Utbyggnad och tillbyggnad
Fredrik o Maria: Hej, Vi bor i ett 1,5-planshus med trevligt läge 150 meter från en sjö. Vi flyttade in för ett par år sedan och hade redan när vi köpte huset klart för oss att vi skulle behöva bygga om eller bygga till huset då det enbart hade två sovrum och vi är två vuxna och två barn i familjen. Det sjönära läget tillsammans med uppvuxet villaområde, ingen genomfartstrafik, närhet till
robut: [citat] Ja du har rätt, det är standard att endast spika på takstolarna. Läste på nu :) Det är spikat med 75mm spik, två spik i varje takstol, så en gång i tiden så satt det nog stenhårt :) Tror någon helt enkelt haft disco på vinden och hoppat runt... för tillbyggnaden så har jag lärt mig, glesen ska jag skruva. Detta förklarar fint alla sprickor i taket. Tänkte måla om, men
Marmac: Tack för snabb svar! Vet du hur mycket % lutning man bör ha på avloppsrören...? Tack!
tobbenilz73: Hej Ska bygga ett enkelt förråd i direkt anslutning till car porten. Förrådet kommer vara ca 2 m brett och ca 5,4 m djupt med enkelt plasttak över och vindskyddsskärmar á 180x180 längs med långsidan. Den andra sidan är ytterväggen på car porten. Bakre bärlina kommer byggas i denna yttervägg. Idag finns bara skärmar 180X180 cm (3 st monterade på 70 mm stolpar på plintar) och två
altren: Vi är spekulanter på ett litet L-format fritidshus på 52 kvm med två sovrum (se planritning). Läget är toppen, så det är mer en fråga om man kan bygga ut på något vettigt sätt någon gång i framtiden. Detaljplanen medgör betydligt större, så det är primärt en fråga om det går att lösa på ett bra och inte alltför dyrt sätt. Att förlänga huskroppen "uppåt" i planritningen
sinclairhacker: [citat] Min far hade samma idéer också med separat utbyggnad , men de blev mkt nöjda med att bygga till nybyggnad ihop med entrén, precis som Justus beskriver. Det smidiga är att man kan gå i nattklädsel o duscha direkt , eller bära tvätten utan att behöva gå ut i regn o rusk, i llängden värt mycket. Mycket vanligt sätt att lösa det på i de trakterna de bor i, så hantverkarna var
Em89: [citat] Hej! Ställde liknande fråga till Linda och Basseman, men tänker även fråga dig om hur du löst det? Samt om du har bilder och beskrivning på hur det blev? Tack på förhand ☺️
KnockOnWood: Att bygga i två plan är nog alltid billigare, varför ser nästan alla småhus ut som de gör? Och trappa har ni ju redan i 1½-planshuset. Men ett sovrum på 25 kvm låter lite väl pompöst. Och välkommen till Bygga Hus-forumet PeterDJ !
snowjim: [citat] Vi valde att skippa fönstret helt så tyvärr inget tips :(. Lycka till!
Hallonbåten: [citat] Jag besökte wilabgarden i Bromma ,frågade om golv val,isolering,och plåt_val för vattenavrinning. Men dom hade inga synpunkter alls.
Brandingenjör87: [citat] Du kan ju göra en strålningsberäkning för att slippa brandklassade fönster
Dlow: Jag skall bygga mitt uterum ovanpå ett vidbyggt garagetak klätt med oregelbunden skiffer. Uterummet kommer att ge ett djup på 5.6 meter. Garagetaket har en liten lutning vilket gör att det finns en höjdskillnad på ca 2.5 cm från husvägg till uterummets ytterkant dvs över längden 5.6 m. Sidorna på uterummet består av två skjutbara glaspartier om vardera 2.5 m med stomstolpe mellan
emiiiil: [citat] "Som privatperson finns inget krav på utbildning vid ställningsarbete om du själv ska arbeta på ställningen. Om du däremot hyr in en hantverkare eller målare så räknas ställningen som en arbetsplats och du som fastighetsägare blir då ansvarig att uppfylla arbetsmiljöverkets krav på utbildning och säkerhet. Om det sker en olycka på en ställning som är monterad av en
witten: Jo sånt här löser man ju helst i ritningsstadiet. :) Dräneringslagret är min 150 mm i Hus AMA, så nu är du vaccinerad mot alla som säger något annat. Anledningarna till att topparna inte är farliga är att de inte är kapillärsugande. Dränlagret är också berg i granulatform. Det finns däremot en fara om det sticker upp genom isoleringen, då kan plattan spricka över toppen
Matti_75: Köp justeringsbrickor som du petar in i den lilla springan du ser på övre gångjärnshalvan. Ta ett koben och lyft försiktigt på dörren precis så mycket så att du får in brickan, en bricka per gångjärn. Obs du skall ha brickor för tappbärande gångjärn
Norrmannen97: Sista ritningen klar och skal nu till kommunen för handläggning
Kåre86: Hej! Ska under sommaren tillägsisolera vinden. Idag är det utlagt 90mm tjocka glasullsskivor över det gamla kutterspånet. Då vi håller på att bygga ut huset så kommer den nya delen att isoleras i taket med lösull. Tänkte då passa på att tilläggsisolera den gamla delen av husets vind också när dom ändå är här. Min fråga är: Ska jag ta bort alla glasullsskivor och spruta
MarkeB: Vi planerar också ett vinterbonat uterum mot tegelfasad. Hoppas ok att jag lånar din tråd? Hur gick det med ditt bygge? Blev det kallt från tegelväggen? Och hur fäste du uterummet mot väggen? Står uterummet på egna stolpar eller blir tegelväggen en bärande del av uterummet?
Rickard.: 15cm på 3.6 meter är ungefär 2.5°. Enda som överhuvudtaget fungerar då är ett tätskikt där skarvsvetsad papp är det vanligaste. Det kräver dock hög noggrannhet runt fotplåten för att inte få problem och möjligheten att göra en bra anslutning mot huset. Räkna med att det kommer stå små mängder vatten kvar på taket.
fremax: Mekat med ca 5-6st likadana tak , tyvärr inte fått något tätt.. tak ska förbli stängda i våra klimat. Hoppas du lyckas att täta men jag skulle hellre lägga tid och pengar på ett nytt.. Fast tak. Detta påfund fungerar i andra klimat än vårat, idag tillverkas glast/platst tak på helt andra sätt än för bara några år sedan. Med vänlig hälsning, fremax
yonna: Går det inte att lösa problemet med grannsamtal får man anmäla bygget till kommunen. Risken blir naturligtvis att grannen blir sur. Jag har vänner som byggde plank alltför nära tomtgränsen men grannen accepterade lösningen. Något år senare sålde grannen och de nyinflyttade anmälde planket - som fick rivas. Det bästa är att söka bygglov. Går inte detta återstår häcklösning.
BirgitS: Allt som påverkar fasaden, alltså t.ex. byte av fönster och tak, kräver bygglov. De fönster och dörrar som sitter där idag är antagligen inte tillräckligt isolerande för att det ska gå att värma upp rummet till en rimlig peng. Att öppna upp mot vardagsrummet är ett ingrepp i den bärande konstruktionen och det kräver också bygglov.
AHJ: Finns det konstruktörer som åtar sig att gå igenom ett hus, både för att kolla hur huset mår och för att se vilka möjligheter som finns att bygga om? Jag skulle bl a vilja öppna i nock, men vet inte om det är möjligt. Jag har sprickor i väggarna här och där men vet inte om det beror på sättningar för att en bärande vägg tagits ner (visserligen avlastat med pelare) eller om
Anonymiserad 433451: [citat] Vart blev han va då? flyttade eller åkte in?
byggankan: [citat] Vi har tyvärr inte någon bra plats för attefallare på tomten så som den är planerad. Det blir bara 2 våningar då det är ett enplanshus. Med alternativ 2 (som är det jag helst vill göra) så är tanken att det är sovloft med två riktiga trappor (bara lite smalare). Utrymning borde ju även vara enkel via takfönstrena och bara hoppa ned på marken. Tänkte att de skulle sitta
MarkeB: Snyggt, tack för tipsen! Vi har också tittar på Willab Garden, vinter plus.
Fantomet78: [citat] Tack för svaret, ja jag har en känsla av att oavsett hur man gör så blir det aldrig helt bra. Har singel under huset nu ovanpå berg så det finns inte mkt som binder fukten i marken men klart det finns ställen där fukten kan samlas om än inte mycket. Kanska skall slänga ut lite plast på singlet!