1 341 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Måste jag göra konstruktionsritning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Oftast behöver man bygglov för en tillbyggnad och då är det kommunen som anger vad för underlag som behövs för att de ska kunna ge bygglov. Du kan inte räkna med att en byggare har kunskap i dimensionering av bärande konstruktioner (det finns en del skräckinjagande trådar om det i forumet).
Jo, jag har sett många skräckexempel. Borde inte en byggfirma veta vad som behövs. Det är faktiskt sådant som jag själv kan ta reda på. Min tanke var att jag inte ville göra jobbet själv den här gången.BirgitS skrev:
Om bygglov så handlar det om ett bygge "i skogen", så det tror jag inte är aktuellt
Då skulle man ju, faktiskt, kunna göra det enligt principen "ta i lite" när det inte är större.
Även om du ”bygger i skogen” som du uttrycker det så finns det bestämmelser att följa. Bara för att det är utanför detaljplanerat område så får man inte göra vad man vill för det. Du kommer att behöva göra en bygglovsanmälan för din tillbyggnad till kommunen. Och då behöver du ritningar precis som om du skulle lämnat in ett bygglov.S Sundsbron skrev:
Klicka här för att svara