upp till färdig golvnivå i hallen är det ca 14 cm, räcker det för att isolera med t.ex cellplast? Borde syllen läggas på plattan eller efter att man
0 svar · 1,5k läst
·
9
97Hanna: [citat] Tack så mycket för tipset. Jag ska testa med en kofot, är det någon speciell du rekommenderar?
2 svar · 1,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det ser väl käckt ut! Se till att du har syllpapp mellan plint och trä bara.
2 svar · 1,9k läst
·
A
andhak2802: [citat] Hej, vi fick en väldigt bra offert på lösvirke. Mest för att jag känner en säljchef på ett byggföretag så blev aldrig någon ordentlig jämförelse. Isotimber tog också enorm tid att svara på frågor så tröttnade till slut.
4 svar · 8,9k läst
·
A
andersmc: [citat] Nej, du kan inte bygga om takstolarna hur som helst. I alla fall inte om du vill ha taket kvar där det är idag.
5 svar · 3,7k läst
·
M
Markus_E_Andersson76: Hej, Jag har köpt en inglasad altan, sadeltak, höst/vinter från Willab Garden. Den kommer att stå på befintlig altan som måste justeras lite. min tanke är att från marken sätt: Tunna skivor eller vindpapp (vad är bäst?) 60-70mm cellplast (ok?) Sen kommer min fråga. Skall jag lägga tillbaks trallen som jag nu har som altan och lägga en skiva ovanpå och sen träplank som jag vill ha
0 svar · 1,2k läst
C
Carro48: Hej, Vi håller på och bygger ut vårt fritidshus genom att bygga in veranda i boytan. Det är ryggåstak i mattlackad furu i nuvarande boyta och vi kommer fortsätta med samma dimensioner och mattlackad furu i den nya delen som idag alltså är ryggåstak utomhus. Är det någon som har erfarenhet av att göra detta utan att det blir alltför tydlig skarv mellan gammal och ny del? Hur lång tid
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.