Stefan Sahlén
Stefan Sahlén: Bygger ett inglasat uterum med tak av kanalplast och trägolv. Tanken är att isolera mellan golvreglarna, 45 x120, för att slippa kallras vid tillfällig uppvärmning vår och höst. Frågan jag ställt till olika personer är vad isoleringen ska kompletteras med i form av fukt- och vindskydd. Plast, markduk…? Under eller över isoleringen? Golvet blir spontat furu 25x165.
0 svar · 1,9k läst
larsbj
larsbj: [citat] Svårt att uppskatta priser, men kanske 50-80 tusen .
1 svar · 1,6k läst
B
Baskavoda: Jag undrar också. När jag läser om det så står det ju att de tillbyggd delarna ska tillgänglighetsanpassas, men om det inte redan finns wc på entréplanet, kan det då krävas för att man gör ett större kök och vardagsrum på entréplanet?
4 svar · 3,5k läst
Elmo_Tim
Elmo_Tim: [citat] Nej resten är inte golvvärme. Och det skulle behövas en shunt tror jag det för att ha golvvärmen i den nya delen.
26 svar · 4,7k läst
A
andreasö: Det blir att vi kör på alternativ 1. Känns som den lättaste och bästa lösningen. Sen behåller vi planlösningen i köket som den är, men vi kommer byta ut köket. Kanske tar ner en bit av väggen mellan kök och matrum, får se hur det blir.
12 svar · 2,6k läst
·
E
erik_qwerty: Börja också med att kolla detaljplanen om sådan finns. I min kommun verkar det ganska vanligt att max "enplanshus med vind som får inredas", dvs 1,5-planshus, är ok.
2 svar · 985 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Tvättmöjligheter krävs också. Här är en bra vägledning för vad som krävs när det gäller tillgänglighet: https://www.nacka.se/49835a/globalassets/boende-miljo/dokument/bygga/ovriga-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
2 svar · 2,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Har du kommit igång med bygget än?
19 svar · 9,5k läst
·
T
Trollepys1: [citat] tack(y)
7 svar · 2,4k läst
·
T
7 svar · 2,4k läst
·
A
Axman78: [citat] Bra förslag, det låter vettigt med en rörelsefog av flera skäl därmed!
4 svar · 4,3k läst
·
G
Greatstomp: Hej Du kanske redan har kommit fram till en lösning. Men hela syftet med att gräva ner till frostfritt djup är ju för att förhindra att tjälen succesivt får byggnaden att sätta sig. Denna processan tar ju olika tid beroende på vad det är för markförhållande. Sandmark som inte är blöt tar ju längre tid än en lerjord. Ser väl inga problem med att gräva ner 10-20 cm och lägga
1 svar · 1,6k läst
·
L
Lindak38: Hej! Vi har tänkt att göra en takkupa/kupol så att vi höjer taket precis där trappen är. Väntar nu på att ritningarna ska bli klara så vi kan skicka in dom men det tar tid
25 svar · 2,7k läst
·
prototypen
prototypen: Om vi jämför 25 mm armering mot VKR 100x50 Armering är bara hälften järn mot VKR. Armering har bara 1/4 av ”höjden” mot VKR. Så hittills vinner VKR 8 gånger mot nedböjning. Går det att få tag på enstaka 25 mm armering, det är ovanligt grov armering för ”normala” byggen. En motorvägsbro kan behöva grov armering, annars är det bättre med många klenare armeringar. Två VKR
10 svar · 4,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det kommer nog att hålla fram till nästa istid. Och blir det mycket snö någon vinter innan dess är det ju lätt att sopa ner när det blir några decimeter snö.
1 svar · 1,5k läst
·
yonna
yonna: 6 öljetthål med lina som fästs över balken. I andra änden ligger en insydd lättmetallstång som gör att duken håller sig slät. Duken spänns med block och bygel. Numera har jag också öljetter i sidorna som gör att jag kan hissa upp duken vid hårt väder. Den lokala segelduksmakaren har tyvärr flyttat men mina två ursprungliga tak satt uppe april-oktober i ur och skur och taken
3 svar · 1,3k läst
B
bossespecial: Lägg gärna ut lite planer och sektioner så förenklar det lite, visa även hur bef.huset ligger förhållande. Men på 4m spännvidd ska det fungera med 45x220 med skruvlimmat golvspån. Ange även snözon.
1 svar · 857 läst
I
Italiese: [citat] Har du även ritning tagen framifrån för att se hur stolparna som håller räcke sitter i konstruktionen?
6 svar · 6,1k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: Jag skall se om jag kan smygfota när jag går förbi nästa gång. Jag antar det är ok så länge det inte finns personer med på bild :) jag har ingen aning vad en arkitekt kostar, men de har väl timpris som alla andra. Går säkert att få kostnadsförslag så man vet ungefär vad det landar på.
4 svar · 1,5k läst
Totte lille
Totte lille: [citat] Tror inte att det är några problem om du använder rostfri skruv som klarar rörelse på ett annat sätt än c4 Kan ju vara trevligt med dolda skruvar om man går barfota på bryggan ofta Problemet med bryggans rörelse borde vara samma även om du skruvar upp ifrån
1 svar · 2,0k läst
C
challq: [citat] Ursäkta att jag väcker denna tråd men wow vilken amazing ritning. Finns det irl-bilder att ta del av? Och en fråga. Finns det någon bra formel eller uträkning att gå efter för att ta reda på icke mätvärd yta. Vill bygga ett trapphus med icke mätvärt loft enligt attefallstillbyggnadsreglerna.
4 svar · 5,1k läst
·
Masgina
Masgina: Jag har en uppgift som jag ska lämna in nästa vecka. Uppgiften är att man ska skriva om att bygga en stuga. Så kan någon skicka bild av en stuga steg för steg så att jag kan beskriva själv vad man behöver göra.
0 svar · 606 läst
Masgina
Masgina: Jag har en uppgift som jag ska lämna in nästa vecka. Uppgiften är att man ska skriva om att bygga en stuga. Så kan någon skicka bild av en stuga steg för steg så att jag kan beskriva själv vad man behöver göra.
0 svar · 498 läst
T
TypRätt: Värt att tänka på när det gäller fallfärdiga hus kan ju vara att avloppsrören samt vatten in kan vara av samma kvalitet. Men det är klart ni slipper ju påkopplingsavgiften men lite beroende på vart i landet du är kostar det ju från inte mycket alls tiill skit dyrt.Men om ni ska bygga nytt så är väl det ingen större grej att gräva upp det för att lägga nytt i alla fall.
8 svar · 2,3k läst
Charlottepaulamaria
Charlottepaulamaria: Det har tyvärr inte hänt något alls. Vi har nog inte råd just nu att bygga ut en övervåning och sen är det lite annat som har gått före. Vi "behöver" nog ändå göra någon form av utbyggnad i framtiden för som det är nu så delar vi rum med två av våra fyra barn. Det är svårt att bygga ut i markplan också när huset redan är utbyggd både på 50-talet och 70-talet, kan lätt
7 svar · 9,6k läst
·
F
FGLIN: Jag är på gång att bygga in carport till förråd, dock ska en liten bit bli farstu eftersom ingången nu är från carporten. Ingågen till husets bottenvåning ligger över en yttre källartrapp. Denna källartrapp, som alltså ligger inne i carporten längs med källarväggen, har alltså ovanför källardörren varit överbryggad med en enklare trapp som gått rakt ut från huvudingången.
0 svar · 1,9k läst
·
R
rosangen: Tack för ditt svar, jag förstod inte ditt första svar med endast en bärlina, men nu är det glasklart! Lathunden finns inte att ladda ner nu, såhär står det: "Lathunden håller som bäst på att justeras. Den kommer att finnas här när den är uppdaterad och klar." Jag för undersöka höjden på gjutplintarna, för att ta sig till stugan måste man åka båt, så det är lite
7 svar · 3,7k läst
·
Filidi
Filidi: [citat] tack för input! Ska överväga detta
3 svar · 2,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det blir ju besvärligt, eller kanske omöjligt, att tömma trekammarbrunnen. Gubben med sugbilen måste ju kunna gå fram till brunnen, och även titta ner i den så han ser vad som händer och var de olika kamrarna ligger. Hur högt är det under huset som står på plintar? (OT förutsätter att det är en "gubbe" som tömmer, men det kan väl vara en gumma också)
1 svar · 1,3k läst
·
F
falkn: [citat] Jo, exakt så. I din tidigare fråga så spelar förfarandet ingen roll. Titta på Svenskt Träs dimensioneringsverktyg för hjälp med storlekar.
5 svar · 5,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.