Utbyggnad och tillbyggnad
Bunsö28: Hej Tänker ev. göra om mitt platta tak från -70talet till ett brutet pulpettak. Huset är på ca 110 m2 och vinkelbyggt. Har fått intresse för färdiga isolerade takelement från ” Plustak ” ( www. Plustak.se alt. ” Takelement.se” Dessa levereras helg färdiga för montage, är isolerade, bandplåttäckta på två sidor och självbärande. Behövs alltså inga takstolar. Läggs på
eran: Hej, funderar på att bygga ett uterum i vinkel mot långsidan på 1.5-planshus. Nockhöjd på buggsatsen enligt Willab ligger på 3.1 m vilket då är ca samma höjd som undertaket i ytterväggens linje genom tak. Undertaket på huset är board med 45x70 bärläkt. Har någon tips på hur man löser övergången mellan befintligt tak och ett ev uterum med sadeltak i antingen kanalplast eller
robertua: Aldrig sett den förut... Typ vanlig syllisoleringremsa? Är inte riktigt med hur du menar att ta bort en regel, den regeln behövs väl oavsett om det är lösvirke eller block?
Leanath: [citat] Yes. Det blev arkitekt. Det landade på 9600:- med ett hembesök och sen bygglovsritningar. Mvh Nathanael
Jarlsgård: Jag tror att om ni sätter ett öppet bjälklag (för jag antar att det är så ni tänker?) så kommer handläggaren reagera på det även om ni inte klär in det eller vad man ska säga. För då har ni ju indirekt förberett för att nyttja det övre planet även om ni inte har för avsikt att göra det. Och som tidigare nämnt så är det flera faktorer som spelar in. Har ni någon byggrätt
Marcusns: Det är ju inte många som jobbar gratis så jag skulle föreslå att ni mäter upp själva och låter någon rita upp åt er. Har ni riktigt tajt budget så varför inte testa rita själv? ;)
milimani: [citat] Att förstärka det känns lugnt, det förstår jag kan bli aktuellt. Ingen sån ritning som visar något om vind. Har fasadritningar och ritningar över alla innermått plus el- och vattenscheman. Men inget som visar vinden.
C_Lindberg: Hej Vi planerar på att bygga ett inglasat uterum på 15 kvm i en vinkel i vår. Men eftersom det finns andra projekt på huset som kräver pengar så funderar vi på att vänta med fönsterpartier tills nästa år. Det är främst skugga vi är ute efter så själva taket är viktigast i år. Finns det några nackdelar med att vänta? Tänkte mest på skador som kan uppkomma under det året då
robertua: Svårt att säga. Räkna hellre i överkant så att ni inte får överraskningar när fakturorna börjar komma. Jag skulle kolla med de lokala byggfirmorna för att få en uppskattning. de kommer definitivt kunna ge dig en realistisk estimering. Låter inte som att utbyggnaden är komplicerad, vana snickare har gjort det där några gånger och de vet ganska bra hur mycket tid som krävs för de
BirgitS: Välkommen till forumet! För att göra det lättare för dig och andra föreslår jag att du ritar skalenligt med hjälp av linjal och rutat papper eller använder ett lämpligt datorprogram t.ex. Sweet Home 3D. Det är även nödvändigt att ta hänsyn till tjockleken av väggar. I sista alternativet verkar det vara svårt att få in en TV mittemot en soffa.
TeroM: [citat] Det var lilla tygremsan som skall skydda taket när det är indraget. Den remsan såg ut som välfyllda BH:ar efter lite regn så det ersattes med plåt vilket gjort att taket klarat sig bra över vintern med. Tyget går att köpa separat som tillbehör/reservdel.
Magnus1q7b: [bild] Tänkte sätta in tvådelat fasadparti med skjutdörr i väggen ovan. Väggen på bilden är ca 5.5m bred och fönster på bilden är 1.8m. Tanken är att fasadpartiet är 2.8m och börjar på höger sida där fönstret är. Denna vägg sitter på en tillbyggnad som går ut ca två meter med lite flatare tak. Fönstertillverkaren hade byggare men de ville att någon skulle ta ansvar för
Wip3: Hej, fått tummen ur röven och har skissat ihop en bild som förhoppningsvis förklarar hur altanen ser ut. [bild] Trallen går längs med och reglarna är det 60cc på. Ni får en bild på hur det ser ut under altanen, ni kan bortse skräpet under... ;) [bild] Som sagt jag vet inte hur man ska staga upp det?
David-O: Låglutande syftar på ovansidan, inte ovanligt att det är några få grader med taktäckning som inte är ok för varmbonat. Ni behöver inte isolera något alls för en kallfarstu, men jag hintar om att ni i framtiden kommer vilja :cool:
franzfritz: Skall bygga ett uterum med pulpettak i glas och har några frågor ang takbalkar och dimensionering. Enligt beräkning skall det precis vara tillräckligt med 45x195 (c24) men hellre 45x225. Jag tänkte använda limträ i stället och undrar om 56x180 skulle räcka till som alternativ? Takhöjden är ett problem, så jag har svårt att gå upp i högre dimensioner. Ett annat alternativ är att
StyrmanS: [citat] Problemet är att det är på prickmark och inte kan få bygglov då det är för stort för att räknas som attefallstillbyggnad. Om det ska få att få godkänt måste det minskas med ca 5kvm vilket vi helst inte vill göra.
GreenYoda: https://www.byggahus.se/forum/threads/uterum-glaspartier-skansk-willab-garden.408889/ https://www.byggahus.se/forum/threads/kanalplast-willab-garden.393047/ https://www.byggahus.se/forum/threads/vaerme-uterum-willab-garden-isolerat-vinter.328751/ https://www.byggahus.se/forum/threads/willab-garden-vs-skanska-byggvaror.176766/ https://www.byggahus.se/forum/threads/wg-62eco.178032/
fatherbear: Halloj alla byggare, Tänkte höra om det är någon som gjort, eller känner någon som gjort ett "taklyft" i Gävle-trakten. Vi har idag ett gammalt hus som står på plintgrund och vi vill riva befintligt tak som börjar bli dåligt och då passa på att sätta in större takstolar 38-45 graders, så att vi får ett bostadsloft och huset blir då 1,5 plans. Givetvis så söker vi bygglov för
Bongoloid: Hej! Vi tänkte vinterbona våran altan som är på knappt 15 kvm och jag tänkte höra med er vad en rimlig kostnad är för material och arbete? Jag kollade på Skånska byggvaror och där skulle det gå på runt 120.000:- för materialet utan grunden. Vad tror ni arbetskostnaden kan gå på? Blir det billigare om man beställer materialet genom byggfirman?
robertua: [citat] Hej igen, ett annat sätt jag såg som går att på är att använda sig av golvbjälkar som är 45x170mm med skruvlimmade 45x45 underifrån. Då skulle den nedre syllen kunna vara 45mm hög och jag hamnar i rätt höjd med huset. Men frågan är om det räcker med 45x170mm plus skruvlimmade 45x45 underifrån. Jag kommer ha cc300 i vissa partier där kliniker kommer finnas. Tack!!
Peternow: [citat] Var inga problem i min kommun, då mitt loft hade används som sommar rum .
Åsa Lund: Har inte några bilder men tror generellt att det är lättare att bygga åttakantigt
Ola ell: Hej. Vi håller på att totalrenovera vårt hus. Nu närmar vi oss raskt bygget av vårt skafferi. Vi vill så klart hålla en så sval temperatur som möjligt i skafferiet. Yttervägg, tak och golv är rejält isolerade. Vi vill inte att innerväggen bygger för mycket. Vi vill helst hålla tjockleken på 100mm. En snickare nämnde att vi kan regla upp och sätta cellplast och att det motsvarar
gluecifer: Ledsen för sent svar! Vi gjöt plintarna ca 1m djupt men helt exakt vet jag inte.
SL85: Ja, vi ska också ta fram ett så specifikt förfrågningsunderlag som möjligt. Som du säger, känns bäst att ha så mycket som möjligt avtalat direkt. Det är väl bra också för att man på så sätt tvingas att tänka igenom allt som kan tänkas igenom så tidigt som möjligt och då förhoppningsvis undviker plötsliga, fördyrande infall under projektets gång. Vi kommer att ta hjälp