Utbyggnad och tillbyggnad
Axman78: Tack för alla inspel och förslag! Jag har idag varit och hört mig för med några som har gjort dessa utbyggnader i samma område för att höra om deras erfarenheter. Samtliga jag pratade med hade anlagt tillbyggnad med platta på mark. De hade gjorts alltifrån 80-talet tills relativt nyligen. Ingen hade noterat problem med sättningar. Jag lutar ganska starkt åt att göra på samma sätt.
poker1970: Hej alla. Jag antar att jag kommer ställa frågor då en tillbyggnad ska göras på cirka 70 kvm i ett fritidshus. Tanken är framöver att bosätta sig där. Vad har ni fått för priser på normalt två snickare att uppföra en byggnad som innefattar golv, väggar, takstolar med takplåt och sedvanlig isolering? Lockpanel. Med eller utan fönster. Jag förstår att det kan vara svårt att
1939: Hej alla proffs! Jag går i tankarna om ett nytt isolerat garage kombinerad med en liten lägenhet. Idag har vi ett kallgarage med jordgolv och en liten bod på tomten. Jag skulle vilja riva/bygga om garaget så att det blir större, både djupare och längre. Kommer troligen vilja flytta boden till andra sidan tomten mot vägen och sen bygga garaget som markerat i bilden nedan. Kan tänka mig
Amatörlasse: Ok, var väl ungefär så jag tänkte, gör det något om gamla pappen sitter kvar? Lägger man vindpapp eller plast efter jag isolerat?
JeffBeck: Hej Asab66, gillar desigen av er Altan. Har ni ritat den själv? I så fall vilket ritprogram har ni använt? Nyfiken. mvh Jeff
justusandersson: Som jag ser det har du två alternativ: 1) Lägga in limträbalkar mellan de befintliga bjälkarna. Då krävs 90x225 mm limträ. 2) Lägga en 10,6 m lång bärlina av limträ som stöd för de befintliga takbjälkarna. Denna limträbalk behöver ha stöd av en pelare på mitten. Lämplig dimension är 90x450, som kan ersättas av t.ex. 190x360. Tittar man bara på kostnaden för limträ så är
martin h82: om man vill bygga ut sitt hus och bygga på samma sätt som befintligt hus är byggt tex spån i väggar och vind? eller ett timmerhus hur gör man för att få bygglov för detta? det är de sjuka krav på u-värden jag tänker på hur man kan kringå, det går ju få bygglov med stora fönsterpartier. ska bygga till ett sovrum och det känns löjligt att behöva 300mm isolering då resten av
milimani: [citat] Trallen på golvet är i bra skick så den kan återanvändas. Den är uppbyggd med luftspalt mot mark, grunden på huset är platta på mark. Jepp, kanalplasttak.
jonaserik: Fullgos isolering i alla väggar mot ute, även taket måsta ha isolering, befintliga ytterväggar som uterummet står mot behöver inte göras något med, Tänk till hur anslutning av taket ska bli mot det som finns. i bland ovanför hängränna , bäst , i bland under hängränna sämst, blir lågt i tak då. Allt måste ses på plats för att kunna ge något vettigt svar, snickare kan det.
16386: [citat] Utan detaljplanen är det svårt att svara säkert. Men attefallsbyggnad och friggebod ingår inte. Altan kan ingå, men troligen inte; det beror på vad du menar med altan och hur stor den är. Övriga du nämner bör ingå. Om stugan är huvudbyggnad idag kan man göra en attefallstillbyggnad om max 15 kvm; då krävs bygganmälan, men inte bygglov. KA är upp till kommunen, men
Svartablixten: [citat] okej, tack för förslaget och infon. Dubbla gipset bör vara lugnt. Något högt mot utedörren kom jag på, men det får gå isf.
Loordan: Såhär blev det. Arkitekten rekommenderade stödpelare i korset av balkarna men jag sket i det och kontrollmätte eventuellt sjunkning under någon månad men det har inte rört sig. Nu har det ju gått ett år och 3 månader. ☺️
dwd: Jag gjorde konstruktionsritngarna för min tillbyggnad själv. Dock var jag efter inskickad bygglovshandling tvungen att komplettera denna med ett utlåtande från en konstruktör vilken intygade att konstruktionen var fullgod. Säkerligen olika från kommun till kommun, men min nöjde sig inte förrän det fanns en konstruktör som stämplat ritningen. Kan tillägga att ritningen på inget vis
Dykarn123: Har också från willab garden wg 62. Har isolerad platta men ingen golvvärme. Har ett massivt furugolv, behagligt året runt!
Danieln84: Nu blev ju tempot ett annat. Som heltidsarbetande småbarnsförälder med gravid sambo, och en drös maskiner och fordon att underhålla hinner man inte lika mycket som tre snickrare som arbetar heltid med bygget. Märkligt va? :) Montering av extraljus och dragkrok på extrabilen, bromsbyte på min bil, reparation av kranen på huggarvagnen till traktorn och fix av glapp i en led på
Scootersvempa: Bor i uppsala och har ett, helt, oisolerat uterum med förlängd sommar-partier, rummet är dryga 20 kvm. Vi har firat de senaste jul/nyår i uterummet, de få ggr vi nyttjar det vintertid så värmer vi upp med två gasolkaminer. Funkar kanon.
STORlis: Om du skall göra en tillbyggnad - exempelvis inglasat uterum genom attefallstillbyggnad. Så behövs det göras en bygganmälan, på det viset kan du exempelvis bygga på punkt prickad mark. Men om du samtidigt skall ta upp i väggen för en dörr så börjar du ge dig på den bärande konstruktionen = Bygglov. Det innebär i praktiken två ansökningar. 1 bygganmälan för tillbyggnaden + 1
Henkan Sundberg: [citat] Ingen här kan svara på det med så knapphändig information utan du får kontakta din bank. Skulle du välja att köpa ett färdigt hus kan du få ett hum om hur mkt du får låna genom att skriva in dina värden I denna kalkylmall:
NL12345: Ser ut som det är långt till regel till vänster om hörnet, så där kanske du behöver ställa in en vertikal. Men de horisontella sätter du ända in i hörnet 45 mm omlott och antingen kortla emellan stående, eller plåtvinkel på höjden att skruva skiva i.
Baps: Jag har fått en fråga från ett par vänner som vill ha hjälp med att isolera sin altan. De vill kunna använda den lite på vinterhalvåret oxå. Golv och väggar är oisolerade o de vill inte riva upp något av dessa. Det ligger ett nytt plastraket pålagt förra året. Fönster och skjutdörr är av 3 glas typen. Min fråga är, Funkar det att isolera taket med vanlig isolering eller skall
Nuggit: [citat] Jag förstår precis, tänkte exakt lika nämligen =)
Patric matsson: Hej hej vi håller på och bygger altan/uterum. Botten på altan är är klar. Bär linnen står på justerbara betongplintar, har 195x45 som bärlina och 170x45 som skruvregler. Vi ska nu börja med taket och har tänkt att ha limträstomme och inglasat skjutdörrar.altan blir 7meter lång och 4meter bredd. Lånad bild på internat. Kommer vara lika många stoplar. Så min fråga är vad ska man
BjörnNelson: Hej! Bor i ett fritidshus som består av två delar: Ursprunglig del är från tidigt 1900-tal. Ca. 30kvm, plintgrund, genomgående renoveringsbehov. Här finns husets enda sovrum och badrum samt entré. Omgärdad på tre sidor av altan. En tillbyggnad från 80-talet. Ca. 35kvm, krypgrund och är i gott skick. Denna del har nyrenoverat kök och vardagsrum. Planen är att ersätta den äldre delen
Bodil Thor: Hej! Hjälp mig med att föreslå en spröjsning på fönstren till den glasveranda vi nu vill bygga. Storlek 6,4 x 3,8 och den ska ligga på söder gaveln på vårt sekelskifteshus. Eftersom det blir ganska många fönster är det svårt att välja en spröjsning som inte blir för mycket men ända gammaldags. Fönsterstorlek 12 x 15 bröstning 70. Det blir 3 fönsterparti på öster. 5
Tommyapa: Hej. Håller på att bygga ett isolerat/uppvärmt uterum mot husfasaden,som består av maxitegel. Tanken är att ta ner den biten av tegel som uterummet står mot efter att stommen är uppe. Men har två problem som jag stött på. Ett, bakom teglet är det en luftspalt som måste sättas igen. Hur göra här? Har googlat runt men hittar inget. Någon klok som kan förklara lite närmare. Två,
Leif i Skåne: [citat] Är det minusgrader så får man stötta med en kupé fläkt precis när man är där. -10 ute så går inne temp 15-17* efter några dagar, men det tar bara en timme att nå 21*C Jag använder det året runt. Men alla glipor är tätat med expandera fönsterdrev så det är bara runt skjutpartier det kan läcka kyla. Uterummet är från WillabGarden
svlkent: Hej! Vi ska bygga ut stugan. Vi har idag en hall som "sticker ut" (se bilder) men vill nu att hela stugan ska gå lika långt ut, så långt inga problem, men, hur tycker ni att jag ska lösa taket? Ta bort befintligt helt och sätta in nya takstolar till nya väggen och ta bort det "brutna" taket (och då hitta på nån annan variant för farstukvisten) och "bygga på" väggarna, eller finns det
s97danl: [citat] Ring dem och fråga så får du säkert svar. Willab har börjat ta bort sina monteringsanvisningar från hemsidan av någon anledning.
splinter: Schüco ASS 50 och ASS 70 har båda höga U-värden på 1,6. Vanliga standardfönster idag har närmare 0,9. Med ASS 80 kommer ni ner till 1,2. Jag förmodar ett 80-serien är dyrast men ni kommer också få bäst inneklimat med dem under såväl sommar som vinter.
JF.: [citat] Tack för förklaringen :) Tillbyggnaden kommer innehålla ett sovrum och en hall så det kanske inte blir så påtagligt då.