Jag har bott här sedan i höstas och har en dubbeldörr till altanen som ”hänger” 
Nu har jag byggt tak och satt in ett skjutparti så framgent kommer jag nog använda och öppna båda dörrarna oftare men den ena ”hänger”. Det går hyfsat att öppna men sedan måste jag lyfta den när jag ska stänga då den ”rider” på metall”blecket” i nederkant som är till för låsningen.
Ska jag ge mig på att ”knäcka” något av de översta två gångjärnen och i så fall vilket och hur? Det som sitter på dörren eller karmen? Då huset är tilläggsisolerat så måste jag nog ta bort gångjärnet om jag ska ”knäcka” det då det inte finns plats att göra det när det sitter fast
Eller kommer jag vara tvungen att bryta bort fodret och justera karmen med karmskruvarna
Nu har jag byggt tak och satt in ett skjutparti så framgent kommer jag nog använda och öppna båda dörrarna oftare men den ena ”hänger”. Det går hyfsat att öppna men sedan måste jag lyfta den när jag ska stänga då den ”rider” på metall”blecket” i nederkant som är till för låsningen.
Ska jag ge mig på att ”knäcka” något av de översta två gångjärnen och i så fall vilket och hur? Det som sitter på dörren eller karmen? Då huset är tilläggsisolerat så måste jag nog ta bort gångjärnet om jag ska ”knäcka” det då det inte finns plats att göra det när det sitter fast
Eller kommer jag vara tvungen att bryta bort fodret och justera karmen med karmskruvarna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Hej, har samma problem. Har du hittat en lösning?
mvh
Johan
mvh
Johan
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Skruva ut karmen med karmskruvarna i nedre delen av karmen, du har inget som "foder" där, jag ser hålen på bilderna.
Räcker inte det så skruva på karmskruvarna i övre delen. Ta ett halvt varv i taget. Notera att karmskruvar ger motsatt verkan.
Köp justeringsbrickor som du petar in i den lilla springan du ser på övre gångjärnshalvan. Ta ett koben och lyft försiktigt på dörren precis så mycket så att du får in brickan, en bricka per gångjärn. Obs du skall ha brickor för tappbärande gångjärn
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden